Nu känner jag mig trött på min gravidkropp.
Och då tycker jag att jag ändå "hållt ut" länge, med tanke på att jag nu har 7 dagar kvar till BF enligt sista mens 19 mars och 11 dagar kvar enligt UL den 23 mars.
Och med tanke på att jag kort före dessa 40 graviditetsveckor var gravid 10 veckor kort dessförinnan så känns det ju som om jag varit gravid i en EVIGHET -nästan ett helt år ju! Inte konstigt att jag längtar efter att bäbisen ska komma nu och jag slipper graviditetsmagen och framför allt längtar jag efter att kunna GÅ ordentligt!
Springa, hoppa, ta dubbla steg i trappan, såna ljuvligheter! Böja mig ner med lätthet, sitta på huk utan att flåsa... Å, vad underbart!
Isak på dagis idag, han sov gott inatt och verkade mycket bättre i förkylningen. Skönt.
Fröja, jag läste inte bara artikeln, utan köpte och läste hela boken "Familjens projektledare säger upp sig". Fast det verkligen hade räckt att läsa artikeln.
Boken var skriven i dagboksform, som små kåserier där hon klagar konstant boken igenom på att det är bara hon som har koll på födelsedagspresenter som ska köpas och nya träningsdojor till sonen, i all evighet...
Den kommer inte att få Nobelpriset i litteratur, om jag säger så och den var heller ingen Martina Haag-mys-pys-kåseribok.
Jag känner igen det hon skriver om, men störs som sagt inte av det.
Dessutom är det inte bara en kvinnlig-manlig grej, utan när det gäller tex. presenter som ska inhandlas och slås in och julkort som ska skickas, handlar det också om vilken familjekultur man kommer ifrån.
Med mitt ex. låg jag i lä. Han slog alltid in de vackraste presenter i personligt utvalda, handgjorda papper från Ljunggrens i Gamla stan, som matchade känslan av paketinnehållet, med vackra snören, egenhändigt stämplade kort och kom ofta med presenter och romantiska gester och glömde inga bemärkelsedagar. Det händer det att jag gör. Och ibland slår jag in julklappar med ett och samma billiga papper till alla, ett fult med tomtar, inhandlat i panik på mataffären. Det händer att jag pysslar och donar och har scrappat egna kort och lackat paketen, men räkna inte med det.
(Tyvärr var det mest just GESTER mitt ex var bra på...och inte äkta kärlek, men det SÅG ju alltid så bra ut på ytan
Och nej, han var inte bög, men klassisk sångare
)
Min J är v erkligen inget vidare på gester, presenter, födelsedagar osv. I hans familj är det knappt att de ringer och säger grattis på födelsedagen. Tråkigt, absolut, men hans mamma är om möjligt sämre än han är, så det har inte enbart med kön att göra, utan handlar som sagt om familjekultur.
I min familj sjunger vi alltid för varann och ger varandra något litet, mest för kul, vid fars- och morsdag tex. (Plockar en bukett liljekonvaljer till morsdag och sjunger "Grattis på morsdag lilla mamma idag" på "Ja, må hon leva"-melodin. Ungefär så. Inget överambitiöst.
Och vad gäller planering av inköp: Är man själv en sån typ som inhandlar julklapparna på bokrean i februari, ja då kommer ens partner alltid att stå sig slätt i jämförelse, vad gäller planering, när han springer omkring på stan i sista minuten-trängsel. Jag tycker att författarinnan bortser från det och bara gör kön av hela saken. För mig bedror sånt här mycket på hur man är och bland min väninnor varierar det STORT, så varför skulle det inte kunna vara så i relationen?
Men jag antar att jag skulle få på käften av "feministhuliganerna" här på FL (vars trådar ofta är både insiktsfulla och roliga f.ö)
för att göra saken familjeprivat och individuell, istället för att se (köns)mönster. Och Datanissan, jag håller med dig om att det är svårt att förstå kvinnors bitterhet, apropå just detta, när man tittar på det med internationella ögon. Men det handlar väl om vilka förväntningar man har.
Har i alla fall också inhandlat "Bitterfittan".
Jag får väl varva den med Stefan Einhorns "Konsten att vara snäll" som jag är mitt inne i nu, för säkerhets skull
Vad tror ni om Melodifestivalen i helgen då? Någon favorit?
Jag tror att Sanna Nielsen och Charlotte Perelli ligger bra till.
Har nog ingen favorit i år, förutom Christian Luuks side-kick (heter det så? )Björn Larsson som ju är såå bedårande och mycket rolig!!!
Kram från Tjocka Tjoppaloppan.