• Moi

~*~ Balkong Folket ~*~

Nu kliar det i fingrarna! Vill börja fixa med balkongen på en gång.

Flyttade in i Juli förra året så jag hann ju liksom inte med vårpysslet. Tar igen det i år i stället.

Jag vill lägga konstgräs på balkongen i år, vad tycker ni är snyggast, grått eller grönt?

Funderar på någon växkt (klätterväxt att ha i ena höret! Klematis kanske?

Vi kan väl använda tråden till att tipsa och inspirera varandra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-11 21:03
    Eftersom tråden dör den15/5 så finns det nu en ny tråd, där det kan fortsätta kacklas

www.familjeliv.se/Forum-5-150/m32614082.html

• Svar på tråden ~*~ Balkong Folket ~*~
  • M med A L H

Kul med en balkongfolket:)
    Jag har grön matta, ser ok ut.
    Men det är finare med små trall tycker jag, då kan man lägga på en trasmatta om man vill.
    Denna helg har vi rensat på balkongen o dammsugit mattan samt satt upp en smal spalje mellan balkongräcket o taket på båda sidor så det blir som en ram runt balkongen.
    Där ska det klättra nåt blommande.
    Jag planerar att även ha amplar hängande, balkonglådor på utsidan, en stor låda vid ena kortväggen där det ska bölja ut blommor över kanten samt klättra uppåt väggen.
    Ska även ha hängande o stående lyktor på balkongen.
    Golvet ska nog vara fritt från växter så det går att röra sig.
    Tips önskas på lättskötta blommande hängande o klättrande växter.

• spacebeare

var på Blomsterlandet igår;
    3 blåa riddarsporrar
    1 röd solhatt
    1 röd stockros
    1 oregano
    2 basilika
    2 tomater
    1 pelargon av okänt format, låg på reahyllan

ska försöka handla perenner, så nåt kanske kommer tillbaka nästa år

• M med A L H
    Svar på #101
    Idag ska jag gå till min granne Zetas, himla fint ställe.
    Tidigare har jag haft calematis, ros o syren på balkongen,
    ska kolla runt vad de har men väntar mad att köpa till majlönen.
    Har även loftgång, måste hitta nåt dit med så grannarna får nåt att titta på:)
  • supergravid igen

hej balkong folket...

jag har nyss börjat att dona och planterat på vår balkong... har haft balkong i flera år men just denna balkong är det andra året med.. det jag inte gillar med den är att den inte har tak.. så jag har fått tänka om mycket vad det gäller planteringar..
    men ett tips om ni vill ha klätterväxer, Hummle... plantera i jättekruka och den täcker in balkongen sen.. det bästa är japansk hummle, finns på frö. men det är ju lite sent nu... jag har också en vanlig hummle i år... den kan man desutom övervintra så den finns nästa år...

läs gärna mer på min blogg, har just idag börjat att presenterat min balkong där med ord och bild...

välkommen till   enburkrussin.blogg.se

• Kräftan74

Igår satte jag lite olika frön.
    Det blev slinger krasse, luktärt, månvinda, purpurvinda, gurkört och physsalis.
    Sen har jag planterat en hel drös av penseer i massa olika färger.
    Går ju inte att plantera så himla mycket här i Sundsvall ännu.

• vackrastarflow

jag har fått bladlöss Såg de på min älskade tayberrybuske och fick bort de som satt där men insåg senare att de invaderat (och förmodligen kommit från) min viol. Dränkte violen i grönsåpa Död åt bladlössen!

Har nu köpt en körsbärstomat och en physalis och väntar på tobaksblomma för lite färg. Snart blommar tayberryn så lite färg kommer säkerligen.

Älskar min balkong!!!

• NeA 84

jag längtar tills jag kan plantera ut mina plantor jag har inne.
    har lite penseér ute nu.
    skulle köpt grön matta till balkong golvet. men inte kommit iväg till rusta än, såg att dom hade billiga där.
    måste skaffa mig ett litet runt bord me. just nu står mitt gamla "förjävligtfula" köksbord på balkongen. stort å fult! nån som vet vart man kan köpa billigt ute bord?

mina blomman-för-dagen plantor växer så det knakar. kan nog snart plantera dom i stor kruka. har köpt en fin spaljé som dom ska växa på.

om man vill ha tomater....måste plantan stå i växthus?
    funderar på å köpa tomatplantor. hade det när jag bodde i hus för två år sen. å vill ha de igen.
    tänkte om man behöver köpa ett litet plastväxthus.

kämpar mig ner i vikt
  • vackrastarflow

NeA 84 skrev 2008-05-08 18:45:40 följande:

jag längtar tills jag kan plantera ut mina plantor jag har inne.har lite penseér ute nu.skulle köpt grön matta till balkong golvet. men inte kommit iväg till rusta än, såg att dom hade billiga där.måste skaffa mig ett litet runt bord me. just nu står mitt gamla "förjävligtfula" köksbord på balkongen. stort å fult! nån som vet vart man kan köpa billigt ute bord?mina blomman-för-dagen plantor växer så det knakar. kan nog snart plantera dom i stor kruka. har köpt en fin spaljé som dom ska växa på.om man vill ha tomater....måste plantan stå i växthus?funderar på å köpa tomatplantor. hade det när jag bodde i hus för två år sen. å vill ha de igen.tänkte om man behöver köpa ett litet plastväxthus.
    Jysk bäddlager har billiga runda bord. Mitt kostade 199kr, glas med gråsvarta ben. Lite svårt att förklara Den står ofta ihop med stolar men man kan köpa bara bordet. Finns även i ljusgrått och vitt, men dock dyrare.
    Ja du kan iaf se bordet i mitt bildgalleri.

Jag har alla mina blommor ute, dock så är min balkong väldigt skyddad. Tomaten behöver stå lugnt.

Grön matta finns också billigt på Bauhaus där de klipper till den i önskad storlek.
  • NeA 84

jaha ok. då blir de att åka till jysk nån dag då
    bauhaus har vi inte i närheten, tyvärr.
    tack för tipsen

vackrastarflow skrev 2008-05-08 18:52:13 följande:
    NeA 84 skrev 2008-05-08 18:45:40 följande:Jysk bäddlager har billiga runda bord. Mitt kostade 199kr, glas med gråsvarta ben. Lite svårt att förklara Den står ofta ihop med stolar men man kan köpa bara bordet. Finns även i ljusgrått och vitt, men dock dyrare.Ja du kan iaf se bordet i mitt bildgalleri.Jag har alla mina blommor ute, dock så är min balkong väldigt skyddad. Tomaten behöver stå lugnt.Grön matta finns också billigt på Bauhaus där de klipper till den i önskad storlek.
    kämpar mig ner i vikt
Svar på tråden ~*~ Balkong Folket ~*~