• Moi

~*~ Balkong Folket ~*~

Nu kliar det i fingrarna! Vill börja fixa med balkongen på en gång.

Flyttade in i Juli förra året så jag hann ju liksom inte med vårpysslet. Tar igen det i år i stället.

Jag vill lägga konstgräs på balkongen i år, vad tycker ni är snyggast, grått eller grönt?

Funderar på någon växkt (klätterväxt att ha i ena höret! Klematis kanske?

Vi kan väl använda tråden till att tipsa och inspirera varandra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-11 21:03
    Eftersom tråden dör den15/5 så finns det nu en ny tråd, där det kan fortsätta kacklas

www.familjeliv.se/Forum-5-150/m32614082.html

• Svar på tråden ~*~ Balkong Folket ~*~
  • Moi
    Helenaaa skrev 2008-03-03 12:37:36 följande:
    Den här tråden hamnar i favoriterna direkt. Hoppas man är välkommen trots att det är en liten uteplats man har (bor på bottenplan). Det blir ändå "balkong-odlingar" i krukor. En klättrande klematis låter helt perfekt. Jag som är en riktig nybörjare och har extremt ljusgröna fingrar än så länge behöver alla tips jag kan få, så hur får jag till en klematis?
    Jag vet inte hur man får till en klematis
    Hoppas det räcker att köpa den, plantera ner den i en stor kruka, prata med den och vattna den!

Nån som vet kanske!?
  • Helenaaa

på tal om det är med lukt...
    vet någon om lavendel går bra att plantera i kruka??

• Helenaaa

Hittade en beskrivning för hur klematisen vill ha det i en kruka. Lägger in texten här om det är någon mer som funderar...

Passar bra i kruka
    En trädgård är inget måste för att odla klematis. De passar också bra i en kruka. Låt klematisen klättra mot en blomsterställning, spaljé eller på nät mot balkongräcket. En fördel med klätterväxter är att man har dem i bekväm ögonhöjd.

Se till att krukan är vidare upptill än nedtill så att rotklumpen går att få ut när det är dags för omplantering. Krukan ska vara minst 40 centimeter djup och ha hål i botten. Lägg en krukskärva i botten och grunda med lecakulor för dränering. Plantera i rosjord ett par decimeter djupare än vad den stått i krukan. Vattna regelbundet och tillsätt växtnäring en gång i veckan under vår och sommar.

Klematisen kan övervintra i krukan. Lägg den ner så det inte regnar in och täck med tidningar eller något annat som isolerar. Efter några år kan det vara dags att plantera om i en större kruka. Satsa på småblommiga sorter. De har tunnare rötter än de storblommiga och klarar övervintringen bättre.

• Helenaaa

dom småblommiga skulle tydligen må bättre i kruka än storblommiga läste jag.

• Humminggirl

Kul tråd! Här hänger jag på!

Vi ska flytta om några veckor och jag tycker det ska bli skoj att göra fint på vår ganska lilla balkong.

• Moi
    Helenaaa skrev 2008-03-03 15:21:12 följande:
    dom småblommiga skulle tydligen må bättre i kruka än storblommiga läste jag.
    Aah, tack för tipset!
  • Saxe

Jag är också med balkong! Så kul att det finns fler nybörjare, jag har bara haft min balkong i två somrar.

Förra året la vi ut sådana där träplattor och köpte utemöbler, så nu är det så fint! Men det ska ju till lite växter också, och helst sådana som man slipper övervintra. (källarförrådet är med inomhusklimat vilket förstås är bra, men inte för övervintrande blommor!) Har ni några bra tips på växter som blir stora och lummiga?

Jag har lyckats jättebra med örtväxter båda mina somrar på balkongen, så det kan jag ju tipsa om. Hade dem i balkonglåda första året, och de bara växte och växte. (rosmarin, timjan, salvia) Mårbackapelargoner (sådana där rosa fina) mår också superbra på balkongen. Jag har balkonglådor som är lite självbevattnande, så de läcker ju ut överskottvatten så att blommorna inte blir dränkta.

Lycka till alla!

• Helenaaa

Lohrinda: Örter har jag tänkt plantera i år. Använder det jätte mycket i köket så det kan ju vara skönt att ha det utanför sin egen balkongdörr. Jag har provat lite smått inne i köket med det har inte alls gått bra... så tips är väldigt uppskattat.

Svar på tråden ~*~ Balkong Folket ~*~