• Moi

~*~ Balkong Folket ~*~

Nu kliar det i fingrarna! Vill börja fixa med balkongen på en gång.

Flyttade in i Juli förra året så jag hann ju liksom inte med vårpysslet. Tar igen det i år i stället.

Jag vill lägga konstgräs på balkongen i år, vad tycker ni är snyggast, grått eller grönt?

Funderar på någon växkt (klätterväxt att ha i ena höret! Klematis kanske?

Vi kan väl använda tråden till att tipsa och inspirera varandra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-11 21:03
    Eftersom tråden dör den15/5 så finns det nu en ny tråd, där det kan fortsätta kacklas

www.familjeliv.se/Forum-5-150/m32614082.html

• Svar på tråden ~*~ Balkong Folket ~*~
  • nilla 1972

fick tips när man använder sig av perenner i krukor så välj en hög zon på växten,givetvis måste man täcka den ordentligt till vintern ändå ,men det är ju fördel med hög känslighet.

tack för tipset om småblommig kleamatis.

• Helenaaa

Nu kommer en dum fråga, men är man nybörjare så är man...
    Hög zon.. menas det då att dom geografiska zonerna?! Så med perenner i krukor så ska man välja en typ som skulle klara sig längre norrut? Känner mig lite förvirrad..

• Moi

Åh vad kul att tråden börjar komma igång

Helenaaa - Bra fråga, vill oxå veta!!

• Tilde71
    Helenaaa skrev 2008-03-03 15:21:12 följande:
    dom småblommiga skulle tydligen må bättre i kruka än storblommiga läste jag.
    Jag har två småblommiga och en storblommig klematis på balkongen. Har hört att det är lite svårare med storblommiga eftersom de ej klarar växlingarna mellan varmt och kallt på vintern lika bra som småblommiga. Själv har jag min storblommiga i en bra mycket större kruka än de småblommiga, har funkat hittills....Tredje vintern i rad. Bor i stockholm kan jag tillägga har haft balkongen åt sydväst. Efter flytt nyligen åt sydost. (Får se hur det går nu)PÅ vintern brukar jag ställa krukorna så nära husväggen som möjligt, just klematisarna har jag inte täckt över.
  • Humminggirl

Helena och Moi!

Växtzonerna visar vilket växtklimat det är i Sverige. Lågt nummer längst i söder och högre norrut. Men det varierar ganska mycket med hur landet ser ut och vilket mikroklimat det är på just den plats man har tänkt att ha växten. T.ex en växt som bara klarar sig i zon 1 ute i en trädgård kan klara kanske zon 3 eller 4 om den står i lä och söderläge. Här är en översiktskarta:

www.tradgard.org/hemtradgarden/500/zonkarta.htm

• nilla 1972
    Helenaaa skrev 2008-03-06 09:42:51 följande:
    Nu kommer en dum fråga, men är man nybörjare så är man... Hög zon.. menas det då att dom geografiska zonerna?! Så med perenner i krukor så ska man välja en typ som skulle klara sig längre norrut? Känner mig lite förvirrad..
    Jepp helt rätt utryckte mig lite dåligt.men som sagti bra läge osv går det med lägra zon.Jag tänker mest så för att jag vill ha kvar blommorna till nästa år.Det blir jättedyrt annars.Blommor får man inte för mycket av.
  • Helenaaa

Tack.
    Min impecta katalog kom igår så nu ska jag sätta mig och bläddra igenom den och odla en massa i huvudet så får vi se vad jag vågar mig på att testa in real life sen.

Men om det inte står ngn zon i katalogen. fungerar växten överallt då?
    Och om det står tex zon 2-4 och jag bor i zon 1, borde jag undvika det då?

• Kräftan74
    Helenaaa skrev 2008-03-11 10:10:27 följande:
    Tack. Min impecta katalog kom igår så nu ska jag sätta mig och bläddra igenom den och odla en massa i huvudet så får vi se vad jag vågar mig på att testa in real life sen. Men om det inte står ngn zon i katalogen. fungerar växten överallt då? Och om det står tex zon 2-4 och jag bor i zon 1, borde jag undvika det då?
    Visst fanns det massor med otroligt läckra saker i den, fick min för ca 1 månad sedan & den är snart sönderbläddrad.

Blev med balkong i slutet på juli förra året, då var det ju inte någon mening att påbörja något, men i år ska det odlas.
  • Helenaaa

Jag är så förväntansfull.. vi ska sätta trall och hänga upp ljuslyktor och även sätta lyktor i häcken. Vi har en liten uteplats som är som 4 vanliga balkonger ungefär.

Någon som vet vart man får tag på billigt trall på tal om det?
    Ska ju ligga utomhus ganska många månader så man vill ju inte köpa ngt allt för dyrt..

• Pumpkin

Här hakar jag på! Flyttade till vår lägenhet med drygt 12kvm balkong förra året och hann ha det riktigt fint och mysigt därute under hela sommaren

Så nu är jag taggad inför en ny säsong!

Svar på tråden ~*~ Balkong Folket ~*~