• Moi

~*~ Balkong Folket ~*~

Nu kliar det i fingrarna! Vill börja fixa med balkongen på en gång.

Flyttade in i Juli förra året så jag hann ju liksom inte med vårpysslet. Tar igen det i år i stället.

Jag vill lägga konstgräs på balkongen i år, vad tycker ni är snyggast, grått eller grönt?

Funderar på någon växkt (klätterväxt att ha i ena höret! Klematis kanske?

Vi kan väl använda tråden till att tipsa och inspirera varandra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-11 21:03
    Eftersom tråden dör den15/5 så finns det nu en ny tråd, där det kan fortsätta kacklas

www.familjeliv.se/Forum-5-150/m32614082.html

• Svar på tråden ~*~ Balkong Folket ~*~
  • NeA 84

aldrig hört förut.....men sen är jag inte så värst insatt heller....

vackrastarflow skrev 2008-04-18 18:33:44 följande:
    ingen som hört talas om tayberry??
    kämpar mig ner i vikt
  • aster

Jag tror att plastfolien ska hålla ytan fuktig. När det har kommit små plantor har de rötter som når ner en bit i jorden, där fukten stannar bättre även utan plast. Om bladen trycker mot fuktig folie kan det bli lite mögel och ruttet, så jag brukar höja upp plasten med en kort blompinne som tältpinne.

NeA 84 skrev 2008-04-18 20:52:57 följande:

sådde frön i måndags.på förpakningarna stod de att det tog 12-14dagar för dom att gro.men idag när jag kollade har flera växt upp massor. på några är de så att plastfolien buktar.när ska man ta bort folien?
  • Helenaaa

Är det någon som är expert på odling av grönsaker. T.ex tomater.
    Ge mig alla tips ni har. Hemmaodlade tomater i sommar hade ju varit en dröm.

• Pumpkin

Jag hade tomater förra året, det var mkt enkelt! Dock fick jag såna som min mamma redan drivit upp, så jag var inte med from scratch så att säga. Det som är viktigt är i alla fall att man vattnar dem med jämna mellanrum, gärna med lite växtnäring, och sen att man (om det är en sån sort) plockar bort de små skotten som kommer mellan en "gren" och "stammen", annars suger skotten för mkt näring från plantan. Men det kan du säkerligen läsa dig till på nätet när du bestämt vilken sort du ska ha

Helenaaa skrev 2008-04-21 12:52:29 följande:
    Är det någon som är expert på odling av grönsaker. T.ex tomater. Ge mig alla tips ni har. Hemmaodlade tomater i sommar hade ju varit en dröm.
  • vackrastarflow

Jag köpte en ofantligt vacker ros idag, fick plats i en liten kruka... Men med samma doft som planterade! Får nog återkomma med bild på skönheten.

• vackrastarflow

Nu har jag lagt in lite bilder på balkongen
    www.familjeliv.se/hem/vackrastarflow/galleri.php
    Det kommer mer ut dit, kryddor som är sådda står och växer till sig i köksfönstret. Min ruccola som jag satte ut överst på hyllan dog, så jag ska hitta nåt fint till den krukan också.

• NeA 84

vad mysigt det såg ut.
    har du sån där grön matta? hur gör du om den blir blöt? rullar du ihop den om det regnar?
    funderar på att skaffa sån.

vackrastarflow skrev 2008-04-23 20:51:26 följande:
    Nu har jag lagt in lite bilder på balkongenwww.familjeliv.se/hem/vackrastarflow/galleri....Det kommer mer ut dit, kryddor som är sådda står och växer till sig i köksfönstret. Min ruccola som jag satte ut överst på hyllan dog, så jag ska hitta nåt fint till den krukan också.
    kämpar mig ner i vikt
  • vackrastarflow

NeA 84 skrev 2008-04-23 20:59:13 följande:

vad mysigt det såg ut.har du sån där grön matta? hur gör du om den blir blöt? rullar du ihop den om det regnar?funderar på att skaffa sån.
    Ja om jag är hemma kommer jag att rulla in den en bit, men den har gummipluttar undertill så att det kommer luft undertill och så att vattnet kan rinna igenom. Så den ska ju kunna torka av sig själv. Men visst, är jag hemma så är det ju bara bra ifall jag rullar undan, då håller mattan längre.
  • NeA 84

jag undrar om nån kan hjälpa mig....

jag vill ha nån klätterväxt. som kan bo i stor kruka som man kan ha på balkongen. tänkte att man kan sätta upp en spaljé som den kan klättra på. vill ha lite ombonat så.

nån som vet nån bra blomma/växt? gärna som växer fort.

kämpar mig ner i vikt
  • NeA 84

ok. ska ta mig till stan imorrn å kolla efter grön matta.

vackrastarflow skrev 2008-04-23 21:02:26 följande:
    NeA 84 skrev 2008-04-23 20:59:13 följande:Ja om jag är hemma kommer jag att rulla in den en bit, men den har gummipluttar undertill så att det kommer luft undertill och så att vattnet kan rinna igenom. Så den ska ju kunna torka av sig själv. Men visst, är jag hemma så är det ju bara bra ifall jag rullar undan, då håller mattan längre.
    kämpar mig ner i vikt
Svar på tråden ~*~ Balkong Folket ~*~