• Moi

~*~ Balkong Folket ~*~

Nu kliar det i fingrarna! Vill börja fixa med balkongen på en gång.

Flyttade in i Juli förra året så jag hann ju liksom inte med vårpysslet. Tar igen det i år i stället.

Jag vill lägga konstgräs på balkongen i år, vad tycker ni är snyggast, grått eller grönt?

Funderar på någon växkt (klätterväxt att ha i ena höret! Klematis kanske?

Vi kan väl använda tråden till att tipsa och inspirera varandra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-11 21:03
    Eftersom tråden dör den15/5 så finns det nu en ny tråd, där det kan fortsätta kacklas

www.familjeliv.se/Forum-5-150/m32614082.html

• Svar på tråden ~*~ Balkong Folket ~*~
  • Fantaci

Jag odladejordärtskockor i stor hink förra året och fick 15-20 stora fina skockor!!!! Det vill jag göra om i år igen!

• aster

Kommer jordärtskockor från knölar eller frön?
    Jag har nog bara plats för en hinkodling, om ens det...

Solrosorna och det slingriga har kommit upp i odlingslådan nu. Jag sätter nog om dem i veckan och sår kryddor. Jag köpte persilja- och timjanfrön på Hemköp i fredags. Någon som drivit upp dem från frön?
    Jag sådde rucola förra våren, men de dog innan de kommit ur sättlådan.

Fantaci skrev 2008-04-12 20:50:36 följande:
    Jag odladejordärtskockor i stor hink förra året och fick 15-20 stora fina skockor!!!! Det vill jag göra om i år igen!
  • NeA 84

hej! joinar er om det går bra.

har inte läst hela tråden än....ni kanske skrivit om de innan. men jag frågar ändå.
    vad för blommor rekomenderar ni att ha på balkongen?
    jag har inte så bra koll på sånt, men jag tycker det är skoj att plantera å så. tänkte så frön. de är väl inte försent nu va?

vad ska ni ha för blommor? ska ni odla nått speciellt...vad?

många frågor de blev nu...hihi

kämpar mig ner i vikt
  • NeA 84

såg att ni skrev om slingriga växter.....vad är det ni planterat? skulle vilja ha de på balkongkanten.

kämpar mig ner i vikt
  • aster

images.google.se/images&q=ipomoea+tricolor&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Blomman för dagen var det jag hade satt. Jag köpte fröna i Botaniska trädgården i Köpenhamn förra året, så jag vet inte hur den blir på balkongen.

Jag har bara haft balkong ett år. Det som jag hade mest framgång med var bla blomstertobak, pelargon, solros och lobelia. Jag köpte billiga plantor och stoppade ner i bakonglådan och i större krukor.

Fiasko blev nog bara luktärterna och rucolan, som aldrig ens kom ut på balkongen.

Om man sår frön tidigt får man massa besvär med småplantorna inne. Tror det är helt ok att så nu. Sådde slingerblandning direkt i balkonglådan i juni förra året. Den blev jättefin!

• Fantaci

Man sätter ner en skocka som sär stor och fin gärna med lite grönt utväxt på ( kommer inte ihåg vad det heter just nu).

Det är en stor och tjock blast som kommer upp så det kan ju vara bra att placera den i ett hörn eller använda bladten till att ge skugga?

• NeA 84

så...nu har jag sått lite frön. längtar tills dom blommar

kämpar mig ner i vikt
  • Fantaci

Vårstadade balkongen efter mycket om och men... Nu är den fin och redo för att brukas!

Ska ta mig en funderare på vad som ska planteras i år. Varje år har jag massa olika grönsaker och alltid EN försöksgrönsak. Förra året var det majskolv som inte gick nått bra alls. Ska fundera ut vad det ska bli i år.

• aster

Roligt att det blir allt fler i tråden!
    Jag har varit på Plantagen idag och shoppat loss. Tyvärr har jag ingen bil, och det fanns inte en chans att jag kunde ha burit allt jag ville ha.

Köpte rosmarin, citronmeliss och timjan till kryddplanteringen. Plantorna stod ute, så de behöver inte härdas, utan det är bara att plantera.
    Hittade en 32 cm vid låg lerkruka att sätta dem i. Jag sätter lite persiljefrön och annat, som också ska i sen. Känns kul!

Hemma skolade jag om blomman-för-dagen och solrosorna från miniväxthuset. Sen tog jorden slut, så jag måste köpa planteringsjord, såjord och lecakulor för att kunna fortsätta balkongprojektet. Frustrerande att jag inte kunde köpa det idag, som ni nog förstår.

Det sista jag gjorde var att spreja Klematisen med Pyrex, eftersom den var djurangripen förra året.
    Hur går det för er?

• vackrastarflow

vilken rolig tråd! jag var just ute på en plantskola idag och shoppade lite Har balkong för första gången någonsin och den blev nyss innätad för kattens skull, så nu ska den fixas till med allt annat också

Jag är mest ute efter nyttoväxter, så jag köpte en Tayberry (någon som har odlat detta förut??) - ska visst vara en blandning mellan hallon och björnbär - som ska stå i en stor kruka. Sen har jag en lång blomlåda där det ska planteras pepparmynta och viol (älskar både smak och doft av dessa!). Jag köpte också ett set om tre där jag ska så gräslök, persilja och basilika i småkrukor.

Iochmed katten så måste jag välja växter som hon inte blir sjuk av ifall hon skulle bita i dem... Kan ännu inte så mycket om uteväxter på den punkten.

Lade själv en grön konstgräsmatta, främst för att det skulle vara skönt att gå på barfota, annars kollade jag också på trall.

Ska sätta upp denna hylla
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70114753
    där katten ska få lov att vara näst högst upp. På översta hyllplanet kommer mitt kryddset. Får se vad som hamnar på de andra hyllplanen... Är inte rostfritt stål tyvärr men min balkong är helt skyddad förutom framtill, så det håller nog ett tag ändå. Om inte annat, så är den så billig att man har råd att byta ut den

oj va långt haha

Svar på tråden ~*~ Balkong Folket ~*~