• Moi

~*~ Balkong Folket ~*~

Nu kliar det i fingrarna! Vill börja fixa med balkongen på en gång.

Flyttade in i Juli förra året så jag hann ju liksom inte med vårpysslet. Tar igen det i år i stället.

Jag vill lägga konstgräs på balkongen i år, vad tycker ni är snyggast, grått eller grönt?

Funderar på någon växkt (klätterväxt att ha i ena höret! Klematis kanske?

Vi kan väl använda tråden till att tipsa och inspirera varandra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-11 21:03
    Eftersom tråden dör den15/5 så finns det nu en ny tråd, där det kan fortsätta kacklas

www.familjeliv.se/Forum-5-150/m32614082.html

• Svar på tråden ~*~ Balkong Folket ~*~
  • Helenaaa

Jag vill odla massa örter i år.
    Är det någon som har några expert-råd?

• Pumpkin

Jag köpte en stor typ lövkorg och planterade basilika, rosmarin, timjan, persilja och salvia i förra sommaren - det var busenkelt faktiskt!

• Helenaaa

Det låter ju lovande.
    Jag tänkte köpa en "metallkorg" med handtag och plantera kryddor i.
    Behöver kryddor djup jord eller växer dom ganska ytligt?

• Pumpkin

Lövkorgar är inte så värst djupa, och det gick bra ändå. Så jag misstänker att de växer ganska "ytligt"

• Helenaaa

Låter kalas.
    Då är det beslutet taget. Fyller vi en sån med massa goda örter.

Då ska man bara bestämma sig för vilka övriga växter man ska våga sig på att plantera i kruka. Vill ha något klätterväxt och något som luktar mycket det är kraven. Och massa härliga sommarfärger.

Några tips där också kanske?
    Är inne på bla Clematis och Lavendel men sen är det stopp... haha

• Humminggirl

Helenaaa

Jag tror inte det ska göra så stor skillnad med zon 1 jämfört med 2-4. Inte om man räknar åt det hållet, lite mer pyssel om man vill ha zon 1-växter i zon 2 eller 4. Men å andra sidan brukar ju balkonger vara ganska skyddade och ombonade så där klarar sig nog de flesta växter (om de inte är arktiska kanske ). En uteplats ligger ju nära huset och om den dessutom är skyddad av en häck så är det säkert bra mikroklimat.

• Helenaaa

Humminggirl

Tack så mycket. Det låter ju lovande. Om man ger sig på "vanliga och okomplicerade" växter så borde de överleva då. Jag tror dessutom min uteplats ligger i söderläge.

• Pumpkin

Typiskt! Mina rosor har dött under vintern, så nu blir det till att köpa nya

• Pumpkin

Kan förövrigt meddela att vi idag har varmare på balkongen än inne i lägenheten - så går det när man glasar in Så nu har vi sommar här och har ätit årets första utefrukost!

Svar på tråden ~*~ Balkong Folket ~*~