• Moi

~*~ Balkong Folket ~*~

Nu kliar det i fingrarna! Vill börja fixa med balkongen på en gång.

Flyttade in i Juli förra året så jag hann ju liksom inte med vårpysslet. Tar igen det i år i stället.

Jag vill lägga konstgräs på balkongen i år, vad tycker ni är snyggast, grått eller grönt?

Funderar på någon växkt (klätterväxt att ha i ena höret! Klematis kanske?

Vi kan väl använda tråden till att tipsa och inspirera varandra!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-11 21:03
    Eftersom tråden dör den15/5 så finns det nu en ny tråd, där det kan fortsätta kacklas

www.familjeliv.se/Forum-5-150/m32614082.html

• Svar på tråden ~*~ Balkong Folket ~*~
  • Helenaaa

Åh gud vad underbart det lät pumpkin.
    Blir helt klart lite avundsjuk.

Jag har det nog varmare på uteplatsen just nu också än det är här inne. Fast det beror på att vår kära hyresvärd har stängt av värmen i lägenheten. haha!

• Saxe

Åååh så mysigt det låter! Jag saknar verkligen min balkong, jag ligger inlagd eftersom jag är gravid och inte vill föda för tidigt. Men när jag väl får komma hem ska jag bosätta mig ute på balkongen och köpa massor av blommor och bara njuta!

• aster

Hej!
    Jag har också en balkong, som jag väl ska sätta igång snart. Det som verkar ha överlevt är en kärleksört och något nejliksliknande i balkonglådan. Sen har jag en klematis som såg ganska trist ut i slutet av sommaren pga ohyra, men som nu har små gröna skott.

Ngn som har tips på hur jag ska ge klematisen en bra start på året?

Jag planerar också kryddlåda, och vill ha ännu mer tips om det. Låt inte denna tråd dö ut, när jag just hittat den!

• Helenaaa

Ni som planterar örter... Köper ni frön eller färdiga plantor?
    Om man ska ha frön är det för sent att sätta dom nu?

• Saxe

Jag har köpt plantor på Plantagen och satt i balkonglådor, de har stått jättefint hela säsongen. Jag kan tänka mig att vissa örter funkar fint att driva upp från frön, men att andra som rosmarin till exempel tar lite längre tid på sig så att man tjänar på att köpa färdiga. Jag jämförde med hur mycket man får betala för "engångsplantor" som man köper i matbutiken som vissnar nästan direkt och då var det inte så mycket mer. Speciellt som de är så fina och dekorativa.

• aster

Jag brukar varje sommar köpa ett par basilika på Ica, brukar finnas 2 för 20 kr. Sen planterar jag om dem, och vattnar flitigt. De brukar hålla hela sommaren i köksfönstret. På plantagen är de betydligt dyrare, men säkert bättre kvalitet, för Icas måste man verkligen ta hand om i början.

För balkongen tänkte jag så några frön nu, men annars köpa plantor. Vill gärna ha tips på vad som passar att så själv.
    Baslika är helsegt att driva upp från frön, det tar 2 månader innan du har det resultat du kan köpa på mataffären...

Helenaaa skrev 2008-04-08 12:53:30 följande:
    Ni som planterar örter... Köper ni frön eller färdiga plantor? Om man ska ha frön är det för sent att sätta dom nu?
  • Zofye

jag hoppas in här! Vad skoj me en balkongtråd!
    Vi har för första gången en rätt stor balkong som är inglasad!
    I och med att vi flyttade in i julas så har balkongen fått fungera som förråd och skäpdumpningsplats... Generad
    Just nu ligger en skitig äcklig grön konstgräsmatta där som vi ska ta bort, vi funderar på att lägga trall. Nån som har trall på sin balkong? Själv avskyr jag dessa gröna konstgräsmattor.. fråga mig inte varför, men jag hatar dom Generad
    Hade också funderat på att sätta upp antingen hissgardiner eller bambujalusier... vad tror ni blir snyggare? Är ruskigt sugen på hissgardiner, men det kostar ju lite mer förstås...
    www.familjeliv.se/hem/lav0lina/gallery/phprzgbhu.jpg

• aster

Bambujalusier tycker jag passar, eftersom det ger mer natur- och trädgårdskänla. Med hissgardiner blir det mer inomhuseffekt. Så det beror på vad ni vill ha, men jag hade tagit bambujalusi.
    Jag är också intresserad av trätrall, men brukar annars ha trasmattor, det tycker jag är fint .

LAV0LINA skrev 2008-04-09 11:31:10 följande:
    jag hoppas in här! Vad skoj me en balkongtråd!Vi har för första gången en rätt stor balkong som är inglasad!I och med att vi flyttade in i julas så har balkongen fått fungera som förråd och skäpdumpningsplats... Just nu ligger en skitig äcklig grön konstgräsmatta där som vi ska ta bort, vi funderar på att lägga trall. Nån som har trall på sin balkong? Själv avskyr jag dessa gröna konstgräsmattor.. fråga mig inte varför, men jag hatar dom Hade också funderat på att sätta upp antingen hissgardiner eller bambujalusier... vad tror ni blir snyggare? Är ruskigt sugen på hissgardiner, men det kostar ju lite mer förstås...www.familjeliv.se/hem/lav0lina/gallery/phprzg...
Svar på tråden ~*~ Balkong Folket ~*~