• Felicia6

***Skelleftetråden***

Så har då ännu en tråd tagit slut för oss så här är våran nya.
    Välkommen in både gamlingarna och om det tittar in några nya

Våran gamla tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m27152047.html
    Tänk att vi är inne på våran 12e tråd

Här hittar du presentationerna av oss som hänger här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m19847492.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m23725059.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m27151895.html

Familjecentralen Knuten brukar många vara till.
    Här är deras hemsida där du hittar öppettider och annat smått och gott:
    http://familjecentralen.skelleftea.org/index.php
  • Svar på tråden ***Skelleftetråden***
  • madigan

man kan utföra arbete hemma med bla att tvätta kläder, hänga upp och
    sen
    stryka eller vika kläder ( från start till slut) får ångot lön kansk
    timlön? Då måste bestämma belopp så man kan bestämma själv om man
    vill
    utföra.. så att om man har utfört arbet så kan man sätta in i konto
    och
    elev kan ju skriva vad har gjort.
    Det avgör hur mkt barn vill driva framåt eller inte.

även klippa gräsmatta, man kan utföra en gång /vecka. så att
    föräldrar
    eller grannar eller mor/fars föräldrar slipper göra det?? eller annat
    sysselsättning som man kan slippa och att barn kan klara det på egen hand
    men dock få instruktion hur man gör... så man får göra två flugor i
    en
    smälll.. att lära sig hur man sköta "vardagslivet" hemma och är
    självständigt när man flyttar hemifrån. ( ha ha)

Sedan föreslog att Daniella kan också undervisa i teckenspråk. kanske
    lära
    ut 5 tecken för 10 kr eller mindre.. Tror säkert man blir nyfiken på
    teckenspråk.. något sånt där .

De här fick jag i min inkorg nu!

• madigan

Men de verkar ju andå som i slutändan är de FÖRÄLDRARNA som får betala.
    De ska inte vara så..för då kan vi betala resorna direkt till våran son.

• madigan
    yingyang skrev 2008-04-17 14:18:42 följande:
    hej hej ingen -71 a? :)
    nope -74 a
  • Annamus

Madigan: Det där är ju precis som det jag tog upp för ett tag sedan här i tråden. 50 kr i månaden skulle mina föräldrar lägga. Jag tror det där är emot lagen om avgiftsfri skolgång, men går nog i nåt kryphål tyvärr.

• Peda

Vi åkte på en klassresa med klassen i sexan. Då sparade vi sålde vi saker och samlade in pant flaskor och hade även månads peng eller vad det var.. Som barn var jag överlycklig att få åka tesammans med mina klasskompisar i slutet av sexan

Nu som förällder vet jag inte. Är inte där riktigt ännu heller. 200:- per termin blir 400:-/ år per barn.. o 800:- för två barn. mm.. det är ju helt klart massor med pengar.. Inte så roligt när man han 3-4 eller fler barn.. mkt kluven dära.

• maltazar

madigan: ja det är ju fel egentligen att betala.. ska inte behövas.
    Men det är väl en frivillig avgift för de som vill åka på en resa sen? Och då är det väl, för de flesta iaf, lättare att lägga 200:-/termin än kanske 4000:- på en endaste gång när det är dags..
    Klart ni kan vägra betala, men det beror ju på om hon ska med på vad de nu ska göra..

Jag är själv lite kluven till det där. Inga pengar från föräldrar gör ju att skolan blir mer begränsad.. Lättare att åka på div resor om föräldrar bidrar med en slant. Men ändå fel att göra så, när kanske inte alla har råd, om än det är en liten summa..

• Annamus

Nån slags solidaritet borde ju gälla i en skola. Jag menar att alla kanske inte HAR råd att betala in de pengarna, av olika orsaker. Men kanske man då inte i den situationen ställer sig upp och stolt deklarerar för alla i klassen att man inte har så mycket pengar. Nä va fanken hellre då att barnen får jobba för sig, även om jag tycker det är snorjobbigt åxå minsann, men då är det i alla fall lika för alla. 200 kr för vissa märks inte ens medans det för andra är en stor peng. Speciellt som sagt om man har flera barn.

• madigan

Ja men om de nu är en ekonomisk fråga, de är de inte i vårat fall. De är principen...de blir ju en skolavgift. Men betalar man inte då får han ju inte åka och blir väl utstött pga det.

• skrutteluttan74
    madigan skrev 2008-04-17 09:00:40 följande:
    Men de klart hon hamnar efter, hon gjorde ju de innan hon fick sina rör.Talet och motoriken hamnade hon efter med. Sen fick vi lov att göra en utvcklingsbedömning för barnpsykologerna tyckte hon var sen. Dom kom fram till att hon VAR efter i utvecklingen. De berodde ju på att hon inget hörde och de var dom ju helt med på. Nu kommer de att bli samma sak!Dagis tycker de är förfärligt att hon inte får göra en operation just pga hon tappar så mycket i utvecklingen. Ska dom särbehandla henne då för att hon inget hör..alla andra barn då...dom kan ju inte lägga ner all sin tid på just 1 barn. Dom har flera 1 åringar...
    Visst vet du att du kan KRÄVA att komma ner tlll Umeå med din dotter ???
    Där har dom dessutom gott om tider ,min lilla svägerska på 14 fick komma med bara ngn veckas förvarning...snabba ryck då min svärmor ringde och kollade upp det...så ring och kolla.

Mina två älsta barn har haft rör två gånger,grabben har haft som minst 15 % hörsel på höger höra och aldrig någonsin har vi behövt vänta som ni...

Så kolla med Umeå,kan ju vara värt det...
Svar på tråden ***Skelleftetråden***