• Felicia6

***Skelleftetråden***

Så har då ännu en tråd tagit slut för oss så här är våran nya.
    Välkommen in både gamlingarna och om det tittar in några nya

Våran gamla tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m27152047.html
    Tänk att vi är inne på våran 12e tråd

Här hittar du presentationerna av oss som hänger här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m19847492.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m23725059.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m27151895.html

Familjecentralen Knuten brukar många vara till.
    Här är deras hemsida där du hittar öppettider och annat smått och gott:
    http://familjecentralen.skelleftea.org/index.php
  • Svar på tråden ***Skelleftetråden***
  • Mochride

Vi har varit dit några gånger och kollat men då har det inte varit. men vi får väl prova igen.

• Felicia6

kobra, damp finns visst kvar.
    Min lillebror fick diagnoserna sotos syndrom, damp och adhd bara för ett litet tag sedan

• kobra

jaha, jag tror det är lite olika då för min svärmor gick nån kurs inom förskolan om olika bokstavsdiagnoser och då fick hon veta att damp var "förlegat" ord

• Felicia6
    kobra skrev 2008-03-23 15:42:20 följande:
    jaha, jag tror det är lite olika då för min svärmor gick nån kurs inom förskolan om olika bokstavsdiagnoser och då fick hon veta att damp var "förlegat" ord
    Förut sa man damp som ett gemensamt ord för alla bokstavsbarn, det kanske är det som dom menade med förlegat? Eftersom man nu har delat upp det i flera olika
  • Sarah81

madigan:Vår äldsta flicka har diagnsen damp/nld omdu vill surra så kan du alltid inboxa mig..

A life lived in fear is a life half lived
  • maltazar

växer bort gör det väl visst.. rätt ofta som jag minns det.
    de flesta bokstavskombinationer är ju främst barn som har. brukar växa bort i tonåren oftast. inte för alla dock men.

Zeen skrev 2008-03-23 10:47:39 följande:
    Jag har förstått det som att vilken uppmärksamhetsstörning det än gäller så "växer" de inte bort..? Men jag är inte jätte-insatt i det så jag kan ju ha fel.. Sedan har jag också förstått det som att diagnoser först kan ställas i 6-7årsåldern..? Bl a för att vissa symptomer ska förekomma i kombinationer med andra symptomer i minst 6 mån. Flickor har visst uppmärksamhetsstörningar men blir oftare "inåtagerande" och därför märks det inte på samma sätt, har hört att det finns forskare som tror att det uppmärksamhetsstörningar är ganska jämnt fördelat mellan könen men att det finns ett stort mörkertal just bland flickor. (några tjejer i min klass gjorde ett examensarbete om olika uppmärksamhetsstörningar)Ett tips! Det finns mycket information på internet och väldigt bra litteratur om olika uppmärksamhetsstörningar numera. Jag har läst lite om omläggning av kosten kan hjälpa barn med uppmärksamhetsstörningar mer än medicinering t ex.
  • madigan
    Mochride skrev 2008-03-23 14:17:43 följande:
    MorBlåbär: Morön Fastigheter (tror jag att det heter) har lägenheter längst ut på Älvsbacka och så på Morön då, men annars vet inte jag. Är det nån som vet när Folkparken kör igång med loppis igen?
    Men dom har ju redan kört igång.Nästa söndag är de loppis på parken.
  • Ugglans mor

Hej allihop!

Nu är jag tillbaka.. en dag tidigare än beräknat, men men så kan det bli.
    Lite besvikna är vi men man kan inte göra så mycket

• Zeen

Malle: Läste på sidan som bcsvensk skickade (visserligen kan inte wikipedia räknas som vetenskaplig källa men ändå) och där står det också att uppmärksamhetsstörningar inte växer bort. Precis som hörselnedsättningar inte växer bort. Men att man lär sig leva med det, eller medicinera..

• maltazar

Zeen: okej, ja vad jag fått höra i skolan (nu alltså) är att det växer bort, oftast.
    Men uppmärksamhetsstörningar och bokstavskombinationer, är det samma? Det första är väl lite bredare?

Svar på tråden ***Skelleftetråden***