supermami skrev 2008-04-11 20:24:34 följande:
Svar på #4233har tittat runt lite nu och sett att det ar en hel varld for sig sjalv =)Ar mer inne pa en sjal, vad skulle du rek. ringsjal, langsjal eller ngt hellt annat?
Sticker in m lite svar - brinner för bärdon ser du!
Det beror på. Hur länge kommer du bära varje gång? Var det du som bodde i Spanien? I så fall vill du ha en sval sjal. Hur tungt är ditt barn?
Generellt kan man säga att elastiska sjalar är bra så länge bebis inte väger så mycket, de blir lätt svajiga när de väger typ 8 kg och uppåt. Men tills dess är de urmysiga. Där skulle jag rekommendera Looma Sino, en svensktillverkad sjal som är relativt tunn och jättemysig, finns i fina färger.
När bebis blir tyngre behöver du en stadigare vävd sjal som dels är mindre svajig och dels ger bättre avlastning. Här rekommenderar jag Calin Bleu Gauze. De finns i en slät variant men inom kort släpps en skrynklig som kommer vara mkt åtråvärd, de är bekvämare. Detta är en av de allra svalaste tunnaste sjalarna som finns på marknaden, men som samtidigt ger bra avlastning. Blir de för tunna kan de börja skära in. Gåsen finns i många fina färger.
Ringsjal har jag själv aldrig kunnat använda för de snedbelastar bara på ena axeln, och generellt passar de bebisar som inte väger så mycket.
Ser man till temperatur är det självklart så att selar och även MeiTais är svalare än sjalar, medan sjalar ger bättre avlastning.
Fråga gärna mer om du vill!