• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • skåne tjej

Dofilus vet säkert

Rostis skrev 2008-03-16 23:57:54 följande:
    föds många utan svans också. många raser tex dvärgpincher finns med både uppåtstående och hängande öron, vilken variant lider mera? kuperad eller (o)naturligt stumpsvansade med ryggkotsmissbildningar?
  • logg81
    Rostis skrev 2008-03-16 23:59:51 följande:
    säger inte att man skall/inte skall kupera, men försöker säga att det finns värre saker för hundar, men folk blir alldeles till sig över kupering som i flesta fall är betydligt lindrigare...
    Ja det räcker med att vovven hamnar i fel hem så anser jag det vara värr än en kupering.
    Men jag tycker det är bra med förbudet...
    Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • Rostis

har varit en intressant diskussion, men nu måste jag tyvärr säga godnatt......

• skåne tjej

Skönt att det finns dessa talesmän/taleskvinnor som håller reda på samhället och med alls sin kunskap och logiska resonemang för det framåt. Har du kollat din inbox förresten?

michelodeon skrev 2008-03-17 00:03:39 följande:
    annelie ek skrev 2008-03-17 00:00:32 följande:
    Ja säkert =)
  • skåne tjej

Godnatt!

Rostis skrev 2008-03-17 00:05:44 följande:
    har varit en intressant diskussion, men nu måste jag tyvärr säga godnatt......
  • michelodeon

annelie ek skrev 2008-03-17 00:05:54 följande:

Skönt att det finns dessa talesmän/taleskvinnor som håller reda på samhället och med alls sin kunskap och logiska resonemang för det framåt. Har du kollat din inbox förresten?
    Ja elle hur! =)

Japp, de har jag kollat, lovar att skriva ett ordentligt svar imorn när jag är piggare =) men låter helt klart intressant =) kul att följas åt med någon.
  • 88298

Att kupera hundar i ett medicinskt syfte tycker jag är okej, förutsatt att det sker under rätt omständigheter. Däremot tycker jag inte om rena plastikoperationer på djur utan något djupare syfte än att dennes ägare vill bara att den ska bli lite snyggare att titta på.

• Blossi

Tycker det är helt fel att kupera om det inte handlar om någon annan orsak än just för prydnad. Dessutom är det förbjudet och kanske borde man fråga sig varför.

Brist på information skapar spekulation
  • Häxan Jia

Jag skulle inte köpa en kuperad hund!!!

Dock anser jag att arbetande hundar borde få kuperas... många hundar ådrar sig skador i tjänsten som gör att de blir kuperade bit för bit, sakta men säkert och då är dessa bättre att kupera som valpar än bitvis som vuxna...

Så satans lycklig och fortfarande EN STOLT SLYNA!!!!
Svar på tråden kuperad hund