• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • skåne tjej

Självklart kan du meritera en kuperad hund!

dellelgarin skrev 2008-03-18 11:19:21 följande:
    du kan ju inte heller meritera en kuperad hund i sverige så det kommer nog i framtiden handla mera om sperma... 
  • jennie ellie

Utställningsförbud i sverge för kuperade importhundar, vad gäller andra aktiviteter och grenar har jag ingen aning
    skåne tjej skrev 2008-03-18 11:26:40 följande:

Självklart kan du meritera en kuperad hund!
  • skåne tjej

Det finns fler sätt att meritera sin hund än genom att ställa ut den. Utställning ger ju baara en fingervisning om exteriören, inget om den mentala biten. Kuperade hundar är lika välkomna att deltaga på tävlingar, MH-beskrivningar osv som vilken annan hund som helst.
    Kuperade hundar får fortfarande ställas om det finns veterinärintyg på det. Vidare så finns det ju andra länder som fortfarande tillåter kuperade hundar.

jennie ellie skrev 2008-03-18 11:32:03 följande:

Utställningsförbud i sverge för kuperade importhundar, vad gäller andra aktiviteter och grenar har jag ingen aningskåne tjej skrev 2008-03-18 11:26:40 följande:
  • dellelgarin
    skåne tjej skrev 2008-03-18 11:35:13 följande:
    Det finns fler sätt att meritera sin hund än genom att ställa ut den. Utställning ger ju baara en fingervisning om exteriören, inget om den mentala biten. Kuperade hundar är lika välkomna att deltaga på tävlingar, MH-beskrivningar osv som vilken annan hund som helst.Kuperade hundar får fortfarande ställas om det finns veterinärintyg på det. Vidare så finns det ju andra länder som fortfarande tillåter kuperade hundar.jennie ellie skrev 2008-03-18 11:32:03 följande:
    är det inte tävlingförbud?
  • dellelgarin
    dellelgarin skrev 2008-03-18 11:45:22 följande:
    rättar mig själv, om kuperingen är "laglig" i hundens hemland får den delta på prov och mh....
  • skåne tjej

Nej inte då jag hade kontakt med skk sist iaf.

dellelgarin skrev 2008-03-18 11:45:22 följande:
  • dellelgarin
    skåne tjej skrev 2008-03-18 11:54:31 följande:
    Nej inte då jag hade kontakt med skk sist iaf.
    har redan rättat mig själv... 
  • Vilja00

du sa - nytt blod för avel - mao svarade jag på det. Till att bredda en avelsbas behövs inte tik i första hand - för det behövs hanhundar. Ren matematik o genetik mao vi har inte behov av kuperade hundar som dessutom inte kommer med för meritering... Då är det bättre de står kvar i sitt hemland o meriteras där så vi kan avla på rätt material, inte bara en ny stamtavla på kuperad hund.

• skåne tjej

man får även i Sverige tävla med en kuperad hund.

dellelgarin skrev 2008-03-18 11:52:01 följande:
    rättar mig själv, om kuperingen är "laglig" i hundens hemland får den delta på prov och mh....
  • dellelgarin
    skåne tjej skrev 2008-03-18 22:37:00 följande:
    man får även i Sverige tävla med en kuperad hund.
    ja om den är ifrån ett land där kupering är lagligt..
  • Vilja00

nej, kolla med skk så får ni de nya reglerna. Bla därför uppf idag väljer imp sperma för blod o för nytt avelsdjur ber att den utländska uppf INTE kuperar vilket oxå görs utan bekymmer. Alt väljer en hund med NBT (stubbsvans) o får med intyg på detta.

• dellelgarin
    Vilja00 skrev 2008-03-19 08:39:39 följande:
    nej, kolla med skk så får ni de nya reglerna. Bla därför uppf idag väljer imp sperma för blod o för nytt avelsdjur ber att den utländska uppf INTE kuperar vilket oxå görs utan bekymmer. Alt väljer en hund med NBT (stubbsvans) o får med intyg på detta.
    vad svarar du nej på?
  • Vilja00

tävlingtillåtelse för kuperade hundar.

• dellelgarin
    Vilja00 skrev 2008-03-19 11:48:57 följande:
    tävlingtillåtelse för kuperade hundar.
    jag har kollat de nya reglerna...vart har vi fel menar du?
  • dellelgarin
    http://skk.se/pdf/regler/utstbest_2008.pdf

Här kan man läsa vad som gäller.
    Där står det bla att hundar som har kuperats lagligt i sitt hemland får deltaga vid prov,tävling och mentalbeskrivning.

Men detta gäller inte utställningar.
  • jessicaelin
    Tingeling82 skrev 2008-03-16 23:03:26 följande:
    Tycker det är kanon fint och jag har ägt en helkuperad cane corso. Så mitt svar är ja.

Hej ! Läste att du haft en kuperad cane corco ? Jag har haft en kuperad dobermann
    men är intresserad av en kuperad cane corso. Jag har svårt att hitta vart man kan köpa
    och kontakter. Du kanske vet ?

Mvh 
Svar på tråden kuperad hund