• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • skåne tjej

Är du dobermann ägare?

logg81 skrev 2008-03-16 23:46:09 följande:
    Jättefina hundar på den ryska sidan... men jag är ett stort fan av bruna dobbermanns... hi hi hi
  • michelodeon
    ModestyB skrev 2008-03-16 23:38:03 följande:
    Att ens diskutera kupering som något positivt i ett seriöst forum är synd och skam. Kupering är olagligt i Sverige och anledningen till detta borde vara solklar. Man stympar djuren och försämrar deras möjligheter till kommunikation. Är det någon som tänker ifrågasätta att man endast kuperar öron för att få hunden att framstå som mer agressiv? Skulle det vara ngt bra??
    Min hund hade aldrig några som hellst svårigheter att kumunicera med andra hudar, någonsin! Och har aldrig upplevt att hundar har svårt att tyda henne. Å då träffade hon hundar som hon aldrig träffat dagligen, i brukstävling och träning och på utställning.!!!
  • Dofilus

elektra1: Den hunden som kan göra det som krävs utan att behöva stympas (eller så får man väl helt enkelt jaga när det inte är "väldigt kallt i vattnet").

Förstår inte hur man kan motivera att stympa en familjemedlem för att stilla nåt eget intresse (jakt t ex).

• Rostis

finns inte vargar med hängörön heller eller knorrsvans, dvärgben, platta nosar och nakenmodeller. därför är det ganska menlöst att jämföra hundar med vargar. har som "hundskolelärare inte upplevt fysiska aspekter som hinder i kommunikationen. största felet brukar vara ägare som inte vet skillnad på sin hund och på ett barn och det pjoskas och sjåpas med hundarna tills de inte funerar i samhället varken med hundar eller folk.

därför anser jag att kupering inte är livskvalietsförsämrande men bör göras där det "behövs"

• skåne tjej

Ja det är förbjudet i Sverige sedan länge.

Yrslan skrev 2008-03-16 23:47:06 följande:
    Men det är väl förbjudet att kupera hundar i Sverige?!Usch och fy, det är vad jag tycker om kupering pga "skönhetsideal".
  • Dofilus

Yrslan: Det trodde jag också att det var. Men det verkar ju tyvärr inte vara så. Och import av kuperade hundar borde vara totalförbjudet.

• elektra1
    Dofilus skrev 2008-03-16 23:48:11 följande:
    elektra1: Den hunden som kan göra det som krävs utan att behöva stympas (eller så får man väl helt enkelt jaga när det inte är "väldigt kallt i vattnet"). Förstår inte hur man kan motivera att stympa en familjemedlem för att stilla nåt eget intresse (jakt t ex).
    väldigt många i sverige och i andra länder gör det iallafall.

Och nästa hund jag köper ska vara kuperad för att slippa de problem vi har haft.
  • skåne tjej

Håller med.
    Är det något som verkligen kan förstöra en hund så är det fel matte/husse.

Rostis skrev 2008-03-16 23:48:54 följande:
    finns inte vargar med hängörön heller eller knorrsvans, dvärgben, platta nosar och nakenmodeller. därför är det ganska menlöst att jämföra hundar med vargar. har som "hundskolelärare inte upplevt fysiska aspekter som hinder i kommunikationen. största felet brukar vara ägare som inte vet skillnad på sin hund och på ett barn och det pjoskas och sjåpas med hundarna tills de inte funerar i samhället varken med hundar eller folk.därför anser jag att kupering inte är livskvalietsförsämrande men bör göras där det "behövs"
  • michelodeon

annelie ek skrev 2008-03-16 23:44:38 följande:

jo, pris efter efterfrågan som med allt annat. Man får hoppas bara att det fortfarande är en seriös kennel, så att inte främsta målet är att sälja valparna som dyrt som möjligt.funderar du på att köpa en hund därifrån igen?såg att de hade en tikvalp till salu med kuperad svans men okuperade öron. Kuperar man öronen senare eller man väljer att låta öronen vara orörda?Vet du hur de gör när de kuperar hundarna? sker det under narkos?
    Ja det har alltid varit mycket seriöst. Så priset spelar inte så stor roll. Sjuker deras kvalitet så ser man de och då går de inte lika bra för kenelln.

Ja jag vill gära ha hund därifrån igen. men de får vänta nåt år till =)

Valparna kuperas tidigt, först svansen och senare öronen, båda sker när de är sövda.
  • Rostis

det är väl inte förbjudet att kupera, är det inte bara förbjudet att ställa ut kuperade hundar (eller är jag helt ute och flyger??)

Svar på tråden kuperad hund