• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Dofilus

elektra1: "engelsk springer spaniel fungerar normalt, vad menar du med det??
    Vilka skulle inte förfrysa nåt av att simma i väldigt kallt vatten vid jakt?
    helst nåt långt och smalt.
    då är det till en hjälp för hunden att få den kuperad."
    Så istället för att inte utsätta hunden för att simma i väldigt kallt vatten så stympar man hunden? Och det jag menade med "normalt" var att någon skrev att flera hundraser har problem med svansarna (för smala, för hårda osv) och om de nu är "för smala" och "för hårda" så man måste stympa dem så har man väl ändå avlat fram dem så de inte fungerar "normalt"....eller?

• Sniglar och Krut

Är emot, ständigt och jämt och utan undantag om det inte handlar om sjukdom, såklart.

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • elektra1
    michelodeon skrev 2008-03-16 23:27:15 följande:
    annelie ek skrev 2008-03-16 23:24:17 följande: www.santkreal.ruom du vill titta så finns min hund under S litter 2004 =) Sorbonna heter hon.
    oj vilka snygga hundar!
  • ModestyB

Att ens diskutera kupering som något positivt i ett seriöst forum är synd och skam. Kupering är olagligt i Sverige och anledningen till detta borde vara solklar. Man stympar djuren och försämrar deras möjligheter till kommunikation. Är det någon som tänker ifrågasätta att man endast kuperar öron för att få hunden att framstå som mer agressiv? Skulle det vara ngt bra??

Att en jakthund riskerar skador är totalt oviktigt. Alla hundar riskerar skador, man hanterar det då dom uppstår, man stympar inte hundar för att undvika sådant. Som någon påpekade så får man isf rikta avel för att motverka problem.

Har själv boxer och blir otroligt upprörd över människor som påstår att "det var bättre förr". Tänker man så ska man nog inte ha hund.

Jag blir så sanslöst besviken på människosläktet ibland!!

• Calylite
    annelie ek skrev 2008-03-16 23:32:40 följande:
    Visst är det svårt!? då man å ena sidan har den etiska biten, å andra sidan den exteriöra och dels den medicinska.Men jag förstår hur du tänker
    ja precis, bästa vore ju att krysta fram en sån hund med de öronen men då skulle de ju i 99.9% fall vara en mutation  och då vara nå fel på den säkert i skallen men eller så skulle den förmodligen bli sjuk eller nått annat knas så de inte skulle gå avla på ändå.
    Eller om de blir som med rottis då de finns några här å där utan svans men de går ju inte avla på varann då ryggen blir helt knas.
    Så kupering kvarstår ju, fick ja köpa och de gått vettigt till skulle ja inte säga nej till en öronkuperad GD. Även om ja är helt emot att de görs. gueses så svårt
  • skåne tjej

Det står inget om hundar i FL:s stadgar vad jag vet.
    Om man inte kan respektera varandra som människor så har jag svårt att se att man då kan respektera annat levande väsen.
    Lev som du lär!

Dofilus skrev 2008-03-16 23:36:46 följande:
    annelie ek: Ja, när du börjar respektera hundar.
  • michelodeon

annelie ek skrev 2008-03-16 23:35:10 följande:

Tack, ska gå in där och kika.av vilken anledning är hundarna så dyra där?
    Det är hela processen som blir dyr, hunden ska sitta i karantän osv... och så är hundarna där så prisbelönta och de är så bra hundar som föds upp att priset går upp väligt mycket oxå. men de är värt varenda krona =)
  • elektra1
    Dofilus skrev 2008-03-16 23:35:50 följande:
    elektra1: "engelsk springer spaniel fungerar normalt, vad menar du med det??Vilka skulle inte förfrysa nåt av att simma i väldigt kallt vatten vid jakt?helst nåt långt och smalt.då är det till en hjälp för hunden att få den kuperad."Så istället för att inte utsätta hunden för att simma i väldigt kallt vatten så stympar man hunden? Och det jag menade med "normalt" var att någon skrev att flera hundraser har problem med svansarna (för smala, för hårda osv) och om de nu är "för smala" och "för hårda" så man måste stympa dem så har man väl ändå avlat fram dem så de inte fungerar "normalt"....eller?
    Men spanieln används ju till fågeljakt. ska man då bara sluta använda dem till det menar du? vilka hundar ska man använda till fågeljakt tycker du då?
Svar på tråden kuperad hund