• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • logg81
    Dofilus skrev 2008-03-16 23:25:21 följande:
    logg81: 1. En viss ja. 2. (och jag är också tvungen) Ja wikipedia är ju en tillförlitlig källa. Eller också inte
    NJa... det andra jag hittade stod på engelska och var utlägg från läkarböcker... Orkade inte leta i minitext eller försöka översätta... Alldeles för sent för läkarstudier... Wikipedia verkade "lättast"...
    Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • Rostis

annelie ek skrev 2008-03-16 23:27:11 följande:

Det handlar inte om att jag vill andra ska tycka som mig, tycker dock inte jag varit särskilt tydlig med vad jag tycker heller mer än att mina vänners hund var väldigt fin.men jag tycker inte att dina inlägg för diskussionen särskilt mkt framåt och dina inlägg med jämförelser tycker jag fortfarande passar bäst i sandlådan.
    medhålles!!
  • Calylite

Jag är emot kupering, dels de grymma sätt som finns, dels att de ens görs.
    Sen ska ja säga emot mig själv totalt att ja tycker kuperade dobermann, grand danios etc är snyggare kuperade. Men så tycker ja hundar med sående öron är i överlag alltid snyggare. Men utseendet har ingen betydelse om de inte går ihop med insidan.

Så en helt rakt av imotsägelse från mig men ett tycke jag står för att ja känner också.

• skåne tjej

Tack!
    Hade alla tyckt likadant så hade det inte blivit så mkt till diskussion. Men jag irriterar mig på folk som inte kan lägga fram sakliga argument baserade på kunskap, utan lägger nivån på sandlådenivå där man drar in sina barn och allt annat som inte hör diskussionen till.
    Men å andra sidan så säger det nog mer om dem än om mig.

Rostis skrev 2008-03-16 23:27:54 följande:
    annelie ek skrev 2008-03-16 23:27:11 följande:
    medhålles!!
  • Dofilus

anneli: jo förstår att du inte vill medge att det är just en stympning av djuret (och familjemedlemmen) du förespråkar. Då är det förstås lättare att säga att inlägg som handlar om stympning av familjemedlemmar av estetiska skäl är sandlådenivå.

• elektra1
    Dofilus skrev 2008-03-16 23:22:02 följande:
    elektra1: OK, så två fel blir ett rätt? Avla fram en hund som inte fungerar "normalt" och försöka rätta till felet med hjälp av stympning. Jisses...
    engelsk springer spaniel fungerar normalt, vad menar du med det??
    Vilka skulle inte förfrysa nåt av att simma i väldigt kallt vatten vid jakt?
    helst nåt långt och smalt.
    då är det till en hjälp för hunden att få den kuperad.
  • skåne tjej

Visst är det svårt!?
    då man å ena sidan har den etiska biten, å andra sidan den exteriöra och dels den medicinska.
    Men jag förstår hur du tänker

Calylite skrev 2008-03-16 23:28:50 följande:
    Jag är emot kupering, dels de grymma sätt som finns, dels att de ens görs.Sen ska ja säga emot mig själv totalt att ja tycker kuperade dobermann, grand danios etc är snyggare kuperade. Men så tycker ja hundar med sående öron är i överlag alltid snyggare. Men utseendet har ingen betydelse om de inte går ihop med insidan. Så en helt rakt av imotsägelse från mig men ett tycke jag står för att ja känner också.
  • Rostis

det är synd med de nya utställningslagarna att vi får väldigt mycke sämpe importerat avelsmaterial än förut. Många uppfödare har retat sig på detta, då du förr beställde valp, kunde du beställa den "bästa" valpen i kullen när de blev flyttklara, men nu väljs en valp ut väldigt ung och de andra kuperas så får du nöja dej med vad du får, fast den skulle vara krokbent och icke möjlig att få godkänd för avel här, och uppfödaren förlorar därmed mycket pengar och lusten att importera minska vilket igen försvagar det inhemska avelsmaterialet...

• skåne tjej

Var vänlig och lägg inte i vad du tror är mina värderingar i dina inlägg. Den respekten kan du väl åtminstone visa? TACK!

Dofilus skrev 2008-03-16 23:31:15 följande:
    anneli: jo förstår att du inte vill medge att det är just en stympning av djuret (och familjemedlemmen) du förespråkar. Då är det förstås lättare att säga att inlägg som handlar om stympning av familjemedlemmar av estetiska skäl är sandlådenivå.
  • skåne tjej

Tack, ska gå in där och kika.
    av vilken anledning är hundarna så dyra där?

michelodeon skrev 2008-03-16 23:27:15 följande:
    annelie ek skrev 2008-03-16 23:24:17 följande:
    www.santkreal.ruom du vill titta så finns min hund under S litter 2004 =) Sorbonna heter hon.
Svar på tråden kuperad hund