• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Mamma Heather

skåne tjej skrev 2008-03-17 08:22:22 följande:

Tycker du att man stympar någon om man opererar bort blindtarmen ochså? Eftersom man tar bort något från kroppen.
    Haha, eller när man får tänderna borttagna (om man behöver tandställning eller för något annat orsak)...
  • skåne tjej

Ok, sorry! då har jag missat att du har skrivit det. är lite trött, har jobbat inatt och ska strax sova.
    Men smaken är ju som baken, så är det ju med allt.
    Men att kalla kupering för stympning, tycker jag är fel. Så länge det går rätt till och hunden är nedsövd. Men man har ju sett skräckbilder på kalla fakta om HUR det kan gå till, och jag tror många har den bilden framför sig då de hör ordet kupering.

AmericanWoman skrev 2008-03-17 08:25:57 följande:
    skåne tjej skrev 2008-03-17 08:21:01 följande:
    Jag har sagt det, men det är bra min egen åsikt, pga att jag är en som är van med svanskuperade raser.När jag skaffade en svensk uppfödd cockerspaniel, tog det en låååång tid för mig att vänja mig med en lång svans.
  • iii

Är förvånad över hur många som är för kupering här :-O
    Det är djurplågeri att orsaka ett oskyldigt djur smärta för människans egna själviska syften! Om det sker av medicinska skäl så är det en annan sak. Det finns förmodligen ett skäl till varför det är förbjudet i Sverige!

Kupering hämmar kroppsspråket, de får färre signaler att använda sig av och andra hundar kan få svårt att tyda dom. Visst kompenserar dessa hundar ofta för detta med de övriga signalerna de har tillgång till, men varför ska de ens behöva göra det???

Det blir värsta ramaskriet bland folk när man nämner omskärning av små barn, då är det barnmisshandel osv, men det är HELT OK att stympa en liten hundvalp? Ja jag vet också att det är skillnad på barn och hundar, men när det gäller att känna smärta så är det fan ingen skillnad!

• Dofilus

Om man måste ta bort svansen för att en hund ska kunna arbeta kanske man använder fel hund till fel arbete? Eller det kanske inte har slagit er som förespråkar stympning?

Liknar ju det som man brukar höra av jägare vars hundar blivit attackerade av t ex björn. Men vad är egentligen orsaken till att hunden blev attackerad? Jo att ägaren skickade fram hunden till björnen. Jägaren/ägaren utsatte alltså avsiktligt hunden för fara.

• Dofilus

skåne tjej: "okej, håller med dej i det mesta du skriver.
    Det är så fruktansvärt att se dessa skadade jakthundar, som man emellanåt stöter på."
    En tanke, om jakten är så skadlig för hunden kanske man ska låta bli att jaga med hunden?

• skåne tjej

jag sysslar inte själv med jakt, så du får nog ta den frågan med någon annan.

Dofilus skrev 2008-03-17 09:07:53 följande:
    skåne tjej: "okej, håller med dej i det mesta du skriver.Det är så fruktansvärt att se dessa skadade jakthundar, som man emellanåt stöter på."En tanke, om jakten är så skadlig för hunden kanske man ska låta bli att jaga med hunden?
  • iii
    Dofilus skrev 2008-03-17 09:07:53 följande:
    En tanke, om jakten är så skadlig för hunden kanske man ska låta bli att jaga med hunden?
    Precis!
  • skåne tjej

Det lilla jag hört och sett om jakthundar så verkar de leva ganska trista liv. stå mkt i hundgård dag som natt sommar som vinter, utan så mkt mänsklig kontakt. Men förhoppningsvis så gäller det inte alla jakthundar

skåne tjej skrev 2008-03-17 09:09:47 följande:

jag sysslar inte själv med jakt, så du får nog ta den frågan med någon annan.
  • Sofia t

Men det är väl ändå en skillnad på att operera bort en dålig blindtarm och ta bort en frisk svans?

skåne tjej skrev 2008-03-17 08:22:22 följande:

Tycker du att man stympar någon om man opererar bort blindtarmen ochså? Eftersom man tar bort något från kroppen.
  • frulan

Frågar igen då ingen som är för kupering svarade.
    Nyfiken på vad ni anser om violkörteln?
    Bör inte den få vara kvar? Är den kvar vid kupering? Vid "halv" kupering borde den ju finnas kvar i alla fall.

AmericanWoman skrev 2008-03-17 07:05:10 följande:
    Oh vad jag tycker det är en sån sk'tsnack när folk påstår hundar kan ej kommunicera normalt om dom är kuperad! Rent bullsh't. Jag vet vad jag pratar om, mina spaniels har varit kuperad som jag har haft sedan jag var bara en liten flicka, och den enda okuperad var en som jag köpte från en av dom framgångsrika svenska/norska kennlar här i Sverige.Mina kuperade cockers var lika bra, och kommunicerar lika bra, som deras okuperade cocker kompisar.Så sluta med sk'tsnacket om att hundar kan ej kommunicerar normalt utan hela svansen. Jag kallar det inte för stympning, då tar man bort något HELT (som könsstympningen på afrikanska tjejer). Mina kuperade hundar (ni såg ju väl bilder i dom första sidor av tråden) hade och har svansarna kvar... så dom fungerade helt normal i kommuniceringen med andra hundar.
Svar på tråden kuperad hund