• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • 0028

jag tycker inte om kupering och skulle inte köpa en sån hund.

• tamate
    iii skrev 2008-03-17 08:45:34 följande:
    Är förvånad över hur många som är för kupering här :-ODet är djurplågeri att orsaka ett oskyldigt djur smärta för människans egna själviska syften! Om det sker av medicinska skäl så är det en annan sak. Det finns förmodligen ett skäl till varför det är förbjudet i Sverige!Kupering hämmar kroppsspråket, de får färre signaler att använda sig av och andra hundar kan få svårt att tyda dom. Visst kompenserar dessa hundar ofta för detta med de övriga signalerna de har tillgång till, men varför ska de ens behöva göra det???Det blir värsta ramaskriet bland folk när man nämner omskärning av små barn, då är det barnmisshandel osv, men det är HELT OK att stympa en liten hundvalp? Ja jag vet också att det är skillnad på barn och hundar, men när det gäller att känna smärta så är det fan ingen skillnad!
    det är kanske som så att det blir ett ramaskri för att det är en jäkla skilnad,
    hundens nerver är inte helt utvecklad när den föds, därför så känner inte valpen något annat obehag än att man håller fast den. En människa känner när man skär i den även om man skulle göra det direkt efter födsel.
    Kupering var det inte vem som helst som gjorde utan veterinär eller dom som hade utbildning.

Och att det skulle hämma hundens kroppsspråk?? ställ dig på knä öge mot öga med en hund så som hundar brukar mötas, hur mycket ser du av hundens svans då?
    Är uppväxt på en stor kennel och vi hade bla en hundras som var kuperad och märkte ingen skilnad i deras språk mellan varandra efter förbudet kom in. Enda skilnaden var att några av hundarna lärde sig att simma fortare än förut då dom använder svansen för att styra och balansera i vattnet, men den är ingen nödvändighet.
    Däremot har vi och valpköpare haft problem med helt nerblodiga hundar efter ett jaktpass och helt skinnlösa svansar som man varit tvungena tt behandla ett bra tag efter jakten. Då dom vid täta skogar och intensiva jakter slår in svansen i träd etc
    Det finns ju en orsak att dom började kupera svansarna ochdet var både att huden skulle se hårdare ut OCH att den var i vägen och mer till besvär än nytta.
    - det som inte dödar härdar!
  • Mamma Heather

Skåne tjej skrev "Men att kalla kupering för stympning, tycker jag är fel. "

Håller med dig. Kupering är kupering och stympning är stympning. Helt olika saker.

Kupering (Tail Docking på engelska) lämnar ju kvar en bit av svansen. Stympning (Circumcision) tar bort ALLT.

• tamate
    skåne tjej skrev 2008-03-17 09:17:47 följande:
    Det lilla jag hört och sett om jakthundar så verkar de leva ganska trista liv. stå mkt i hundgård dag som natt sommar som vinter, utan så mkt mänsklig kontakt. Men förhoppningsvis så gäller det inte alla jakthundarskåne tjej skrev 2008-03-17 09:09:47 följande:
    Du har i sådana fall hört bara om dom värsta fallaen. Dom flesta jägare tränar mycket med sina hundar för det går inte att bara släppa ut en hud i skogen och tro att den kan jobba automatiskt och ska vara jätte bra.

Ska jag vara ärlig så dom hundar som blivit bäst och mest omskötta som jag sett är jakthundar. Som dom säger så är det en jaktkamrat och en sådn behandlar man ju inte hur somhelst.

Jag tycker att många sällskapshundar blir illabehandlade. Folk köper en hund för barnen vill ha, efter ett tag så ha ringen tid att träna hunden eller tror att hunden ska klara sig med att gå utanför dörren och kissa, så klagar dom över att hunden uppför sig illa och tuggar och allt den gör.
    Se på Hudviskaren, dom flesta hundar där får inte tillräkligt stimulans och därför beter dom sig illa, och jag har mycket kontakt med hundar och det är likadant här.

Sämst är dom som älskar ihjäl sin hund. "Klart at vovven ska äta det godaste vi har" bam så är hunden smällfet och hjärtsvikt. Om man har tur, för många blir tvungna att avliva eller ge bort sin hund för dom tycker det är synd om hunden när dom måste visa vem ledaren är.
  • tamate
    AmericanWoman skrev 2008-03-17 09:58:14 följande:
    Skåne tjej skrev "Men att kalla kupering för stympning, tycker jag är fel. "Håller med dig. Kupering är kupering och stympning är stympning. Helt olika saker.Kupering (Tail Docking på engelska) lämnar ju kvar en bit av svansen. Stympning (Circumcision) tar bort ALLT.
    sen heter det ju helt enkelt kupering så varför kalla det något annat. eller ska vi börja kalla en blindtarmsoperation för att slaffsa i någons buk.
    Det finns ett ord för det och varför säga annat?
  • Mamma Heather
    tamate skrev 2008-03-17 09:53:09 följande:
    Och att det skulle hämma hundens kroppsspråk?? ställ dig på knä öge mot öga med en hund så som hundar brukar mötas, hur mycket ser du av hundens svans då? Är uppväxt på en stor kennel och vi hade bla en hundras som var kuperad och märkte ingen skilnad i deras språk mellan varandra efter förbudet kom in. Enda skilnaden var att några av hundarna lärde sig att simma fortare än förut då dom använder svansen för att styra och balansera i vattnet, men den är ingen nödvändighet.
    Håller med dig! (Jag är uppvuxen runt Amerikansk Cockrar och har haft Engelsk Cocker sedan 2001.) Aldrig har jag sett hundar hemma i USA eller mina 2 st kuperade cockrar från Spanien, haft något problem som helst med att kommunicera med alla hundar som dom träffar.

Däremot, dom hundar som jag ser har problem att kommunicera med andra raser är Shar Pei--- för deras skrinkliga ansiktet göra det att andra hundar är osäkra och skäller förbannat på dom... för man ser inte deras ögon så bra, och ögonkontakt är viktigt för hundar, lika viktigt som kroppsspråk.
  • Mamma Heather
    tamate skrev 2008-03-17 10:01:35 följande:
    sen heter det ju helt enkelt kupering så varför kalla det något annat. eller ska vi börja kalla en blindtarmsoperation för att slaffsa i någons buk. Det finns ett ord för det och varför säga annat?
    Precis!!!
  • Powerwoman

Jag kan hålla med om att kuperade hundar ofta är väldigt snygga, med undantag av vissa amstaffar & pitbulls där de nästan skär bort hela öronen *ryser*

Min egen hund är född med stubbsvans, det här till rasen, men jag får ofta frågan om hon är kuperad.

Jag tycker själv att kupering är fel, jag anser inte att det är rätt att skära bort friska kroppsdelar på hunden bara för att människan anser att den blir finare då.

Däremot, kan det vara befogat att kupera svansen på vissa raser, tex många jakthundar som slår av svansarna i skogen.
    Då är det humanare att kupera den när hunden är liten valp.

Angående jakthundar, så kan jag ju bara säga att min pappa är jägare, och den vovven är riktigt väl omhändertagen.
    Hon sover i sängen, får maximalt med motion och träning, kvalitetsfoder, har genomgått både jaktprov, hälsotester etc.
    :)

• tamate
    AmericanWoman skrev 2008-03-17 10:01:51 följande:
    Håller med dig! (Jag är uppvuxen runt Amerikansk Cockrar och har haft Engelsk Cocker sedan 2001.) Aldrig har jag sett hundar hemma i USA eller mina 2 st kuperade cockrar från Spanien, haft något problem som helst med att kommunicera med alla hundar som dom träffar.Däremot, dom hundar som jag ser har problem att kommunicera med andra raser är Shar Pei--- för deras skrinkliga ansiktet göra det att andra hundar är osäkra och skäller förbannat på dom... för man ser inte deras ögon så bra, och ögonkontakt är viktigt för hundar, lika viktigt som kroppsspråk.
    dalmatinrar har många hundraser problem med, aldeles för många ögon tror många att det beror på.
  • Mamma Heather
    tamate skrev 2008-03-17 10:05:11 följande:
    dalmatinrar har många hundraser problem med, aldeles för många ögon tror många att det beror på.
    Alltså prickarna på dalmatinerna förvirrar andra raser?
Svar på tråden kuperad hund