• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Mamma Heather

Oh vad jag tycker det är en sån sk'tsnack när folk påstår hundar kan ej kommunicera normalt om dom är kuperad! Rent bullsh't. Jag vet vad jag pratar om, mina spaniels har varit kuperad som jag har haft sedan jag var bara en liten flicka, och den enda okuperad var en som jag köpte från en av dom framgångsrika svenska/norska kennlar här i Sverige.

Mina kuperade cockers var lika bra, och kommunicerar lika bra, som deras okuperade cocker kompisar.

Så sluta med sk'tsnacket om att hundar kan ej kommunicerar normalt utan hela svansen. Jag kallar det inte för stympning, då tar man bort något HELT (som könsstympningen på afrikanska tjejer). Mina kuperade hundar (ni såg ju väl bilder i dom första sidor av tråden) hade och har svansarna kvar... så dom fungerade helt normal i kommuniceringen med andra hundar.

• Maisie

Är svansen inte en kroppsdel?

Enligt National Encyclopedin:

stympning, lemlästning, borttagande av kroppsdelar eller lemmar.

Källa: www.ne.se/jsp/search/search.jsp&h_advanced_search=false&t_word=stympning&btn_search=S%F6k

Så om någon hugger av ytterleden på en annan människas lillfinger så är det inte stympning? Hade det varit hela fingret så hade det varit en annan femma eller?

Att man inte tycker det är fel med kupering och inte ser det som något negativt är en sak men det gör ju knappast att man kan definera om ord för att man tycker att ordet har en negativ klang.

• Maisie

Glömde en sak ordet kupera betyder: stympa öron eller svans på djur också detta enligt National Encyclopedin.

• Mamma Heather

dock = kupera

Dictionary.com Unabridged (v 1.1) /dɒk/
    ?noun
    1. the solid or fleshy part of an animal's tail, as distinguished from the hair.
    2. the part of a tail left after cutting or clipping.
    ?verb (used with object)
    3. to cut off the end of; cut short: to dock a tail.
    4. to cut short the tail of: to dock a horse.

• miggs

Nej usch!! Varför ska man göra så ? Bara för att vi männsikor tycker våra hundar blir vackrare?? Gör mej så jävla förbannad, så typiskt människan, vi är aldrig nöjda...

Och varför kuperar man en rottweiler? Min rottiskilles svans är så vacker och utan den är han ju liksom..halv!

Sen finns det vissa raser dom kuperar svansen på för att svansen är så hård och kan gå av, en jag känner fick sin pitbulls svans kuperad för hon hade brutit den så många ggr pga att den va så hård...

• miggs

måste bara tillägga att rottissvansar är inte mer piskaktiga än tex boxer eller dalmatiner, snarare tvärtom. Rottisar har oftast mer päls och en annan SORTS päls på sina svansar än strävhåriga stora hundar.

• Mamma Heather

Rottweilers, Boxers o Dobermanns är vackra med "husky"-krokiga svansar? Jag tycker det (som Amerikan och van med kuperade raser) ser lite... udda ut...

• skåne tjej

Det är väl ingen som påstått att en rottis inte är fin med svans!? det har du isåfall inte läst i denna tråden.

miggs skrev 2008-03-17 08:07:48 följande:
    Nej usch!! Varför ska man göra så ? Bara för att vi männsikor tycker våra hundar blir vackrare?? Gör mej så jävla förbannad, så typiskt människan, vi är aldrig nöjda... Och varför kuperar man en rottweiler? Min rottiskilles svans är så vacker och utan den är han ju liksom..halv!Sen finns det vissa raser dom kuperar svansen på för att svansen är så hård och kan gå av, en jag känner fick sin pitbulls svans kuperad för hon hade brutit den så många ggr pga att den va så hård...
  • skåne tjej

Tycker du att man stympar någon om man opererar bort blindtarmen ochså? Eftersom man tar bort något från kroppen.

Maisie skrev 2008-03-17 07:24:30 följande:
    Är svansen inte en kroppsdel?Enligt National Encyclopedin:stympning, lemlästning, borttagande av kroppsdelar eller lemmar.Källa: www.ne.se/jsp/search/search.jspå om någon hugger av ytterleden på en annan människas lillfinger så är det inte stympning? Hade det varit hela fingret så hade det varit en annan femma eller?Att man inte tycker det är fel med kupering och inte ser det som något negativt är en sak men det gör ju knappast att man kan definera om ord för att man tycker att ordet har en negativ klang.
  • Mamma Heather

skåne tjej skrev 2008-03-17 08:21:01 följande:

Det är väl ingen som påstått att en rottis inte är fin med svans!? det har du isåfall inte läst i denna tråden.
    Jag har sagt det, men det är bra min egen åsikt, pga att jag är en som är van med svanskuperade raser.

När jag skaffade en svensk uppfödd cockerspaniel, tog det en låååång tid för mig att vänja mig med en lång svans.
Svar på tråden kuperad hund