• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • skåne tjej

Med arbetande hundar menar du även jakthundar då?
    kan vara svårt att dra en gräns för vad som egentligen menas med arbetande hund. De som sysslar med bruks tycker att de har arbetande hundar.

Häxan Jia skrev 2008-03-17 02:01:52 följande:

Jag skulle inte köpa en kuperad hund!!!Dock anser jag att arbetande hundar borde få kuperas... många hundar ådrar sig skador i tjänsten som gör att de blir kuperade bit för bit, sakta men säkert och då är dessa bättre att kupera som valpar än bitvis som vuxna...
  • tamate
    Häxan Jia skrev 2008-03-17 02:01:52 följande:
    Jag skulle inte köpa en kuperad hund!!!Dock anser jag att arbetande hundar borde få kuperas... många hundar ådrar sig skador i tjänsten som gör att de blir kuperade bit för bit, sakta men säkert och då är dessa bättre att kupera som valpar än bitvis som vuxna...
    håller med, och jagande hundar anser jag är arbetande hundar. Har hjälpt til att lapp aihop hundar som skadat sig våldsamt efter jakt i hård terräng.

Kuperingen har ju från början haft en annan orsak än bara skönhet.
    Och gör amn det under dom första dygnen så har ju inte hunden något ont av det heller.
    - det som inte dödar härdar!
  • MissSummer

Jag fattar det inte, svansen är ju hundarnas känslouttryck, hur fan kan man ta bort det?

• babydog

annelie ek skrev 2008-03-16 22:30:08 följande:

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?
    absolut!!!
  • tamate
    MissSummer skrev 2008-03-17 02:16:51 följande:
    Jag fattar det inte, svansen är ju hundarnas känslouttryck, hur fan kan man ta bort det?
    En hund visar presis som en människa med hela kroppen vad den känner.
    - det som inte dödar härdar!
  • babydog
    Det är sant men många hundar slår sönder sina svansar och därför kuperar man och man kan faktiskt tyda kuperade hundars känslor..
  • skåne tjej

Kan du enbart tyda hundens känslor via svansen, så är du nog inte en "hundmänniska". hundar visar på flera olika sätt deras sinnesstämning.

• babydog

annelie ek skrev 2008-03-17 02:25:54 följande:

Kan du enbart tyda hundens känslor via svansen, så är du nog inte en "hundmänniska". hundar visar på flera olika sätt deras sinnesstämning.
    så sant..
  • Häxan Jia
    annelie ek skrev 2008-03-17 02:08:59 följande:
    Med arbetande hundar menar du även jakthundar då?kan vara svårt att dra en gräns för vad som egentligen menas med arbetande hund. De som sysslar med bruks tycker att de har arbetande hundar.Häxan Jia skrev 2008-03-17 02:01:52 följande:
    Jag menar tjänstehundar av olika slag såsom jakthundar, ploishundar, väktarhundar mm.

INte de som tränar agillity, lydnad eller spåt privat med sina hundar.

Jakthundar blir ofta skadade, slår ofta sönder sina svansar bland annat, så får man kapa en bit åt gången, vilket verkligen är plågsamt för djuren.
    Så satans lycklig och fortfarande EN STOLT SLYNA!!!!
  • Häxan Jia
    tamate skrev 2008-03-17 02:15:49 följande:
    håller med, och jagande hundar anser jag är arbetande hundar. Har hjälpt til att lapp aihop hundar som skadat sig våldsamt efter jakt i hård terräng.Kuperingen har ju från början haft en annan orsak än bara skönhet.Och gör amn det under dom första dygnen så har ju inte hunden något ont av det heller.
    Precis, då tränar hunden upp balansen och annat från start och då är kupering inget problem.
    Så satans lycklig och fortfarande EN STOLT SLYNA!!!!
Svar på tråden kuperad hund