• skåne tjej

kuperad hund

Idag var jag hos några vänner som precis köpt en ny hund, då de fick avliva deras gamla schäfer (höftproblem). De hade köpt en helkupererad dobermann.
    Jag har alltid varit emot djurplågeri och även kuperingar då många utförs på ett mkt smärtsamt sätt.
    Men jag måste faktiskt erkänna att jag tycker denna hund var oerhört vacker och ståtlig. Hunden kom från en mkt framstående kennel och kupering osv hade gått rätt till.

Vad är era åsikter om kuperingar av hundar? skulle ni kunna tänka er att köpa en kuperad hund, tex dobermann eller rottweiler?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-17 22:16
    Vill bara betona att jag har inte sagt att jag är för kupering, jag är bara intresserad av att veta vad andra hundmänniskor här på FL tycker. Efter att ha skummat igenom tråden så ser man att det sannerligen väcker starka känslor hos många.

• Svar på tråden kuperad hund
  • Dofilus

annelie ek: "Det står inget om hundar i FL:s stadgar vad jag vet."
    Okej, ber om ursäkt. Trodde tråden handlade om kupering av hundar _utanför_ FL:s forum. Ber återigen om ursäkt.

• michelodeon
    elektra1 skrev 2008-03-16 23:37:44 följande:
    oj vilka snygga hundar!
    =) ja visst är dom. Det är verkligen en bra kenell. Kul att du tycket de va fina oxå... men min Sorbonna är ju finast =)
  • Niklas

Jag håller med dig jag.

ModestyB skrev 2008-03-16 23:38:03 följande:
    Att ens diskutera kupering som något positivt i ett seriöst forum är synd och skam. Kupering är olagligt i Sverige och anledningen till detta borde vara solklar. Man stympar djuren och försämrar deras möjligheter till kommunikation. Är det någon som tänker ifrågasätta att man endast kuperar öron för att få hunden att framstå som mer agressiv? Skulle det vara ngt bra?? Att en jakthund riskerar skador är totalt oviktigt. Alla hundar riskerar skador, man hanterar det då dom uppstår, man stympar inte hundar för att undvika sådant. Som någon påpekade så får man isf rikta avel för att motverka problem.Har själv boxer och blir otroligt upprörd över människor som påstår att "det var bättre förr". Tänker man så ska man nog inte ha hund.Jag blir så sanslöst besviken på människosläktet ibland!!
  • Calylite
    ModestyB skrev 2008-03-16 23:38:03 följande:
    Att ens diskutera kupering som något positivt i ett seriöst forum är synd och skam. Kupering är olagligt i Sverige och anledningen till detta borde vara solklar. Man stympar djuren och försämrar deras möjligheter till kommunikation.
    ang öron sås tämmer itne de, hängöron försämrar kommunikationen därem,ot, nått människan avlat fram, att ta bort svansar försämrar de mot andra hundar, men att få stående öron förbättrar kommunikationen
  • Dofilus

elektra1: Som sagt, om hunden inte klarar av det den utsätts för så har man:
    A: Avlat fram hunden "fel".
    B: Utsatt den framavlade hunden för fel miljö.

• skåne tjej

jo, pris efter efterfrågan som med allt annat. Man får hoppas bara att det fortfarande är en seriös kennel, så att inte främsta målet är att sälja valparna som dyrt som möjligt.
    funderar du på att köpa en hund därifrån igen?
    såg att de hade en tikvalp till salu med kuperad svans men okuperade öron. Kuperar man öronen senare eller man väljer att låta öronen vara orörda?
    Vet du hur de gör när de kuperar hundarna? sker det under narkos?

michelodeon skrev 2008-03-16 23:39:27 följande:
    annelie ek skrev 2008-03-16 23:35:10 följande:
    Det är hela processen som blir dyr, hunden ska sitta i karantän osv... och så är hundarna där så prisbelönta och de är så bra hundar som föds upp att priset går upp väligt mycket oxå. men de är värt varenda krona =)
  • elektra1
    Dofilus skrev 2008-03-16 23:42:28 följande:
    elektra1: Som sagt, om hunden inte klarar av det den utsätts för så har man:A: Avlat fram hunden "fel".B: Utsatt den framavlade hunden för fel miljö.
    Men vilken hund ska användas till fågeljakt då?
  • logg81

Jättefina hundar på den ryska sidan... men jag är ett stort fan av bruna dobbermanns... hi hi hi

Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • skåne tjej

Hellre en sund hund med kuperade öron (där kuperingen skett under narkos) än sönderavlade hundar med så långa öron att de nästan trampar på dem. Tänker bl.a på cocker spaniel och basset. Det om något är djurplågeri i mina ögon! för att inte tala om vilken grogrund till bakterier det är med så långs öron.

Calylite skrev 2008-03-16 23:42:23 följande:
    ang öron sås tämmer itne de, hängöron försämrar kommunikationen därem,ot, nått människan avlat fram, att ta bort svansar försämrar de mot andra hundar, men att få stående öron förbättrar kommunikationen
  • Yrslan

Men det är väl förbjudet att kupera hundar i Sverige?!
    Usch och fy, det är vad jag tycker om kupering pga "skönhetsideal".

Svar på tråden kuperad hund