• caroline1987

dräktig katt som blöder

Jag har en ettårig honkatt. Hon blöder ur underlivet först var det slemmigt tjockt blod men nu har det gått över till en ljusrosa ton. Hon parades första gången och var beräknad kring mitten av mars. För drygt 4 veckor sedan såg jag dock henne para sig igen så jag antar att hon inte blev dräktig första försöket. Nu är jag orolig vad detta är. Ett missfall? Någon som har erfarenhet av det här och vet hur akut det är eller om de klarar det bra själv. Är så orolig över min lilla tjej.

• Svar på tråden dräktig katt som blöder
  • Blossi

Men nu undrar jag en sak som ni kattägare kan svara på: Katter får väl fler än en unge? Är inte risken stor att det finns bebisar kvar i magen?

Brist på information skapar spekulation
  • caroline1987

Veterinären jag pratade med sa att antingen kunde det vara så att det bara var en. Eller så kunde det vara så att det bara var fel på en och att de andra stannar kvar och utvecklas vidare eller så kunde mamman komma att stöta bort resten av ungarna med.

• LovelyMeLovelyYou
    Blossi skrev 2008-03-27 12:18:03 följande:
    Men nu undrar jag en sak som ni kattägare kan svara på: Katter får väl fler än en unge? Är inte risken stor att det finns bebisar kvar i magen?
    När jag bodde hemma hade vi en gammal honkatt som blev dräktig och hon födde bara en unge. Ibland kommer där inte fler för att ngt blivit fel, och det är också möjligt att katten får MF med en källing men får behålla resten.
  • Ayya

Är ju tyvärr såhär det kan gå när man låter unga katter bli dräktiga för tidigt.

Hoppas det löser sig på bästa sätt för din katt. Det finns ju en risk att det finns fler ungar i magen och vore jag du så skulle jag ringa veterinären omgående och kräva ultraljud för att få reda på om det finns fler ungar i magen. Jag skulle oxå ta kontakt med flera veterinärer för att höra vad de säger.

Tycker det låter jätte konstigt att veterinären sa åt dig att avvakta. Har varit med om liknande och då fick vi åka in på direkten med katten, var inte tal om att vänta.

Lycka till!

• Lady Morpheus

Bra att du fick tag i veterinären men jag skulle inte nöjt mig med det svaret att avvakta. Precis som Ayya skriver kan det finnas fler kattungar kvar och då är det ju bra att veta om dom lever eller är döda, hur många dom är så du vet om alla kommit ut eller om det ska komma levande ungar. Blir katten infekterad i livmodern kan det gå riktigt illa och det kan också gå fort.

Hoppas det går bra för din katt iaf. Lycka till!

• Blossi

Men hur gammal ska en katt vara innan man parar den?

• Majsan70
    Blossi skrev 2008-03-27 12:18:03 följande:
    Precis som med alla andra djur o människor så kan katter få varierande antal ungar. Det måste inte vara flera.

Men jag hade åkt in med min katt o gjort ultraljud på henne i allafall.
  • Vroooooom
    Blossi skrev 2008-03-27 12:30:16 följande:
    Men hur gammal ska en katt vara innan man parar den?
    Den ska vara minst 1 år, tror jag.
    Sen ska man absolut inte para sin katt om man inte är kunnig inom genetik och avel.
  • Blossi
    Majsan70 skrev 2008-03-27 12:31:33 följande:
    Precis som med alla andra djur o människor så kan katter få varierande antal ungar. Det måste inte vara flera.Men jag hade åkt in med min katt o gjort ultraljud på henne i allafall.
    Eller hur? Jag skulle inte våga sitta hemma och "avvakta". Herregud det är ju min lilla katt...
  • Blossi
    Vroooooom skrev 2008-03-27 12:32:56 följande:
    Den ska vara minst 1 år, tror jag.Sen ska man absolut inte para sin katt om man inte är kunnig inom genetik och avel.
    Nej, verkligen inte! Dessutom måste man väl ha tillgång till vetrinär dygnet runt ifall det skulle hända något.
Svar på tråden dräktig katt som blöder