• caroline1987

dräktig katt som blöder

Jag har en ettårig honkatt. Hon blöder ur underlivet först var det slemmigt tjockt blod men nu har det gått över till en ljusrosa ton. Hon parades första gången och var beräknad kring mitten av mars. För drygt 4 veckor sedan såg jag dock henne para sig igen så jag antar att hon inte blev dräktig första försöket. Nu är jag orolig vad detta är. Ett missfall? Någon som har erfarenhet av det här och vet hur akut det är eller om de klarar det bra själv. Är så orolig över min lilla tjej.

• Svar på tråden dräktig katt som blöder
  • Ayya

Hittade nu, över 39 grader ska man kontakta veterinär. Just på katter ska man ta tempen i ändtarmen.

• MrsSn0w
    Ayya skrev 2008-03-27 13:37:03 följande:
    Har själv haft många omgångar ungar och bara i ett av fallen som mamman födde alla ungar på samma stället. Men kanske är mina katter lika virriga som jag..
    Vad jag har upplevt så födder honan alltid på samma ställe. men dt är väl olika kan jag tänka mig.. min förra katt, hon väntade alltid på att jag skulle komma hem innan hion födde sina unger.. men hon va väldig speciell
    ~ Liam 07~09~15 ~
  • Isa med Flisan

Katter är ganska luriga och kan verka må mycket bättre än dom egentligen gör. Jag hoppas att det inte är någon fara med din kisse och om jag var i din sits så hade jag valt att åka in och kolla henne iaf och sedan bokat en tid för kastrering.

• Bei Bei

Kan jag knappast tänka mig att 112 skulle bry sig om en katt som blöder efter ett missfall...
    Vad skulle de göra isåfall menar du? Skicka en ambulans? Koppla vidare till veterinär? (du vet väl att 112 INTE är en växel som kopplar till låssmed eller så när man behöver)
    En annan sak om man kanske behöver brandkårens hjälp för att få upp t.ex kor/hästar ur kärr, men ta mig tusan inte för en katts skull...

Spartacus skrev 2008-03-27 10:32:25 följande:
    Bei Bei skrev 2008-03-27 10:22:15 följande:öh, ett akutfall för djur ligger också hos 112! dom kopplar en vidare...
    ♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • Isa med Flisan

Jo, man kan bli kopplad till jourhavande veterinär via 112.

• Vroooooom

Larmnumret 112

De här når du när du ringer 112:
    Ambulans Kommunal räddningstjänst (brandkår) Polisen Jourhavande läkare Giftinformation Socialjour Flygambulans Fjällräddningstjänst Flygräddningstjänst Sjöräddningstjänst Miljöräddningstjänst till sjöss Räddningstjänst vid utsläpp av radioaktiva ämnen Tullen (narkotikatips) Jourhavande sköterska Jourhavande barnmorska Jourhavande tandläkare Jourhavande veterinär Jourhavande präst Djurambulans
  • Bei Bei

Det var nyhet för mig. Trodde inte det gällde smådjur isåfall. Själv skulle jag bli otroligt förbannad om en katt kanske var orsaken till att en ambulans inte hinner fram i tid för att rädda en människas liv.

Isa med Flisan skrev 2008-03-27 17:00:20 följande:
    Jo, man kan bli kopplad till jourhavande veterinär via 112.
    ♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • Isa med Flisan

Bei Bei - Jo, men det är ju precis likadant när folk ringer dit för att få tag i jourhavande tandläkare, det är ju direkt livshotande att ha tandvärk men det är så det funkar.

• Blossi
    caroline1987 skrev 2008-03-27 13:43:01 följande:
    blossi jag har rådgjort med en vetrinär och litar på vad den säger. Du säger att katten ska dö hela tiden har du egen erfarenhet av det?
    Ja, det var det enda som skyndade på så att du insåg allvaret i situationen.
    Brist på information skapar spekulation
Svar på tråden dräktig katt som blöder