• caroline1987

dräktig katt som blöder

Jag har en ettårig honkatt. Hon blöder ur underlivet först var det slemmigt tjockt blod men nu har det gått över till en ljusrosa ton. Hon parades första gången och var beräknad kring mitten av mars. För drygt 4 veckor sedan såg jag dock henne para sig igen så jag antar att hon inte blev dräktig första försöket. Nu är jag orolig vad detta är. Ett missfall? Någon som har erfarenhet av det här och vet hur akut det är eller om de klarar det bra själv. Är så orolig över min lilla tjej.

• Svar på tråden dräktig katt som blöder
  • LovelyMeLovelyYou

Smultron ett skrev 2008-03-27 13:06:46 följande:

Jag har läst hela tråden Tycker ni är alldeles för hårda, och känns som ni skäller och överreagerar ganska kraftigt.
    Jag håller med, och förstår TS att det inte är så lätt att ta sig till ett djursjukhus hur som helst.
    Visst, man kan åka kommunalt, men undrar hur uppstressande det kan vara för en katt.
  • Blossi
    ÄlskarMorgan skrev 2008-03-27 13:08:10 följande:
    Smultron ett skrev 2008-03-27 13:06:46 följande: Jag håller med, och förstår TS att det inte är så lätt att ta sig till ett djursjukhus hur som helst. Visst, man kan åka kommunalt, men undrar hur uppstressande det kan vara för en katt.
    Jaha, men då är det väl bättre att stanna hemma och se kissen dö... Har man djur får man ta sitt ansvar som ägare.
    Brist på information skapar spekulation
  • MrsSn0w
    Blossi skrev 2008-03-27 12:18:03 följande:
    Men nu undrar jag en sak som ni kattägare kan svara på: Katter får väl fler än en unge? Är inte risken stor att det finns bebisar kvar i magen?
    Ibland så händer det att katter bara får en unge. 
    ~ Liam 07~09~15 ~
  • Blossi
    MrsSn0w skrev 2008-03-27 13:11:37 följande:
    Ibland så händer det att katter bara får en unge. 
    Tack, jag förstår att det kan bli så men utan undersökning hur vet man det? Speciellt om det är missfall osv? Vågar man riskera?
    Brist på information skapar spekulation
  • LovelyMeLovelyYou
    Blossi skrev 2008-03-27 13:10:51 följande:
    Jaha, men då är det väl bättre att stanna hemma och se kissen dö... Har man djur får man ta sitt ansvar som ägare.
    Jag kan säga det att min ena katt blev sjuk en kväll då bussarna slutat gå och vi hade absolut ingen som kunde köra, varken jag eller maken hade körkort då, och det är 5 mil till närmsta djursjukhus.

Vad skulle vi göra??? Iofs ringde vi djursjukhuset och pratade med dem, och vi hade turen att katten piggnade till, men de sa att om vi inte kunde ta oss dit så skulle vi höra av oss med jämna mellanrum och hålla koll på katten.

Dessutom är katter tåligare än vad ni alla tycks tro... Eftersom TS sade att katten var pigg och lekte så tycker jag bara att hon kunde få lite uppmuntrande ord... Tror nog att hon oroade sig tillräckligt ändå.

Håller iofs med den person som sade att det är onödigt att para en bondkatt... Finns så många oönskade bondkattungar ändå.
  • MrsSn0w
    Blossi skrev 2008-03-27 13:13:38 följande:
    Tack, jag förstår att det kan bli så men utan undersökning hur vet man det? Speciellt om det är missfall osv? Vågar man riskera?
    Om det hade varit fler ungar i mammans mage, så hade nog mamma lagat kvar där hon födde sin unge. Mamma lämnar oftas aldrig den plast, förens alla ungar är ute. Och eftersom mamma va upp och gick så kan jag inte tänka mig att det va nå fler..  
    ~ Liam 07~09~15 ~
  • Ayya

Fast det stämmer ju inte. Finns många honkatter som går runt o föder. Lägger ungarna lite här o var för att sen samla ihop dom.

• LovelyMeLovelyYou
    Ayya skrev 2008-03-27 13:34:02 följande:
    Fast det stämmer ju inte. Finns många honkatter som går runt o föder. Lägger ungarna lite här o var för att sen samla ihop dom.
    Har jag aldrig sett... Hos min kompis som hade en massa katter så födde honorna ungarna på samma ställe, sen brukade de flytta ungarna när de blev större så att alla honor hjälptes åt med alla ungar.
  • Lady Morpheus
    MrsSn0w skrev 2008-03-27 13:17:48 följande:
    fast det kan ju också vara så att honan har fler ungar kvar i magen som lever. Då ligger hon ju inte kvar tills alla är födda....
  • Ayya

Har själv haft många omgångar ungar och bara i ett av fallen som mamman födde alla ungar på samma stället. Men kanske är mina katter lika virriga som jag..

Svar på tråden dräktig katt som blöder