• caroline1987

dräktig katt som blöder

Jag har en ettårig honkatt. Hon blöder ur underlivet först var det slemmigt tjockt blod men nu har det gått över till en ljusrosa ton. Hon parades första gången och var beräknad kring mitten av mars. För drygt 4 veckor sedan såg jag dock henne para sig igen så jag antar att hon inte blev dräktig första försöket. Nu är jag orolig vad detta är. Ett missfall? Någon som har erfarenhet av det här och vet hur akut det är eller om de klarar det bra själv. Är så orolig över min lilla tjej.

• Svar på tråden dräktig katt som blöder
  • Blossi
    Smultron ett skrev 2008-03-27 13:06:46 följande:
    Jag har läst hela tråden Tycker ni är alldeles för hårda, och känns som ni skäller och överreagerar ganska kraftigt.
    Har inte skällt däremot försökt få TS att övh kontakta vet.
    Brist på information skapar spekulation
  • Blossi
    ÄlskarMorgan skrev 2008-03-27 13:14:41 följande:
    Jag kan säga det att min ena katt blev sjuk en kväll då bussarna slutat gå och vi hade absolut ingen som kunde köra, varken jag eller maken hade körkort då, och det är 5 mil till närmsta djursjukhus.Vad skulle vi göra??? Iofs ringde vi djursjukhuset och pratade med dem, och vi hade turen att katten piggnade till, men de sa att om vi inte kunde ta oss dit så skulle vi höra av oss med jämna mellanrum och hålla koll på katten.Dessutom är katter tåligare än vad ni alla tycks tro... Eftersom TS sade att katten var pigg och lekte så tycker jag bara att hon kunde få lite uppmuntrande ord... Tror nog att hon oroade sig tillräckligt ändå.Håller iofs med den person som sade att det är onödigt att para en bondkatt... Finns så många oönskade bondkattungar ändå.
    Inläggen var inte riktade till dig. Om du läser hela tråden så kommer du se att TS har dragit sig liiiteee väl länge med att övh kontakta vet. Redan igår visade ju katten att hon inte mådde bra och i morse kunde TS ha försökt få sin partner (med bil) att åka in.
  • Blossi
    Vroooooom skrev 2008-03-27 14:12:58 följande:
    Men borde du inte ha läst på ordentligt om avel och genetik, sen köpt en renrasig katt och försökt hitta en frisk partner till den katten istället?Jag vill inte vara elak men det behövs verkligen inga fler bondkatter i Sverige.Är du medveten om hur kattsituationen ser ut? Läs här t exwww.akutgruppen.com/tullinge.htmlDetta är vad som händer när folk inte kastrerar sina katter och låter dom springa ute hur dom vill. Detta är vad som händer när folk avlar på sina katter trots ingen kunskap.Snälla, kastrera din honkatt och gå rätt väg istället.
    *skakar bara på huvudet* Kan bara instämma!
  • Blossi
    caroline1987 skrev 2008-03-31 14:09:23 följande:
    Det är full fart på henne och hon verkar må prima.
    Vilken tur! Skönt att hon mår bra. Har hon kvar några ungar eller var det bara en?
  • LiljaM

Hej! Har läst igenom hela tråden-.. Och jag ska vara ärlig.. min katt blödde oxå utan anledning.. Skrev i ett forum på nätet där dom sa att jag var dum i huvet om jag inte åkte till vet. Men saken var den att vi båda var arbetslösa och hade inga pengar. Så jag sov på soffan med min katt och på morgonen efter mådde hon bra igen.. efter ytterligare några månader kom en kull med 4 friska kattungar och en kastrerad hankatt här hemma.. :-S Så jag tycker absolut att TS gör som hon vill.

• Ayya

Självklart kan det gå hur bra som helst... Men det kan oxå gå riktigt illa. Varför chansa?

• LiljaM

jo precis.. Får hoppas att det går bra.. någon som har hört något?

• Nuttis79
    caroline1987 skrev 2008-03-27 12:55:17 följande:
    Min kisse är som sagt ca 1 år. Hon verkar superpigg nu och springer runt och leker med de andra katterna. Svårt att hålla henne inne tom då hon vill ut och springa. Jag tycker ändå att man måste kunna lita på vad de på djursjukhuset säger. Känns som att man ska skämmas för att man har en bondkatt överhuvudtaget. Varför är ni så hårda?
    Fan jag har en liknande tråd som heter "varför blöder min katt" å folk blir ju helt hysteriska....känns som ren mobbning!
  • Joico
    Nuttis79 skrev 2011-06-09 00:12:08 följande:
    Fan jag har en liknande tråd som heter "varför blöder min katt" å folk blir ju helt hysteriska....känns som ren mobbning!
    1. Varför skriva i en 3år gammal tråd?

2. Ja det är väl inte så konstigt om ett djur blöder utan synbar anledning och folk inte tar den till veterinären med ursäkten om att de inte har pengar. Då ska man inte ha djur! 
  • Nuttis79
    Joico skrev 2011-06-09 11:00:29 följande:
    1. Varför skriva i en 3år gammal tråd?

2. Ja det är väl inte så konstigt om ett djur blöder utan synbar anledning och folk inte tar den till veterinären med ursäkten om att de inte har pengar. Då ska man inte ha djur! 
    Såg inte att den var 3 år gammal.

Vilket tjat det är om att man inte ska ha djur om man inte har pengar. Man fixar ju fram pengar och åker till veterinären om läget är akut även om man inte har pengar.

Så bara för att folk är fattiga så ska de aldrig få skaffa barn då heller? Alla arbetslösa får leva som barnlösa...
  • Joico
    Nuttis79 skrev 2011-06-10 22:41:25 följande:
    Såg inte att den var 3 år gammal.

Vilket tjat det är om att man inte ska ha djur om man inte har pengar. Man fixar ju fram pengar och åker till veterinären om läget är akut även om man inte har pengar.

Så bara för att folk är fattiga så ska de aldrig få skaffa barn då heller? Alla arbetslösa får leva som barnlösa...
    Jag tycker nog att en blödande katt är ganska akut.... inte kan någon på ett forum gissa iallafall.

Njae, nej det var väl att hård-dra det. Men visst, jag tycker väl att man ska, för barnets skull, se till att ha en stabil ekonomi. I "värsta fall" får man ju barnbidrag och diverse andra bidrag om man skaffar barn. Det får man inte om man  skaffar djur 
Svar på tråden dräktig katt som blöder