• caroline1987

dräktig katt som blöder

Jag har en ettårig honkatt. Hon blöder ur underlivet först var det slemmigt tjockt blod men nu har det gått över till en ljusrosa ton. Hon parades första gången och var beräknad kring mitten av mars. För drygt 4 veckor sedan såg jag dock henne para sig igen så jag antar att hon inte blev dräktig första försöket. Nu är jag orolig vad detta är. Ett missfall? Någon som har erfarenhet av det här och vet hur akut det är eller om de klarar det bra själv. Är så orolig över min lilla tjej.

• Svar på tråden dräktig katt som blöder
  • Ayya

Jag vet inte vad som enligt regel är rätt. Men jag tycker iallafall man ska vänta tills katten är minst 1,5 år. Men det kanske är en smaksak.

• Smultron ett
    Blossi skrev 2008-03-27 12:35:26 följande:
    Nej, verkligen inte! Dessutom måste man väl ha tillgång till vetrinär dygnet runt ifall det skulle hända något.
    man ska nog inte para sig själv heller då
  • Smultron ett

.. om man inte kan det där med genetik

• caroline1987

Min kisse är som sagt ca 1 år. Hon verkar superpigg nu och springer runt och leker med de andra katterna. Svårt att hålla henne inne tom då hon vill ut och springa. Jag tycker ändå att man måste kunna lita på vad de på djursjukhuset säger. Känns som att man ska skämmas för att man har en bondkatt överhuvudtaget. Varför är ni så hårda?

• Smultron ett
    caroline1987 skrev 2008-03-27 12:55:17 följande:
    Min kisse är som sagt ca 1 år. Hon verkar superpigg nu och springer runt och leker med de andra katterna. Svårt att hålla henne inne tom då hon vill ut och springa. Jag tycker ändå att man måste kunna lita på vad de på djursjukhuset säger. Känns som att man ska skämmas för att man har en bondkatt överhuvudtaget. Varför är ni så hårda?
    de har väl inget bättre för sig
  • Lady Morpheus
    Vad bra att hon verkar må bra nu. Jag tycker du ska försöka hålla henne inne ett par dagar så att det är riktigt säkert att hon inte blir dålig eller förlorar fler ungar (om det nu finns fler). Tycker inte du ska skämmas för att du har en bondkatt (har själv två) fast jag måste säga att jag inte förstår meningen med att para en så ung katt eller ens låta henne springa ute okastrerad. Det finns väldigt många bondkattungar som det är redan. Men det är min åsikt.
  • Vroooooom
    Du ska absolut inte skämmas för att du har en bondkatt. Jag har två väldigt icke-renrasiga katter som jag älskar mer än livet.
    Anledningen till att jag inte tycker du ska syssla med avel är för att jag är mycket väl medveten om hur kattsituationen ser ut i Sverige, och det är så att man kan gråta.
    Vi behöver verkligen inte fler blandraser här i Sverige och det är så otroligt mycket att tänka på som är helt omöjligt vid blandrasavel. Är du inte tillräckligt insatt så avla inte.

Vi behöver alla hjälpas åt för att komma till rätta med kattproblemet här i Sverige.
  • caroline1987

självklart håller jag henne inne nu ett tag för att se så att hon fortsätter att må bra.

• Blossi
    Smultron ett skrev 2008-03-27 12:53:06 följande:
    man ska nog inte para sig själv heller då
    Äh lägg ner! Läs hela tråden så kommer du fatta. Ibland ser man det man vill se, det kallas för selektiv perception.
    Brist på information skapar spekulation
  • Smultron ett
    Blossi skrev 2008-03-27 13:05:12 följande:
    Äh lägg ner! Läs hela tråden så kommer du fatta. Ibland ser man det man vill se, det kallas för selektiv perception.
    Jag har läst hela tråden
    Tycker ni är alldeles för hårda, och känns som ni skäller och överreagerar ganska kraftigt.
Svar på tråden dräktig katt som blöder