• caroline1987

dräktig katt som blöder

Jag har en ettårig honkatt. Hon blöder ur underlivet först var det slemmigt tjockt blod men nu har det gått över till en ljusrosa ton. Hon parades första gången och var beräknad kring mitten av mars. För drygt 4 veckor sedan såg jag dock henne para sig igen så jag antar att hon inte blev dräktig första försöket. Nu är jag orolig vad detta är. Ett missfall? Någon som har erfarenhet av det här och vet hur akut det är eller om de klarar det bra själv. Är så orolig över min lilla tjej.

• Svar på tråden dräktig katt som blöder
  • Spartacus

Bei Bei skrev 2008-03-27 10:22:15 följande:

Man ska INTE ringa 112 för att en katt mår dåligt. Gisses! Sedan tycker jag det är sjukt att man tar ansvar för ett annat liv och sedan inte har vett nog att betala när det blir sjukt. Försäkring är väl a och o + att man lägger undan för kommande veterinärkostnader? Speciellt om man med flit parar katten!? Spartacus skrev 2008-03-27 09:41:42 följande:
    öh, ett akutfall för djur ligger också hos 112! dom kopplar en vidare...
  • Lady Morpheus

Annars kan du ringa Agria försäkrings Veterinär. Alla får ringa dit och rådfråga så kan dom säkert råda dig vad du ska göra. Tfnnr är 0900-1005161. Kostar 25 kr per samtal. Kan vara värt det....

• Blossi
    caroline1987 skrev 2008-03-27 10:30:08 följande:
    Som sagt bor jag på glesbygden och jourfall kan man få åka 15 mil för att få hjälp med så jag tycker inte ni ska vara så fördömande. Ni måste väl ändå förstå att jag vill att min katt ska må bra.
    Hur kan du mena väl då du inte redan har åkt än? Hon behöver kollas upp nu inte sen.
    Brist på information skapar spekulation
  • Isa med Flisan

Men herrejösses, sätt dig o ring som en galning istället för att fråga oss! Finns det döda kattungar kvar i magen så antar jag att dom måste plocka ut livmodern, dvs en kastrering på katten, men jag vet inte, är som sagt ingen veterinär.Det går väl på några tusenlappar med undersökningar osv och det hoppas jag att du har undanlagt eftersom hon parades med flit.

• Fam SuorantaDahl
    caroline1987 skrev 2008-03-27 10:30:08 följande:
    Som sagt bor jag på glesbygden och jourfall kan man få åka 15 mil för att få hjälp med så jag tycker inte ni ska vara så fördömande. Ni måste väl ändå förstå att jag vill att min katt ska må bra.
    Jag bor oxå på glesbygden. Där bussarna går ca 5 ggr per dag. Innan jag fick körkort, om de hände nåt me mina katter så fixade jag de på nåt sätt...
  • caroline1987

Jag har pratat med veterinären nu. Hon sa att jag INTE behövde komma in med henne. Eftersom hon inte blöder eller har illaluktande flytningar nu så skulle jag avvakta. Ha lite extra koll på henne bara och se så att hon åt och drack och inte blev alltför slö . Jag vet inte vad jag ska tro men jag måste väl ändå lita på veterinären eller?

• Fam SuorantaDahl

Men om hon har ungar kvar i magen då?
    Kan ju vara så att en vet. säger en sak & en säger en annan tyvärr. Men de e ju du som bestämmer om din katt

• caroline1987

enligt henne så var det almäntillstånd och sånt som avgjorde plus att de får illaluktande flytningar eller blod även efter om det är någon fara. jag läste även om en annan som fått samma råd. Men jag kan ju inte göra så mycket annat än att ha uppsikt över henne.

• Rapunzella

Håll uppsikt över henne så att det inte verkar som att hon har fått en infektion, och se till att ha möjlighet med både pengar och skjuts om det skulle tillstöta en sådan.

Om hon får en infektion så bör du dock åka in snabbt med henne (även kväll eller natt), annars kan det bli livshotande.

• MrsSn0w

Pratat med som jobbar på djursjukhuset där jag bor. och dom säger samma sak. Så länge som katten äter och dricker. och inte blöder eller har illa luktande flytningar så är det ingen fara

~ Liam 07~09~15 ~
Svar på tråden dräktig katt som blöder