• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • Anonym

Flera här skriver att jag tydligen inte förstår djurs revirtänkande, men det gör jag visst. En hund har precis samma oförståelse för mänskliga tomtgränser, men inte fan släpper folk ut sina hundar och låter dem ströva fritt i bygden...

• ANOF
    Anonym skrev 2008-04-03 15:37:52 följande:
    Flera här skriver att jag tydligen inte förstår djurs revirtänkande, men det gör jag visst. En hund har precis samma oförståelse för mänskliga tomtgränser, men inte fan släpper folk ut sina hundar och låter dem ströva fritt i bygden...
    Jag håller med. Folk resonerar konstigt ibland.
  • Earth Angel

Till att börja med är det ju koppeltvång på hundar men inte på katter. Din lösning är alltså att den andra katten inte ska få gå ut alls för att den är hög i rang? Vad händer när nästa katt kommer som är högre i rang; ska den också inte få gå ut? Osv.

Dessutom är katter och hundar två olika djur som fungerar olika.

Anonym skrev 2008-04-03 15:37:52 följande:
  • Anonym
    Earth Angel skrev 2008-04-03 15:40:00 följande:
    Till att börja med är det ju koppeltvång på hundar men inte på katter. Din lösning är alltså att den andra katten inte ska få gå ut alls för att den är hög i rang? Vad händer när nästa katt kommer som är högre i rang; ska den också inte få gå ut? Osv. Dessutom är katter och hundar två olika djur som fungerar olika.
    Nej det är inte koppeltvång och absolut inte om man har en inhägnad. Det är minst lika förbjudet att ha katter utan tillsyn i tättbebyggt område. Så vad är skillnaden mear du?

Nej min lösning är att de ska gå ut med sin katt i koppel eller hägna in sin tomt.
  • FH Mamma

Kom på en sak till..
    Hundar ska man aldrig tycka synd om eller hjälpa att jaga bort inkräktare.
    Om katter det är samma sak med katter så kanske hon tror att du alltid ska försvara henne?

Sen är det nog så att om man själv stör sig på något så får man göra något åt det om det går. Man kan inte förvänta sig att någon som inte stör sig på det ska göra något åt det.

I ditt fall finns ju bara 3 saker att göra och det är låta katterna vara, ha din katt inne eller bygga högre staket.

• ANOF

Earth Angel skrev 2008-04-03 15:40:00 följande:

Till att börja med är det ju koppeltvång på hundar men inte på katter. Din lösning är alltså att den andra katten inte ska få gå ut alls för att den är hög i rang? Vad händer när nästa katt kommer som är högre i rang; ska den också inte få gå ut? Osv. Dessutom är katter och hundar två olika djur som fungerar olika.
    Det finns inget generellt koppeltvång på hund. Det är bara lokala föreskrifter som gäller inom tättbebyggt område i vissa kommuner. Däremot så gäller ägaransvar generellt för alla husdjur överallt.
  • Anonym (gilla läge)

Så bra, har du redan pratat med grannen och dom inte gör något, då får du ta det den hårda vägen, dvs via en anmälan. Så ska det nog lösa sig.

Anonym skrev 2008-04-03 15:26:31 följande:
    Jag klandrar inte katten heller så.
  • Anonym (gilla läge)

Jag tror nog att TS inte får lov att sätta ut en fälla på sin egen tomt i uppsåt att fåna någon annans husdjur. Kan bara tänka mig hur många djur som lidit under dina händer *ryser*

ANOF skrev 2008-04-03 15:27:08 följande:
    Det behövs inge tillstånd att ha fälla på sin egen tomt. Varför ligger den här tråden under relationsproblem?
  • Earth Angel

Ok, men då får du väl prata med dom som äger katten då. Men jag har svårt att se att man inte kan respektera hur katter fungerar, speciellt om man till viss del själv åsamkat så att ens egen katt är lägre i rang med t ex kastrering.

Anonym skrev 2008-04-03 15:41:50 följande:
    Nej det är inte koppeltvång och absolut inte om man har en inhägnad. Det är minst lika förbjudet att ha katter utan tillsyn i tättbebyggt område. Så vad är skillnaden mear du?Nej min lösning är att de ska gå ut med sin katt i koppel eller hägna in sin tomt.
  • Anonym (gilla läge)

nej, och den lär dö på kuppen. Jäkla skitråd alltså. TS ta nu till dig mitt råd och ANMÄL din granne

negro skrev 2008-04-03 15:32:29 följande:
    fånga in katten coh ge den en omgång med högtryckstvätten så lär den aldrig mer våga sig till er igen
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...