• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • Anonym (gilla läge)

ha henne i koppel då.

Anonym skrev 2008-04-03 14:47:46 följande:
    Hon älskar ju att vara ute...
  • Anonym
    Anonym (gilla läge) skrev 2008-04-03 15:09:02 följande:
    ha henne i koppel då.
    Jag förstår fortfarande inte varför JAG ska vara den som ser till att grannens katt inte stör min, när jag sett till att min katt inte kan störa andra.Ska man inte ta ansvar för sitt eget?
  • FruSundahl

Ett förslag. Ge katten några chanser att få försvara sitt revis. Kommer du springandes så får den ingen chans till det. Min mamma och dom hade en riktig ragata hemma och efter några slagsmål så kom inte en enda katt in på vår tomt.

Även våra katter som bara var inne från början fick lära sig försvara sitt när vi flyttade. Gick inte emellan om det inte såg allvarligt ut. Kan se hemskt ut och det kan komma lite blod. Men det är så djur gör. Dom gör upp om sina revir. Inte med staket som vi människor :)

Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
  • Anonym
    Jessa6 skrev 2008-04-03 15:08:37 följande:
    Men om man har en innekatt som precis har börjat gå ut så kommer den att utvidga sitt revir ju mer järv den blir och kommer säkerligen att gå över till grannen. En rejäl fight är nog vad båda behöver för att se vem som bestämmer. Men om din är hona och granenns en hane så brukar honorna faktiskt vinna. Hanarna har grym respekt för honorna. Sen kanske man inte ska vara så överbeskyddad av en katt, den klarar sig, de är inte som människor, de är inga flockdjur utan håller reda på sitt och sitt revir. Håller med föregående talare att om min granne kommit in och sagt att deras katt är taskig mot vår så hade jag nog itne heller slutat skratta
    Min kattkan inte gå över till grannen.
  • FruSundahl

Oj hårda ord i munnen nu okej på det viset!

Hur i helvete kan inte din kattjävel hoppa om alla andra katter kan det?!
    Nu är frågan omformulerad på flera olika sätt. Förstod du?

• Anonym (gilla läge)

Men varför kan DIN katt inte hoppa? Har hon nåt problem med ryggen? Några skador på bakbenen? När din katt väl tuffar till sig så kan jag mkt väl tänka mig att hon kommer hoppa över staketet precis som grannens katt och gå på långrundor.

Hon är säkert osäker nu för att hon inte är van vid tat vara ute. Din katt är inget undantag kan jag tänka mig när dte kommer till instinkter...

Anonym skrev 2008-04-03 15:08:50 följande:
    Den andra katten kanske kan hoppa? Förstår du?
  • Jessa6

Jag förstår fortfarande inte, varför kan den katten komma in och ut men din katt kan inte ens komma ut??...

• FruSundahl

Har den bara 3 ben? Är det en pytteliten kattunge eller varföör?

• FruSundahl

För den kan inte hoppa. Undrar varför

Jessa6 skrev 2008-04-03 15:13:42 följande:
    Jag förstår fortfarande inte, varför kan den katten komma in och ut men din katt kan inte ens komma ut??...
  • Anonym

Ähh, lägg ner och gå ut och andas lite frisk luft allihop! Tänk på roligare saker och låt katterna lösa det där själva, det finns INGET vi kan göra. Speciellt inte här. Ut med katten  och hoppas på det bästa!

Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...