• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • ANOF
    Anonym skrev 2008-04-03 15:27:55 följande:
    För att det är en konflikt med grannen som inte vill ta in sin katt.
    Okey, då förstår jag. Jag tyckte mer att det handlade om husdjur.
  • Sabre135

Är inte livet rätt underbart när det inte finns värre saker att haka upp sig på?

Om du nu inte vill ha din katt inomhus och du stör dig på att grannkatten kommer in så får ni väl bygga ett ännu högre staket runt er gård.
    Och TS - jag tror inte grannkatten bryr sig om att du "hänger ut" den så du kan lungt skippa anonymiteten.

• Anonym
    ANOF skrev 2008-04-03 15:29:55 följande:
    Okey, då förstår jag. Jag tyckte mer att det handlade om husdjur.
    Ja men jag vill inte hänga ut grannen offentligt på nätet, men det kanske du tycker vore ok?
  • mariahammarberg

katten visar sitt revir. kommer knappast att ändra sig.
    vad är det för katt - hona eller hane?
    Vad har du för katt?

Om det är två killar kommer de att slåss förr ell senare och göra upp. är din en kille som är kastrerad kommer det inte bli din katt som vinner. Om det är två olika kommer det barn annars - ha din katt inne om den är rädd. Taskigt att släppa ut den om den ska va rädd hela tiden.

• ANOF

Jag måste säga att jag inte alls förstår hur alla tycker att det är TS som ska anpassa sig eller acceptera det här. Det är ju fullständigt fel.Hade ni sagt samma sak om grannen hade en lösspringande hund?

• negro

fånga in katten coh ge den en omgång med högtryckstvätten så lär den aldrig mer våga sig till er igen

• ANOF
    Anonym skrev 2008-04-03 15:30:45 följande:
    Ja men jag vill inte hänga ut grannen offentligt på nätet, men det kanske du tycker vore ok?
    Det vet jag inte. Jag tycker ingenting om det egentligen, jag bara undrade.
  • ANOF
    negro skrev 2008-04-03 15:32:29 följande:
    fånga in katten coh ge den en omgång med högtryckstvätten så lär den aldrig mer våga sig till er igen
    Ja, någonting sånt skulle nog va bäst. Fast jag tänkte om man kunde spruta på något som katten tycker är obehagligt som citron eller ättika.
  • Earth Angel

TS: Om det är något fel på din katt (baserar detta på det faktum att den inte verkar kunna hoppa som andra katter och du vill ju inte skriva anledningen) så är det stor risk att andra katter ger sig på den. Djur funkar så; ett friskt och starkt djur ger sig på dom svagare för att få högre rang. Kanske är det så att katten inte kan vistas ute pga att den just är skadad på ngt sätt och inte kan försvara sig. En annan faktor som gör att den är lägre i rang är ju kastreringen.

Själv har jag 4 katter, varav en har velat gå ut en hel del; en kastrerad hankatt. Dessvärre har det på sista tiden börjat vistas en (förmodligen) okastrerad hankatt i området som jagar upp vår katt i olika träd så fort vi släpper ut vår katt, och vår katt som är mycket lägre i rang, pga kastreringen, kan/vill inte försvara sig. Därför är vår katt mestadels inne nu för tiden (+ andra orsaker). Jag kan inte kräva av den andra ägaren att katterna ska ändra hela sin natur och hur dom funkar bara för att min katt prompt ska få gå ute.

Jag förstår om du tycker det är "orättvist" att din katt inte ska få vara på DIN tomt, men djuren förstår ju inte människornas gränser. Detta borde man väl veta innan man skaffar djur; hur dom fungerar? Katter ÄR väldigt revirbenägna djur.

• FruSundahl

Beror väl på vilken styrka det är på den, kanske borde du ändra meningen till : då lär den aldrig mer gå

negro skrev 2008-04-03 15:32:29 följande:
    Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...