• Anonym

Grannkatt som skrämmer vår katt...

Vår ena katt älskar att gå ut en sväng då och då, hon brukar få gå ut i ca tio minuter och går då alltid en sväng runt huset och sen sätter hon sig på altanen för att filura. Problemet är att en granne har en katt som kommer upp på vår altan och vår katt blir jätterädd för den och hon blir jättejobbig resten av dagen när den skrämt henne. Jag har försökt skrämma grannens katt med oljud och hälla vatten på den, men den envisas med att komma tillbaks och grannen vill prompt ha den som utekatt, fastän vi talat om för dem att deras katt skrämmer vår katt. Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-03 20:29
    Min katt kan inte hoppa, har aldrig kunnat för hon har höftproblem. Så vi är fullt lagliga och har staket runt tomten som vår katt inte kommer över. Grannen däremot bryter mot lagarna som har sin katt lösspringande.

• Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...
  • Anonym (gilla läge)

ursäkta!? det avr väl de värsta jag nånsin hört. Låter snarare som djurplågeri och är säkert straffbart.

ANOF skrev 2008-04-03 15:19:40 följande:
    Varför gnäller alla på Ts? Hon har ju sin katt på tomten, och då kommer den här ohyfsade katten dit. Det är väl knappast Ts som ska behöva anpassa sig?Jag tycker du Ts ska skaffa en fälla att fånga grannens katt i. Men det ska vara en fälla som fångar katten levande så klart. När du då får tag på katten ska du korrigera den ordentligt så den lär sig att aldrig mer gå in på eran tomt. Sen kan du släppa iväg katten, och förhoppningsvis har du skrämt den tillrävkligt för att den inte ska våga sig tillbaka.
  • Anonym
    FruSundahl skrev 2008-04-03 15:21:18 följande:
    Jodå jag har 1 katt. Och honom går det verkligen ingen nöd på. Tycker då det verkar hemskare att spärra in den stackars katten. Dom är ju egentligen fria djur
    Nej inte lär det gå nån nöd på din katt för den får ju förstöra hur mycket den vill för andra.
  • Anonym (gilla läge)

Rätt och rätt, du kan ju isåfall anmäla din granne till hyresvärd/bovärden och upplysa och hänvisa till lagen om att man inte får ha katter lösa utan tillsyn i tätbebyggda områden. Så får han kane en hutning därifrån. Men det finns inget du kan klandra katten för eftersom den inte tänker som männikosr gör.

Att den skrämmer din katt har inget med att göra att den är ohyfsad eller elak.

Anonym skrev 2008-04-03 15:19:43 följande:
    Nej det är inte för ansträngande, men vi byggde ett staket runt hela tomten just för att djuren ska kunna få gå ut en stund utan koppel men då ska ju tydligen grannens katt ha rätt att försötra det.
  • Anonym
    Jockelina skrev 2008-04-03 15:24:35 följande:
    Kan inte göra annat än att skratta åt denna urspårade tråd!
    Jo det är ju jävligt kul att vi gjort staket för att våra djur inte ska störa andras, men andras djur ska få störa våra.
  • FruSundahl

Han är fri ja.

Och skulle någon för den delen skrämma honom så hade han nog skitit ner sig

Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
  • Anonym
    Anonym (gilla läge) skrev 2008-04-03 15:24:52 följande:
    Rätt och rätt, du kan ju isåfall anmäla din granne till hyresvärd/bovärden och upplysa och hänvisa till lagen om att man inte får ha katter lösa utan tillsyn i tätbebyggda områden. Så får han kane en hutning därifrån. Men det finns inget du kan klandra katten för eftersom den inte tänker som männikosr gör.Att den skrämmer din katt har inget med att göra att den är ohyfsad eller elak.
    Jag klandrar inte katten heller så.
  • ANOF
    FruSundahl skrev 2008-04-03 15:22:18 följande:
    Ja om hon får tillstånd till att ha en fälla ja. Annars så får hon inte göra så.
    Det behövs inge tillstånd att ha fälla på sin egen tomt. Varför ligger den här tråden under relationsproblem?
  • Anonym
    ANOF skrev 2008-04-03 15:27:08 följande:
    Det behövs inge tillstånd att ha fälla på sin egen tomt. Varför ligger den här tråden under relationsproblem?
    För att det är en konflikt med grannen som inte vill ta in sin katt.
  • FruSundahl

För grannen vill inte spärra in sin katt = relationsproblem

Ritch ratch fillibombombom fillibombombom
Svar på tråden Grannkatt som skrämmer vår katt...