• Miss Q

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

....men skulle du själv kunna vara bödel? Om inte, varför?
    Var går gränsen? Är det mord över lag eller är det grova planerade mord?
    Hur stark ska bevisningen vara? Händer ju ofta att oskyldiga sitter i fängelse i många år...
    Hur ska vi göra med psykiskt sjuka och handikappade? I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring.
    Vem ska finansiera? En människa i USA som sitter i avrättningscell och sedan avrättas kan kosta uppåt en miljon allt som allt.

Hade du avrättat ditt eget barn?

Ja, det finns massor med frågor, det är som sagt lätt att rent opartiskt utan varken människa, offer eller brott inblandat att säga att man är FÖR dödsstraff...

Tänk tex på filmen juryn... där borde ju då tex både pappan och våldtäktsmännen avrättas, eller? Eller är det också okej att mörda i självförsvar?

Hur ser din etik och moral ut egentligen...?

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...
  • NiniMe

Ingen finansiering, ett skott i pannan, billigt och effektivt... Har man ett erkännande så why not!!

To All Y Bitches Talking Behind My Back, ThankS 4 Making Me The Center Of Youre WORLD
  • Mary Lo

Jag undrar då, precis som TS gör: skulle du resonera likadant om det gällde ditt eget barn? Luta dig tillbaka och säga "nä men det är självklart att h*n ska ha ett skott i pannan"?

NiniMe skrev 2008-04-14 23:43:36 följande:
    Ingen finansiering, ett skott i pannan, billigt och effektivt... Har man ett erkännande så why not!!
    Mucósus orificium.
  • Mary Lo
    Cyberdansken skrev 2008-04-14 23:41:02 följande:
    Svar på #108Emot, just för att man inte kan rätta till en felaktig dom.www.truthinjustice.org/DNA-weak.htm
    Okej, då hänger jag med. Intressant länk. Du har helt rätt i detta.
    Mucósus orificium.
  • Maggis
    Stjärnströssel;

Du skrev:
    ja..dom flyttas till special fängelsen för att dom utsätts för mobbing osv på sina anstalter!har ni missat det??
    o vi flyttar dom vackert.....

Visst är jag medveten om att de flyttas och det beror förmodligen på att mobbing är det lindrigaste de kan råka ut för. Eller menar du att staten ska sanktionera misshandel och mord på vissa brottslingar genom att placera dem med medfångar som gladeligen tar på sig den uppgiften? Oavsett om du skämtar eller menar allvar så är det ju så man blir mörkrädd.
    //Maggis
  • stjärnströssel
    Maggis skrev 2008-04-15 06:02:28 följande:
    Stjärnströssel;Du skrev:ja..dom flyttas till special fängelsen för att dom utsätts för mobbing osv på sina anstalter!har ni missat det??o vi flyttar dom vackert.....Visst är jag medveten om att de flyttas och det beror förmodligen på att mobbing är det lindrigaste de kan råka ut för. Eller menar du att staten ska sanktionera misshandel och mord på vissa brottslingar genom att placera dem med medfångar som gladeligen tar på sig den uppgiften? Oavsett om du skämtar eller menar allvar så är det ju så man blir mörkrädd.
    Jag är ledsen över att du blir mörkrädd av mina åsikter
    men jag menar att att vi flyttar dom o tar hänsyn till deras åsikter o tankar o vad dom vill!!
    För mig är det obegripligt!
    Har man erkänt ett el tvår mord på små oskyldiga barn tex o bevisen är mycket starka med vittnen osv..varför ska vi då flytta...servera god mat..behandla och sedan släppa denna mäniska fri efter ett tag?
    Tycker man inte har här att göra längre om man så kallblodigt tagit någons liv.
    Sen är det svårt att se vilka som ska dömas till döden o vilka inte..vart går gränsen tex..men det är en annan diskution.
    Men..detta daltande o behandlande har gått till överdrift!känns så länge folk säger att man ska behandla så är dom kloka...men säger man..nä nu räker det..jag vill inte ha denna mäniska i livet o riskera mina barns liv tex..så är man fruktansvärt osmart o tänker med reptilhjärnan..tycker det är skandal..
    Jag tror på dödsstraff för vi kan itne förstå el behandla allt..hur gärna vi än vill...alla kan nog bli bättre..men varför ger vi dom denna chans??
    Deras offer får lida eller får aldrig en andra chans!!
    Dom plågas ev av tanken att dom är i livet o går med ständig skräck efter att bli mördade på grund av deras erkännande el liknande.

Usch...Lika så som ni argumenterar och säger "skulle du kunna skjuta ditt eget barn"
    så säger jag...skulle ni kunna bo i en ort med flera behandlade mördare o pedofiler än icke dömda mäniskor men dera små barn??
    Helt ärligt..hur många skulle välja denna ort??
    Sen vet jag att även bland dessa "normala" människor så finns det blivande sådanna..men när man är dömd..så finns ingen utväg enligt mig..dvs dödsstraff.
    För jag vill då inte ha en sådan som granne!!
    det är en ära att ha barn!
  • malla76

jag har inte läst hela tråden.

Men personligen tycker jag aldrig att det är rätt att döda någon för att bevisa att det är fel att döda.

Jag är för spö straff. Låt den som har gjort något så hemskt som att tagit någonsliv och då menar jag inte endast bokstavligt man kan ta någons liv på många sätt bland annat genom våldtäkt och övergrepp.
    Låt den människa få lida sig genom resten av sitt liv det tycker jag.

• anarkokapitalist
    malla76 skrev 2008-04-15 07:09:46 följande:
    jag har inte läst hela tråden.Men personligen tycker jag aldrig att det är rätt att döda någon för att bevisa att det är fel att döda.Jag är för spö straff. Låt den som har gjort något så hemskt som att tagit någonsliv och då menar jag inte endast bokstavligt man kan ta någons liv på många sätt bland annat genom våldtäkt och övergrepp.Låt den människa få lida sig genom resten av sitt liv det tycker jag.
    Men att skada någon allvarligt för att bevisa att det är fel att skada någon går bra?
  • stjärnströssel
    malla76 skrev 2008-04-15 07:09:46 följande:
    jag har inte läst hela tråden.Men personligen tycker jag aldrig att det är rätt att döda någon för att bevisa att det är fel att döda.Jag är för spö straff. Låt den som har gjort något så hemskt som att tagit någonsliv och då menar jag inte endast bokstavligt man kan ta någons liv på många sätt bland annat genom våldtäkt och övergrepp.Låt den människa få lida sig genom resten av sitt liv det tycker jag.
    Tycker det är ett bra alternativ..men ekonomiskt så drabbas vi " normala" mäniskor..för även denna plågade "mäniska"(mördaren) kommer behöva mat...så för mig är det bättre med dödsstraff och man slipper risken med att dom rymmer osv.
  • stjärnströssel
    Cyberdansken skrev 2008-04-14 23:41:02 följande:
    Svar på #108Emot, just för att man inte kan rätta till en felaktig dom.www.truthinjustice.org/DNA-weak.htm
    visst..är det hämskt..(allt kan gå fel).men vänd på det... o  tänk på hur många liv det gått åt just på grund av att dom släpps ut igen och gör om samma brott!!
Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...