• Miss Q

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

....men skulle du själv kunna vara bödel? Om inte, varför?
    Var går gränsen? Är det mord över lag eller är det grova planerade mord?
    Hur stark ska bevisningen vara? Händer ju ofta att oskyldiga sitter i fängelse i många år...
    Hur ska vi göra med psykiskt sjuka och handikappade? I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring.
    Vem ska finansiera? En människa i USA som sitter i avrättningscell och sedan avrättas kan kosta uppåt en miljon allt som allt.

Hade du avrättat ditt eget barn?

Ja, det finns massor med frågor, det är som sagt lätt att rent opartiskt utan varken människa, offer eller brott inblandat att säga att man är FÖR dödsstraff...

Tänk tex på filmen juryn... där borde ju då tex både pappan och våldtäktsmännen avrättas, eller? Eller är det också okej att mörda i självförsvar?

Hur ser din etik och moral ut egentligen...?

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...
  • Camilla123
    anarkokapitalist skrev 2008-04-14 15:42:17 följande:
    Bara för att man kan tänka så betyder det inte att man kan tänka rätt.Sen så tycker jag inte att ha empati är lika med att vilja se blod flyta.Som sagt jag har en hjärna att tänka med så jag ändrar mig inte bara för att något hemskt händer. Och om jag nu skulle balla ur och önska livet ur någon då så hoppas jag att mina medmänniskor har förnuft nog att fatta att det inte är jag som bör välja straff.
    Vem har sagt att de vill se blod flyta bara för att man i denna sits vill ha dödsstraff? just i detta fallet hade han inte blivit oskyldigt dömd utan blivit avrättad pga sina vidriga handlingar. Och balla ur..? Du kan ju inte vara sann med dina inlägg.
  • Chomsky

Camilla123 skrev 2008-04-14 16:00:53 följande:

Vem har sagt att de vill se blod flyta bara för att man i denna sits vill ha dödsstraff? just i detta fallet hade han inte blivit oskyldigt dömd utan blivit avrättad pga sina vidriga handlingar. Och balla ur..? Du kan ju inte vara sann med dina inlägg.
    Läs inlägget ovanför ditt bland annat. Birgitta2 menar att man en timme om dagen ska släppa ut mördaren bland övriga fångar och låta dem ta över vården av honom.
  • Birgitta2
    drSteffo skrev 2008-04-14 16:05:24 följande:
    Läs inlägget ovanför ditt bland annat. Birgitta2 menar att man en timme om dagen ska släppa ut mördaren bland övriga fångar och låta dem ta över vården av honom.
    Nix pix.. Så uttryckte jag mig inte. jag sa bara att han skall få släppas lös bland resten av fångarna. Inte vad de skulle göra med honom. Resten är din egen tankegång, inte min.
  • Birgitta2
    drSteffo skrev 2008-04-14 15:45:03 följande:
    För att det inte är förenligt med mänskliga rättigheter?
    Har inte hans rättigheter förverkats egentligen? I och med att han leker gud och tar andras liv lite hur som helst, så borde han faktiskt inte ha rätt till några som helst rättigheter.
  • Chomsky

drSteffo skrev 2008-04-14 16:05:24 följande:

Camilla123 skrev 2008-04-14 16:00:53 följande:
    Tillägg:
    I inlägg #20 menar Linnea84a att man bara behöver ta fram "hagelsprakarn". Har du sett en person bli skjuten av en sådan?
    I inlägg #19 och #45 menar PigeonP att personen ska kastreras med en rostig sked.
  • Chomsky

Birgitta2:
    Du menar att man inte ska skydda dem från andra fångar genom speciella avdelningar. Anledningen till att de avdelningarna finns är för att de annars misshandlas och i vissa fall, även mördas av medfångar. Det skyddet vill du ta bort. Alltså vill du släppa dem till övriga fångars vård.

Mänskliga rättigheter gäller ALLA människor, även de som begått brott. Att vissa skulle "förverka" och därför vara utan något som helst skydd är inhumant och klassas som brott mot mänskligheten.

• Birgitta2

Mänskliga rättigheter skall gälla människor. Men kan man inte bete sig som en människa skall man heller inte tro att man kommer behandlas som en människa. Därför skall de heller inte ha samma rättigheter som vi andra. och dessa mänskliga rättigheter fråntas genom att vi spärrar in dom.

Och ja, lämna brottslingarna till vargarna. Men jag vill inte se blod flyta. Inte alls. Så rå är jag inte. Därmed anser jag att de gott kan få känna av rädsla. Samma rädsla som deras offer troligen kände innan de dog.

jag tror inte att dödsstraff är bra. Jag har sett tillräckligt många dokumentärer där livstidsfångar ÖNSKAR sig döden därför att livstid är alldeles för tufft. Borde de inte tänkt på det innan?

• FreeForAll
    drSteffo skrev 2008-04-14 16:13:28 följande:
    Birgitta2:Du menar att man inte ska skydda dem från andra fångar genom speciella avdelningar. Anledningen till att de avdelningarna finns är för att de annars misshandlas och i vissa fall, även mördas av medfångar. Det skyddet vill du ta bort. Alltså vill du släppa dem till övriga fångars vård.Mänskliga rättigheter gäller ALLA människor, även de som begått brott. Att vissa skulle "förverka" och därför vara utan något som helst skydd är inhumant och klassas som brott mot mänskligheten.
    Öga för öga. Tand för tand....
  • Chomsky

Birgitta2 skrev 2008-04-14 16:16:18 följande:

Mänskliga rättigheter skall gälla människor. Men kan man inte bete sig som en människa skall man heller inte tro att man kommer behandlas som en människa. Därför skall de heller inte ha samma rättigheter som vi andra. och dessa mänskliga rättigheter fråntas genom att vi spärrar in dom.Och ja, lämna brottslingarna till vargarna. Men jag vill inte se blod flyta. Inte alls. Så rå är jag inte. Därmed anser jag att de gott kan få känna av rädsla. Samma rädsla som deras offer troligen kände innan de dog.jag tror inte att dödsstraff är bra. Jag har sett tillräckligt många dokumentärer där livstidsfångar ÖNSKAR sig döden därför att livstid är alldeles för tufft. Borde de inte tänkt på det innan?
    Huruvida man är människa eller inte påverkas inte av ens handlingar. En människa är en Homo sapiens. Alla människor innefattas av de mänskliga rättigheterna, oavsett vilket.
    Mänskliga rättigheter tas inte ifrån någon om de sätts i fängelse efter en rättvis rättgång. Det regleras av FNs deklaration av mänskliga rättigheter. Men dessa vill du riva upp?
    Jag undrar vem som saknar empati i den här diskussionen...
  • Chomsky

PigeonP skrev 2008-04-14 16:17:26 följande:

Öga för öga. Tand för tand....
    Gå ut ur grottan, gå rak i ryggen, upptäck elden, svälj elefanten och sila myggen.
Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...