• Miss Q

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

....men skulle du själv kunna vara bödel? Om inte, varför?
    Var går gränsen? Är det mord över lag eller är det grova planerade mord?
    Hur stark ska bevisningen vara? Händer ju ofta att oskyldiga sitter i fängelse i många år...
    Hur ska vi göra med psykiskt sjuka och handikappade? I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring.
    Vem ska finansiera? En människa i USA som sitter i avrättningscell och sedan avrättas kan kosta uppåt en miljon allt som allt.

Hade du avrättat ditt eget barn?

Ja, det finns massor med frågor, det är som sagt lätt att rent opartiskt utan varken människa, offer eller brott inblandat att säga att man är FÖR dödsstraff...

Tänk tex på filmen juryn... där borde ju då tex både pappan och våldtäktsmännen avrättas, eller? Eller är det också okej att mörda i självförsvar?

Hur ser din etik och moral ut egentligen...?

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...
  • Mary Lo

drSteffo. Du är en mycket klok människa. Kyss

Mucósus orificium.
  • Camilla123
    drSteffo skrev 2008-04-14 16:21:11 följande:
    Birgitta2 skrev 2008-04-14 16:16:18 följande:
    Huruvida man är människa eller inte påverkas inte av ens handlingar. En människa är en Homo sapiens. Alla människor innefattas av de mänskliga rättigheterna, oavsett vilket.Mänskliga rättigheter tas inte ifrån någon om de sätts i fängelse efter en rättvis rättgång. Det regleras av FNs deklaration av mänskliga rättigheter. Men dessa vill du riva upp?Jag undrar vem som saknar empati i den här diskussionen...
    Jag kan med glädje konstatera att jag saknar all empati för den här seriemördaren. Själv hade jag också gärna låst in honom och kasta bort nyckeln. Men det är såna som du som gör att han kommer vandra ut i samhället igen om en 8-10 år igen.

Och ja, om de mänskliga rättigheterna även omfattar djuren, som i detta fall Anders Eklund, då vill jag riva upp FNs deklaration.
  • Camilla123

Sorry, Camilla 123 är min dotter. Råkade skriva på hennes konto.
    Jag är Birgitta 2 som skrev inlägg 82.

• stjärnströssel
    kanaan skrev 2008-04-14 17:06:55 följande:
    Men det finns faktiskt psykiskt sjuka människor som genom vård kan förändras och bli bättre. Ska dom inte få vård?Som TS skrev: "I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring."
    Jo..självklart ska dom få vård..men inte om man är så sjuk att man mördat någon oskyldig människa..
    Någon stanns går min gräns för vård..vissa är inte psykiskt sjuka enbart.dom har en läggning..och läggningar kan man enligt mig inte bota.
    det är en ära att ha barn!
  • garin

Jag förstår! Avrätta alla psykiskt sjuka människor INNAN de begått något brott? I förebyggande syfte? Eller hur menar ni?

• Mary Lo
    stjärnströssel skrev 2008-04-14 17:15:03 följande:
    Jo..självklart ska dom få vård..men inte om man är så sjuk att man mördat någon oskyldig människa..Någon stanns går min gräns för vård..vissa är inte psykiskt sjuka enbart.dom har en läggning..och läggningar kan man enligt mig inte bota.
    Är det en läggning att mörda oskyldiga människor eller är det en handling man begår på grund av att man är sjuk i huvudet? 
    Mucósus orificium.
  • stjärnströssel
    garin skrev 2008-04-14 17:19:02 följande:
    Jag förstår! Avrätta alla psykiskt sjuka människor INNAN de begått något brott? I förebyggande syfte? Eller hur menar ni?
    Självklart inte.
    Men..om presonen begått ett mord så skall dom inte släppas ut igen!
    O itne heller särbehandlas på special avdelning!sätt dom med dom vanliga fångarna.
  • stjärnströssel
    Mary Lo skrev 2008-04-14 17:24:36 följande:

kan vara en läggning....beror på hur brotten begås.

• Mary Lo
    stjärnströssel skrev 2008-04-14 17:30:31 följande:
    kan vara en läggning....beror på hur brotten begås.
    Hur menar du nu? Om han exempelvis äter av kroppen och dricker blodet (rituellt mord)? Bra exempel på det är ju den här senaste kannibalen som dödade sina fostersystrar. Han är schizofren. 
    Det är inte vedertaget att exempelvis nekrofili är en läggning: det kanske är ett utslag av sinnessjukdom? 
    Mucósus orificium.
  • stjärnströssel
    Mary Lo skrev 2008-04-14 17:33:41 följande:
    om det är ett sexmord el något annat tex
Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...