• Miss Q

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

....men skulle du själv kunna vara bödel? Om inte, varför?
    Var går gränsen? Är det mord över lag eller är det grova planerade mord?
    Hur stark ska bevisningen vara? Händer ju ofta att oskyldiga sitter i fängelse i många år...
    Hur ska vi göra med psykiskt sjuka och handikappade? I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring.
    Vem ska finansiera? En människa i USA som sitter i avrättningscell och sedan avrättas kan kosta uppåt en miljon allt som allt.

Hade du avrättat ditt eget barn?

Ja, det finns massor med frågor, det är som sagt lätt att rent opartiskt utan varken människa, offer eller brott inblandat att säga att man är FÖR dödsstraff...

Tänk tex på filmen juryn... där borde ju då tex både pappan och våldtäktsmännen avrättas, eller? Eller är det också okej att mörda i självförsvar?

Hur ser din etik och moral ut egentligen...?

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...
  • Birgitta2
    Rabelais skrev 2008-04-14 19:17:47 följande:
    Hur menar du med att mänskliga rättigheter omfattar djur? Eller menar du att A. Eklund skulle vara ett sådant? I så fall kan jag upplysa dig om ideologier som stämplade människor som "djur" och "underlägsna raser".Det är uppenbart att du saknar insikter och förståelse för grundläggande etik och hur rättsamhällen är uppbyggda. Som tur är skapas lagar av förnuftiga människor som kan skilja emotionella responser från vett och sans.
    Jag kan tyvärr inte se något förnuftigt med att klappa en barnamördare på huvudet. För det är vad man gör här i Sverige. Man säger fy skäms och sen frihetsberövar man dom. Men de har tillgång till både rastgårdar, mat, tv, radio osv. Det enda de saknar är friheten.

De mänskliga rättigheterna omfattar djur om de omfattar Eklund. T o m en liten fågel är en högre stående varelse än den där.

Det är tur att inte jag skapar lagarna i landet. Helt klart. För jag hade gjort slarvsylta av honom. Jag har haft en tioårig dotter. Och till skillnad från Carina så blev min dotter vuxen. Det blir aldrig Engla. Min stora skräck var just att hon skulle drabbas av exakt samma sak som Engla. Hon hade tur min dotter. Det hade inte Engla. Men om 15 år är karln ute igen... och då är det en ny som drabbas.
  • Cyberdansken
    Svar på #101
    Jag tror inte det varar 15 år tyvärr. Om inte han knyts till ännu fler mord.

Jag ser en hel del i denna tråden som förespråkar "straff" som primärt ska fungera som terapi och förbereda brottslingarna till att röra sig i samhället som nyttiga medborgare igen.

Jag tror att dom som anser det vara fallet är i otakt med största delen av svenska folket. Alla som jag känner - alla - tycker att det svenska rättsväsendet daltar med brottslingarna.
    Nu ser jag här i tråden dom som tycker att det är för att vi inte vet hur det går till och det är naturligtvis möjligt att det spelar in, men vi ser ju dom som släpps ut och på nytt begår sexualbrott och våldsbrott.
    Som många anser jag att om inte fängelsestiden kan göra brottslingarna "friska" så bör man allt se till att förvara dom längre tid så i alla fall vanligt folk känner sig tryggare.

När samhället tar på sig ansvaret att skydda folket (har våldsmonopol) och sen inte klara av uppgiften då riskerar man ett samhälle med stor sannolikhet för att folk tar lagen i egna händer, för att skydda sig själv och sin omgivning.
    Det vill jag inte gärna se, därför önskar jag hårdare tag i både polis- och rättsväsendet.

Så vitt jag vet finns det inga som helst statistisk belägg för att vård minskar återfallsrisken för sexualbrottslingar?
  • Mary Lo
    Cyberdansken skrev 2008-04-14 21:01:34 följande:
    Svar på #101Jag tror inte det varar 15 år tyvärr. Om inte han knyts till ännu fler mord.Jag ser en hel del i denna tråden som förespråkar "straff" som primärt ska fungera som terapi och förbereda brottslingarna till att röra sig i samhället som nyttiga medborgare igen.Jag tror att dom som anser det vara fallet är i otakt med största delen av svenska folket. Alla som jag känner - alla - tycker att det svenska rättsväsendet daltar med brottslingarna.Nu ser jag här i tråden dom som tycker att det är för att vi inte vet hur det går till och det är naturligtvis möjligt att det spelar in, men vi ser ju dom som släpps ut och på nytt begår sexualbrott och våldsbrott.Som många anser jag att om inte fängelsestiden kan göra brottslingarna "friska" så bör man allt se till att förvara dom längre tid så i alla fall vanligt folk känner sig tryggare.När samhället tar på sig ansvaret att skydda folket (har våldsmonopol) och sen inte klara av uppgiften då riskerar man ett samhälle med stor sannolikhet för att folk tar lagen i egna händer, för att skydda sig själv och sin omgivning.Det vill jag inte gärna se, därför önskar jag hårdare tag i både polis- och rättsväsendet. Så vitt jag vet finns det inga som helst statistisk belägg för att vård minskar återfallsrisken för sexualbrottslingar?
    Karolinska institutet presenterade för två år sedan forskning angående att just adekvat vård minskar återfallsrisken för sexualbrottslingar. 
    "hårdare tag" är en formulering som kan betyda väldigt mycket, men jag är helt överens med dig om att det behövs nya resurser inom kriminal- och psykvården. 
    Detta betyder inte att jag är positiv till dödsstraff.
    Mucósus orificium.
  • anarkokapitalist
    Cyberdansken skrev 2008-04-14 21:01:34 följande:
    text
    Han kommer aldrig att komma ut igen.
  • Cyberdansken

Jag förtydligar gärna vad jag menar med hårdare tag.
    flera poliser på gatan än vid skrivborden och flera pengar till att följa upp tips (då hade Anders Ekby redan suttit inne) samt flera pengar till efterforskning (och flera närpoliser som jobbar förebyggande), flera fall där rätten utnyttjar strafframen när brottet rent faktiskt är grovt och bättre kontakter mellan dom olika myndigheter så tragedier som Rödeby kan undvikas.

Sen efterlyser jag en högre grad av personligt ansvar överallt i vårat samhälle, då tror jag att vi skulle slippa ifrån mycket av diskussionerna om rätt och fel.

• Cyberdansken
    Svar på #104
    Inte om han kedjas till flera brott, då blir han väl en ny Quick.
  • anarkokapitalist
    Cyberdansken skrev 2008-04-14 21:23:32 följande:
    Svar på #104Inte om han kedjas till flera brott, då blir han väl en ny Quick.
    Räcker med mord på en tioåring så är man aldrig ute igen.
  • Mary Lo
    Cyberdansken skrev 2008-04-14 21:21:55 följande:
    Jag förtydligar gärna vad jag menar med hårdare tag.flera poliser på gatan än vid skrivborden och flera pengar till att följa upp tips (då hade Anders Ekby redan suttit inne) samt flera pengar till efterforskning (och flera närpoliser som jobbar förebyggande), flera fall där rätten utnyttjar strafframen när brottet rent faktiskt är grovt och bättre kontakter mellan dom olika myndigheter så tragedier som Rödeby kan undvikas.Sen efterlyser jag en högre grad av personligt ansvar överallt i vårat samhälle, då tror jag att vi skulle slippa ifrån mycket av diskussionerna om rätt och fel.
    Jag förstår dig och håller till viss del med dig. Men... är du för eller emot dödsstraff?
    Mucósus orificium.
  • stjärnströssel
    Maggis skrev 2008-04-14 17:57:24 följande:
    De flesta sitter väl med sina medfångar? Eller vad menar du med specialvård? Är de psykiskt sjuka så behöver de ju vård. Hur kan man kalla det dalt?Har du varit på någon rättspsykiatrisk vårdavdelning någon gång? Ingen semesterort, direkt.
    ja..dom flyttas till special fängelsen för att dom utsätts för mobbing osv på sina anstalter!har ni missat det??
    o vi flyttar dom vackert.....
    Rabelais skrev 2008-04-14 19:18:26 följande:
    Ge ett enda bra och hållbart argument för dödsstraff då. Hittills har du inte producerat något.
    tycker ett erkänande för 2 mord o tydliga bevis är mycket bra argument för dödsstraff!

Finns många fler argument...fick precis ett mail om en pojke som blivit sexuellt utnyttjad av sin far...o bevisen fanns o pojken visade tydligt hur det gått till o hade många skador på ändtarmen(började vid 3 års ålder) men eftersom pappan frias är nu pojken rädd för att bli mördad....

Trevligt modärnt samhälle..jo visst..

helt ärligt så skiter jag i hur modärnt det är..bara det är tryggt o att man slipper allt daltande med dessa pedofiler o mördare.
    det är en ära att ha barn!
  • Mary Lo

Jag kan inte riktigt sätta mig in i denna vilja att införa dödsstraff. Jag är så jävla tacksam för att jag bor i ett land som Sverige, där vi slipper ta del av sådana typer av scener. 

Jag skulle ha väldigt svårt att förklara för mina barn varför vissa medborgare mördas, varför det är rätt att Staten tar deras liv.
    Jag inser också vämjelsen över dessa brottslingar, men hur kan dödsstraff kännas som lösningen? Det är bevisligen ingenting som minskar den här typen av brottslighet: fungerar alltså inte i förebyggande syfte. 
    Och framför allt: varför vill man leva i ett samhälle som mördar vissa av sina medborgare?
    Samt: inser man inte vad utvecklingen av detta blir, att det knappast kommer att stanna vid sexuella övergrepp på barn. Vem ska bedöma vem som ska dö? Vem vill göra detta?
    Att vi som inte vill ha dödsstraff "går emot resten av samhället", eller vad det nu stod att läsa i den här tråden, är väl fullkomligt oväsentligt. Det behöver man ju knappas vara historieprofessor eller kulturvetare för att kunna räkna upp tusentals exempel på helt vansinniga saker som har uppmuntrats av majoriteten av folket.
    I det här fallet är jag lycklig över att inte tillhöra majoriteten, om så nu är fallet.
    Mucósus orificium.
Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...