• Miss Q

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

....men skulle du själv kunna vara bödel? Om inte, varför?
    Var går gränsen? Är det mord över lag eller är det grova planerade mord?
    Hur stark ska bevisningen vara? Händer ju ofta att oskyldiga sitter i fängelse i många år...
    Hur ska vi göra med psykiskt sjuka och handikappade? I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring.
    Vem ska finansiera? En människa i USA som sitter i avrättningscell och sedan avrättas kan kosta uppåt en miljon allt som allt.

Hade du avrättat ditt eget barn?

Ja, det finns massor med frågor, det är som sagt lätt att rent opartiskt utan varken människa, offer eller brott inblandat att säga att man är FÖR dödsstraff...

Tänk tex på filmen juryn... där borde ju då tex både pappan och våldtäktsmännen avrättas, eller? Eller är det också okej att mörda i självförsvar?

Hur ser din etik och moral ut egentligen...?

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...
  • FreeForAll
    drSteffo skrev 2008-04-14 16:24:11 följande:
    PigeonP skrev 2008-04-14 16:17:26 följande:
    Gå ut ur grottan, gå rak i ryggen, upptäck elden, svälj elefanten och sila myggen.
    Du är klok du.
  • Camilla123
    drSteffo skrev 2008-04-14 16:05:24 följande:
    Camilla123 skrev 2008-04-14 16:00:53 följande:
    Läs inlägget ovanför ditt bland annat. Birgitta2 menar att man en timme om dagen ska släppa ut mördaren bland övriga fångar och låta dem ta över vården av honom.
    Nej så uppfattade inte jag det inlägget alls.
  • Chomsky

PigeonP skrev 2008-04-14 16:27:10 följande:

Du är klok du.
    Jag lever i ett modernt samhälle på 2000-talet där primitiva instinkter som "öga för öga" sedan länge är ett minne blott.
  • stjärnströssel

ja..jag är för dödsstraff.
    Dock är ska det vara i fall där det är solklart som tex detta fall med Engla nu..när han erkänner tex.
    Skulle nog inte kunna mörda mitt eget barn dock..men skulle mitt egna barn  vara tex barnmörderska o erkänna det..ja..då önskar jag att jag kunnat göra så mitt barn dör...för inte kan mitt barn må vidare bra o inte heller vill jag utsätta fler för detta som hänt.

det är en ära att ha barn!
  • Chomsky

stjärnströssel skrev 2008-04-14 16:32:24 följande:

ja..jag är för dödsstraff.Dock är ska det vara i fall där det är solklart som tex detta fall med Engla nu..när han erkänner tex.Skulle nog inte kunna mörda mitt eget barn dock..men skulle mitt egna barn  vara tex barnmörderska o erkänna det..ja..då önskar jag att jag kunnat göra så mitt barn dör...för inte kan mitt barn må vidare bra o inte heller vill jag utsätta fler för detta som hänt.
    Tror du han skulle erkänna mordet och peka ur var kroppen befann sig om han vetat med sig att det skulle innebära döden?
  • stjärnströssel

Sen..vem säger att bara för att det är modärnt samhälle vi lever i o att gammla instinkter är fel??

Tror mycket handlar om vad det är för instinkter o att ibland kronglar vi till det lite väl mycket i det modärna samhället.

• kanaan

Stjärnströssel:
    Tror du att lika många skulle erkänna mord ifall de visste att det då skulle vara solklart med dödsstraff?

• stjärnströssel
    drSteffo skrev 2008-04-14 16:33:51 följande:
    stjärnströssel skrev 2008-04-14 16:32:24 följande: Tror du han skulle erkänna mordet och peka ur var kroppen befann sig om han vetat med sig att det skulle innebära döden?
    vet inte..o för mig spelar det ingen roll...
    Dock förstår jag din poäng..det skulle vara svårare att få dom att erkänna..men jag står fast vid vad jag tycker.
  • Chomsky

stjärnströssel skrev 2008-04-14 16:34:17 följande:

Sen..vem säger att bara för att det är modärnt samhälle vi lever i o att gammla instinkter är fel??Tror mycket handlar om vad det är för instinkter o att ibland kronglar vi till det lite väl mycket i det modärna samhället.
    Av den enkla anledningen att man inte kan ha ett civliserat samhälle om vi låter primitiva krafter styra.
  • stjärnströssel
    drSteffo skrev 2008-04-14 16:36:05 följande:
    stjärnströssel skrev 2008-04-14 16:34:17 följande: Av den enkla anledningen att man inte kan ha ett civliserat samhälle om vi låter primitiva krafter styra.
    men är allt modärnt bra då?....
    i bland kanske vi ska gå tillbaka o tänka på våra instinkter o primitiva krafter...
Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...