• Miss Q

Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...

....men skulle du själv kunna vara bödel? Om inte, varför?
    Var går gränsen? Är det mord över lag eller är det grova planerade mord?
    Hur stark ska bevisningen vara? Händer ju ofta att oskyldiga sitter i fängelse i många år...
    Hur ska vi göra med psykiskt sjuka och handikappade? I USA avrättades tex människor i Texas för bara 20 år sedan med en intelligens som en sexåring.
    Vem ska finansiera? En människa i USA som sitter i avrättningscell och sedan avrättas kan kosta uppåt en miljon allt som allt.

Hade du avrättat ditt eget barn?

Ja, det finns massor med frågor, det är som sagt lätt att rent opartiskt utan varken människa, offer eller brott inblandat att säga att man är FÖR dödsstraff...

Tänk tex på filmen juryn... där borde ju då tex både pappan och våldtäktsmännen avrättas, eller? Eller är det också okej att mörda i självförsvar?

Hur ser din etik och moral ut egentligen...?

~*~Den som tiger samtycker...~*~
  • Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...
  • Mary Lo
    stjärnströssel skrev 2008-04-14 17:38:30 följande:
    om det är ett sexmord el något annat tex
    Vad jag är ute efter är att desto djupare man går in i diskussionen, desto fler undantag blir det. 
    Att spontant känna att dödsstraff är en fin idé är en sak men det baseras väldigt mycket på känslor. Vilka jag har respekt för. Men diskussionen blir ihålig om den endast baseras på detta och till slut finns det lika många åsikter i frågan som det finns undantag. Du tycker att den och den ska dödas, medan en annan tycker något annat.
    Det finns inga bra argument för dödsstraff i mina ögon.
    Mucósus orificium.
  • Maggis
    Mary Lo skrev 2008-04-14 17:42:58 följande:
    "Vad jag är ute efter är att desto djupare man går in i diskussionen, desto fler undantag blir det. 
    Att spontant känna att dödsstraff är en fin idé är en sak men det baseras väldigt mycket på känslor. Vilka jag har respekt för. Men diskussionen blir ihålig om den endast baseras på detta och till slut finns det lika många åsikter i frågan som det finns undantag. Du tycker att den och den ska dödas, medan en annan tycker något annat.
    Det finns inga bra argument för dödsstraff i mina ögon."
    Huvudet mitt på spiken, skulle jag vilja påstå.
    //Maggis
  • stjärnströssel

jag tycker det finns många bra argument för dödstraff.

Och om inte...så sätt dom med dom andra fångarna!ingen jäkla dalt med specialvård osv!!

det är en ära att ha barn!
  • Maggis

I inlägg 92 försvann min sista rad:

"Huvudet på spiken, skulle jag vilja påstå."

//Maggis
  • Maggis
    stjärnströssel skrev 2008-04-14 17:53:45 följande:
    jag tycker det finns många bra argument för dödstraff.Och om inte...så sätt dom med dom andra fångarna!ingen jäkla dalt med specialvård osv!!
    De flesta sitter väl med sina medfångar? Eller vad menar du med specialvård? Är de psykiskt sjuka så behöver de ju vård. Hur kan man kalla det dalt?
    Har du varit på någon rättspsykiatrisk vårdavdelning någon gång? Ingen semesterort, direkt.
    //Maggis
  • Mary Lo
    jag tycker det finns många bra argument för dödstraff.Och om inte...så sätt dom med dom andra fångarna!ingen jäkla dalt med specialvård osv!!
    Som jag ser det finns det endast ett enda argument och det är: hämnd. Vilket inte är ett bra argument då ett rättssamhälle inte kan baseras på hämnd. 
    Vad du menar med specialvård förstår jag inte. Jag arbetar själv med rättspsykspatienter och något daltande förekommer absolut inte.
    Mucósus orificium.
  • Birgitta2
    Maggis skrev 2008-04-14 17:57:24 följande:
    De flesta sitter väl med sina medfångar? Eller vad menar du med specialvård? Är de psykiskt sjuka så behöver de ju vård. Hur kan man kalla det dalt?Har du varit på någon rättspsykiatrisk vårdavdelning någon gång? Ingen semesterort, direkt.
    Fångar som våldfört sig på barn blandas INTE med andra fångar. Det finns specialfängelser och specialavdelningar för dom. Ett exempel är Skogomeanstalten. Där sitter de som gett sig på kvinnor och barn, framförallt barn. Samt sexualbrottslingar. Alla som står lågt ner på listan bland vanliga fångar, skyddas av samhället. Nu har vår käre knutbypastor flyttats därför att han hotats. Skyddas ska dom. Ingen skall få lägga ett finger på dom. De är tydligen alltför värdefulla för samhället. Jag blir bara så trött.
  • Rabelais
    Camilla123 skrev 2008-04-14 17:13:35 följande:
    Och ja, om de mänskliga rättigheterna även omfattar djuren, som i detta fall Anders Eklund, då vill jag riva upp FNs deklaration.
    Hur menar du med att mänskliga rättigheter omfattar djur? Eller menar du att A. Eklund skulle vara ett sådant? I så fall kan jag upplysa dig om ideologier som stämplade människor som "djur" och "underlägsna raser".

Det är uppenbart att du saknar insikter och förståelse för grundläggande etik och hur rättsamhällen är uppbyggda. Som tur är skapas lagar av förnuftiga människor som kan skilja emotionella responser från vett och sans.
  • Rabelais
    Ge ett enda bra och hållbart argument för dödsstraff då. Hittills har du inte producerat något.
  • Maggis
    Birgitta2 skrev 2008-04-14 19:07:39 följande:
    Fångar som våldfört sig på barn blandas INTE med andra fångar. Det finns specialfängelser och specialavdelningar för dom. Ett exempel är Skogomeanstalten. Där sitter de som gett sig på kvinnor och barn, framförallt barn. Samt sexualbrottslingar. Alla som står lågt ner på listan bland vanliga fångar, skyddas av samhället. Nu har vår käre knutbypastor flyttats därför att han hotats. Skyddas ska dom. Ingen skall få lägga ett finger på dom. De är tydligen alltför värdefulla för samhället. Jag blir bara så trött.
    Självklart ska man förhindra att en brottsling mördas/misshandlas av sina medfångar! Fattas bara annat! Här är det verkligen öga för öga och tand för tand-mentalitet. Skrämmande. 

Hur som helst så sitter de väl inte i isolering? Oavsett brott så har du medfångar; likasinnade eller ej. Men det är klart, man kan ju missförstå allt om man vill och orkar.
    //Maggis
Svar på tråden Lätt att vara FÖR dödstraff generellt...