• Kavat

Äggallergi-tråden: del 7

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m30406268.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29787035.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29787438.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 09:52
    Den gamla äggallergi-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m28899793-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-22 19:54
    Recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 21:54
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35137343.html
    NYA ÄGGALLERI-TRÅDEN! Välkomna!

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7
  • Beccabecca
    Blå Flygare skrev 2008-05-13 18:53:41 följande:
    Nä, det är ju inte ovanligt alls. Jag skulle säga minst ett barn per avdelning.Maten är absolut en del av valet av förskola. Kosten är ju viktig, och ofta säger inställningen till maten mycket om vilken syn fröknarna har på barn, uppfostran, allergier mm. Om allergien är besvärlig vid matstunden så finns det säkert mycket annat de också tycker är besvärligt (som ej är relaterat till allergier), som om barnet behöver smörjas i samband med blöjbyten, behöver en extra tupplur på dagen etc.
    Ja, det ligger något i det du säger. Man vill ju inte att ens barn ska vara en belastning för avdelningen. Alla barn (och föräldrar) måste få ha sina egenheter som verksamheten ska ta hänsyn till.
    Jag har själv jobbat på förskola som vikarie, och där var det så självklart att alla fick samma sorts mat så långt det var möjligt. Men så är det tydligen inte överallt...
  • Lillasnigel07

Någon som har GP och läst om parmesanost i den (torsdagens tidn)? Att det finns fusk-varianter som innehåller Lysozym (E1105) som inte äggallergiker tål... Grana Padano som e den vanligaste på ICA här innehåller det!
    Har ingen sagt till mig när vi fick reda på allergier! Visste ni andra det?

• Blå Flygare

Hoppsan: Det står med i TS om vilka namn ägg har.

• Beccabecca

Jag har inte läst GP, men vet att det är ett konserveringsmedel som kan vara gjort av ägg. Det är farligt om det inte skrivs ut tycker jag!
    På många ostar brukar det stå något i stil med "Lysozym (naturligt ämne från ägg)". Men inte alla...

Tänk också på att pesto ofta innehåller parmensanost med Lysozym.

Lillasnigel07 skrev 2008-05-13 21:05:57 följande:
    Någon som har GP och läst om parmesanost i den (torsdagens tidn)? Att det finns fusk-varianter som innehåller Lysozym (E1105) som inte äggallergiker tål... Grana Padano som e den vanligaste på ICA här innehåller det! Har ingen sagt till mig när vi fick reda på allergier! Visste ni andra det?
  • Aros
    Lillasnigel07 skrev 2008-05-13 21:05:57 följande:
    Någon som har GP och läst om parmesanost i den (torsdagens tidn)? Att det finns fusk-varianter som innehåller Lysozym (E1105) som inte äggallergiker tål... Grana Padano som e den vanligaste på ICA här innehåller det! Har ingen sagt till mig när vi fick reda på allergier! Visste ni andra det?
    Japp, det stämmer. Ämnet finns även i andra ostar (utländska är dock de enda jag sett det i), så det gäller att alltid kolla alla innehållsförteckningar.
  • Kavat

Kanske tur att ungarna inte tål mjölk heller då, för jag har inte lagt E1105 på minnet... Fast det är nog just därför!

• Mamsie

*snubblar in*
    Tack för länken Myran!

Här kommer vår "roman"!

Max har ingen konstaterad allergi mot ägg, "bara" mot mjölk & soja.

Men han är fortfarande förstoppad efter 7 månader och kinderna är... framÅtebax.
    Vi lever på Importal (1 påse), Resulax (vb, vilket blir var 2-3 dagar), Olja vid dusch/bad, MiniDerm, Locobase och Fenuril. Nätterna är bättre, men inte bra. Humöret... tjah, tur man är en härdad gammal morsa

Vi var hos ny läkare (ny BUM pga flytt) och den läkaren försäkrade att det går över och det är inte farligt. Tester visar ingenting - Titta! sa hon och drog med nageln på sin arm. Det blir märken även om det inte är en allergi! Det behövs inget patchtest. Ni sköter honom så bra, huden är bra. Analen har ingen förträngning men det ligger en klump inuti. Osv osv...

Vi funderade några dagar, sen ringde jag runt. Jag hittade en som är duktig på allergier. Jag ska kämpa för att få en remiss från någon (ovillig) läkare - annars går jag vidare till chefen på BUM och säger att jag inte är nöjd med att grabben inte får en ordentlig utredning. (Vi trodde det skulle bli bättre när vi bytte läkare).

Nu har vi på allergikonsultens inrådan beslutat oss för att hålla honom fri från ägg också. Förutom mjölk, soja och baljväxter.
    Sedan hoppas vi på remiss till patchtest.
    Om vi inte får remissen så rådde hon oss att fortsätta med att ta bort alla sädesslag och se om han blir bättre.

Håll tummarna för vår lille "skitunge".

*ställer in en kanna kaffe*
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Kavat
    Mamsie skrev 2008-05-17 07:23:10 följande:
    *snubblar in* Tack för länken Myran! Här kommer vår "roman"!Max har ingen konstaterad allergi mot ägg, "bara" mot mjölk & soja. Men han är fortfarande förstoppad efter 7 månader och kinderna är... framÅtebax. Vi lever på Importal (1 påse), Resulax (vb, vilket blir var 2-3 dagar), Olja vid dusch/bad, MiniDerm, Locobase och Fenuril. Nätterna är bättre, men inte bra. Humöret... tjah, tur man är en härdad gammal morsa Vi var hos ny läkare (ny BUM pga flytt) och den läkaren försäkrade att det går över och det är inte farligt. Tester visar ingenting - Titta! sa hon och drog med nageln på sin arm. Det blir märken även om det inte är en allergi! Det behövs inget patchtest. Ni sköter honom så bra, huden är bra. Analen har ingen förträngning men det ligger en klump inuti. Osv osv... Vi funderade några dagar, sen ringde jag runt. Jag hittade en som är duktig på allergier. Jag ska kämpa för att få en remiss från någon (ovillig) läkare - annars går jag vidare till chefen på BUM och säger att jag inte är nöjd med att grabben inte får en ordentlig utredning. (Vi trodde det skulle bli bättre när vi bytte läkare). Nu har vi på allergikonsultens inrådan beslutat oss för att hålla honom fri från ägg också. Förutom mjölk, soja och baljväxter. Sedan hoppas vi på remiss till patchtest. Om vi inte får remissen så rådde hon oss att fortsätta med att ta bort alla sädesslag och se om han blir bättre. Håll tummarna för vår lille "skitunge". *ställer in en kanna kaffe*
    Välkommen hit Mamsie!!!
    På gott och ont, men hoppas att ni hittar lösningen till varför sonen inte må bra. Stå på dej, det är det enda som funkar!

Vi har en bra Allergolog här, ring henne eller någon annan (hojta om du vill ha numret) och prata och fråga om hon eller om du hittar någon annan kan hjälpa till. Jag tror att du kan komma till henne utan remiss tom. eftersom ni inte mår i samma stad. Men jag vet inte. Klart lättare med remiss kanske, men väl värt ett försök, och annars är ju närmaste patchtest i NÄL. För visst bor ni i Göteborgstrakten?
  • Blå Flygare

Mamsie: Det råder ju valfrihet i vården, så du kan ju byta mottagning. Men då måste man skriva sig där och vända sig dit i alla ärenden, inta bara allergifrågor. Och man kan ju bara välja mottagning, inte läk vad jag vet. Annars har jag namnet på en bra i mölndal

• Lillasnigel07
    Beccabecca skrev 2008-05-14 09:19:28 följande:
    Jag har inte läst GP, men vet att det är ett konserveringsmedel som kan vara gjort av ägg. Det är farligt om det inte skrivs ut tycker jag!På många ostar brukar det stå något i stil med "Lysozym (naturligt ämne från ägg)". Men inte alla... Tänk också på att pesto ofta innehåller parmensanost med Lysozym.
    Det har du rätt i (pesto, alltså!). Tack för tipset. Jag visste om att äggallergiker inte tålde lysozym, men hade inte en tanke på att det skulle finnas i Grana Padano då jag trodde det var en "äkta" parmesan, fast kanske inte lika mkt lagrat...

Tips på något mer som det kan finnas "gömt" parmesan?
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7