• Kavat

Äggallergi-tråden: del 7

Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105 (finns enbart i utländska ostar)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: har vaccinet odlats i ägg. Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.

Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m30406268.html
    Mjölkallergi hos bäbisar: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29787035.html
    Mjölkallergi hos småbarn och vuxna: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29787438.html

Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html

Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html

ÄGGERSÄTTNING skrivs det om i inlägg nr 1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 09:52
    Den gamla äggallergi-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m28899793-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-22 19:54
    Recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 21:54
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m35137343.html
    NYA ÄGGALLERI-TRÅDEN! Välkomna!

• Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7
  • Ilena

Hur yttrar sig äggallergi? Utslag? Andnöd?

• Beccabecca

Symtomen kan variera från barn till barn.

När vi gav min son äggröra vid 6 mån fick nässelutslag runt munnen och på handen där ägget hade nuddat. När vi tvättade honom rann vatten ner i nacken och efter ett tag fick han utslag där också. Han blev röd och svullen runt ögonen.

Innan vi upptäckte att han var allergisk mot ägg hade han stora problem med eksem eftersom han fått i sig ägg via bröstmjölken. När både han och jag slutade med ägg försvann hans eksem!

Vissa kan vara riktigt allergiska mot ägg och allergiska problem bara av att vara i samma rum som någon som äter ägg.

Ilena skrev 2008-05-11 20:32:01 följande:
  • Kavat
    Min son var 6 mån när vi fick reda på allergin via test. Han hade då haft jätte ont i magen och skrikit och skrikit mest hela sitt liv. I efterhand kan vi förknippa de värsta nätterna med ägg. Han har även spytt en massa och det blev bättre när jag slutade med ägg (ammade).

Vi har även slutat med mjölk, soja efter råd från dietist och läkare och nu har det visat sig att han även är allergisk mot havre/vete. Så det kan ju ha varit kombinationer av flera allergier som gjort den värre också.
  • Kavat

Kan tillägga att båda våra barn är allergiska mot ägg och båda har fått runda illröda fläckar som sedan blivit vita och torra, någon cm i diameter eller större.

• fikus

Hej! Min son reagerade med kraftig allergisk reaktion mot ägg när han var mellan 6 - 12 mån. Sen undvek vi ägg tills han var 4 år - då visade blodproverna att han vuxit ifrån sin allergi och är idag helt frisk - härligt. Får äta allt!
    Jag har inte följt tråden från början så den här boken kanske ni diskuterat tidigare: "Eggande recept utan ägg" Jag beställde den på nätet (nu är det i o f s några år sen) och kan rekommendera den varmt! Testa googla..

• Twixie

Annarebecca - Ja, det är ju helt klart större risk ute än hemma men vi har heller inte tagit med oss någon Tavegyl i dagis/skötvärskan (samma väska ). En del är det också för att Tavegylen ju är i glasflaska och jag vill inte stå där med Tavegyl i hela väskan för att flaskan gått sönder. Väskan behandlas itne alltid helt milt då man åker kommunalt och sonen vill "hjälpa till" ibland också . På Melvins dagis har det inte varit tal om annat än att de så långt som möjligt försöker ge honom samma mat som de andra - om än äggfritt. Har dock erbjudit mig att ta med några t.ex. pannkakor till honom om det inte skulle gå att göra äggfritt men det skulle inte behövas tyckte dem för att det ska deras kök ordna med.

Fikus - Tack för boktipset!

Ilena - Fram till för någon månad sedan så reagerade sonen med att "bara" få utslag (små röda prickar) vid allergiskreaktion. Men nu har symtomen förvärrats och han kräks och svullnar upp över ögon och mun, så reaktionerna på allergi kan förändras också.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • Aros
    I början (när jag ammade) så fick han utslag, främst runt munnen och på halsen men som sen spred sig över hela kroppen. När han blev mer allergisk fick han nässelutslag över hela kroppen. Om han får i sig ägg idag så kaskadkräks han, får diarré och sen svullnar luftvägarna igen. Så vi måste verkligen vara supernoga med att kontrollera allt han äter samt alltid ha med oss hans anapen (adrenalinspruta), betapred och tavegyl. Han är så pass allergisk så han reagerar på ägg i luften så dagis får t ex inte baka med ägg eller servera kokt/stekt ägg till maten.
  • Blå Flygare
    Beccabecca skrev 2008-05-11 18:30:59 följande:
    Ni med dagisbarn!Hur hanterar dagis barnens äggallergi, eller allergi överhuvudtaget. Jonathan ska börja i höst och nu har vi hälsat på några. Vi har frågat om matrutinerna och det verkar skilja sig väldigt mycket. En förskola sa att det är självklart att göra t.ex. äggfri pannkaka så att han ändå får "samma" mat som de andra. Medan en annan förskola röck lite på axlarna och sa att då får han väl något annat...
    Här får hon nästan samma. Är det pannkokor får hon pannkakor utan mjölk o ägg, men de andra barnen får med mjölk o ägg. Är det soppa kan de andra få med grädde, men hon får klar soppa. Är det lasagne får hon utan bechamellsåsen. De vill inte kosta på sig allt för mycket eller för dyra ersättningsprodukter.
  • Beccabecca

Tack för svaret Twixie och Blå Myran!

Jag blev så förvånad när en av förskolorna mest verkade tycka att det var jobbigt, det kan ju inte vara så ovanligt med allergiska barn. Vi kommer inte att prioritera det stället högt på vår lista, iof inte bara pga maten.

• Blå Flygare
    Beccabecca skrev 2008-05-12 21:30:08 följande:
    Tack för svaret Twixie och Blå Myran!Jag blev så förvånad när en av förskolorna mest verkade tycka att det var jobbigt, det kan ju inte vara så ovanligt med allergiska barn. Vi kommer inte att prioritera det stället högt på vår lista, iof inte bara pga maten.
    Nä, det är ju inte ovanligt alls. Jag skulle säga minst ett barn per avdelning.
    Maten är absolut en del av valet av förskola. Kosten är ju viktig, och ofta säger inställningen till maten mycket om vilken syn fröknarna har på barn, uppfostran, allergier mm. Om allergien är besvärlig vid matstunden så finns det säkert mycket annat de också tycker är besvärligt (som ej är relaterat till allergier), som om barnet behöver smörjas i samband med blöjbyten, behöver en extra tupplur på dagen etc.
Svar på tråden Äggallergi-tråden: del 7