• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • NorrVimpel

Kantarellen: "Hehe, tycker jag har bra koll på det mesta om tygbindor, men det hade faktiskt varit skrämmande om jag vetat hur dina såg ut..."

Så sant så.

• 402an

nej... jag får det inte att funka. provat 2 ggr nu och gjort en klubb på slutasnacka.se
    + att jag har tryck att de ska skicka koden igen så den kan öppnas...
    någon annan får testa för den sidan gillar inte mig :/

• morsa06
    imsel skrev 2008-05-28 11:08:47 följande:
    Du använder tampong sa du.Har du funderat på att prova mesnkopp då?menskopp-trådenwww.familjeliv.se/Forum-5-95/m32971401.html
    Nja.. har inte tänkt så mycket på det faktiskt, har sett att det finns men inget jag tänkt vidare på
  • loveya

Jag fick mina nya bindor från USA för nån vecka sen och har nu använt dem första gången och det vill jag bara säga att VA FAAAN!!!! De läcker ju som soll! Pul:en är inte ända ut i kanterna och då är det ju för fan helt meningslöst! Jag skulle behöva ha en ihoprullad handduk mellan benen verkar det som och jag är så jädra less på det här så jag startade med minipiller igen så jag ska slippa den sketna mensen. GAaah jag önskar den kunde försvinna, jag ska INTE ha fler barn!

Jag köpte både såna med flanellyta och fleece för att kolla skillnaden och båda sorterna läcker igenom. Nu är jag alltså tvungen att ha köpta plastbindor under för att inte läcka igenom och då blöder jag ändå inte massor utan rätt normalt mycket.

Jag förstår inte heller varför det inte finns fler som har samma problem som jag, att det trycks ut i fram och i bak, beroende på vilken ställning man har. Jag menar att om jag står upp så kommer det blod på framsidan, gärna ovanför bindans kant va?! Och om jag sitter ner/ligger så rinner alltihopa ut mellan skinkorna. Ja ok jag väger ca 105 kg, men det är jag ju gärna inte ensam om eller? Lite beror det nog på att jag är helrakad, för det blev inte riktigt så här mycket när jag inte var det, men ändå.... buuuhuuuu!

Är så trött och sur och grinig normalt när jag har mens så detta är ju bara droppen! FAN ta att vara kvinna!

• 402an
    loveya skrev 2008-06-02 17:52:18 följande:
    Jag fick mina nya bindor från USA för nån vecka sen och har nu använt dem första gången och det vill jag bara säga att VA FAAAN!!!! De läcker ju som soll! Pul:en är inte ända ut i kanterna och då är det ju för fan helt meningslöst! Jag skulle behöva ha en ihoprullad handduk mellan benen verkar det som och jag är så jädra less på det här så jag startade med minipiller igen så jag ska slippa den sketna mensen. GAaah jag önskar den kunde försvinna, jag ska INTE ha fler barn! Jag köpte både såna med flanellyta och fleece för att kolla skillnaden och båda sorterna läcker igenom. Nu är jag alltså tvungen att ha köpta plastbindor under för att inte läcka igenom och då blöder jag ändå inte massor utan rätt normalt mycket.Jag förstår inte heller varför det inte finns fler som har samma problem som jag, att det trycks ut i fram och i bak, beroende på vilken ställning man har. Jag menar att om jag står upp så kommer det blod på framsidan, gärna ovanför bindans kant va?! Och om jag sitter ner/ligger så rinner alltihopa ut mellan skinkorna. Ja ok jag väger ca 105 kg, men det är jag ju gärna inte ensam om eller? Lite beror det nog på att jag är helrakad, för det blev inte riktigt så här mycket när jag inte var det, men ändå.... buuuhuuuu! Är så trött och sur och grinig normalt när jag har mens så detta är ju bara droppen! FAN ta att vara kvinna!
    vad var det för märke?
  • prickig
    loveya skrev 2008-06-02 17:52:18 följande:
    Jag förstår inte heller varför det inte finns fler som har samma problem som jag, att det trycks ut i fram och i bak, beroende på vilken ställning man har. Jag menar att om jag står upp så kommer det blod på framsidan, gärna ovanför bindans kant va?! Och om jag sitter ner/ligger så rinner alltihopa ut mellan skinkorna. Ja ok jag väger ca 105 kg, men det är jag ju gärna inte ensam om eller? Lite beror det nog på att jag är helrakad, för det blev inte riktigt så här mycket när jag inte var det, men ändå.... buuuhuuuu! Är så trött och sur och grinig normalt när jag har mens så detta är ju bara droppen! FAN ta att vara kvinna!
    Fast jag har också det problemet till viss del. Inte när jag står upp men när jag ligger ned och ibland när jag sitter (om jag "slösitter") - då kan jag riktigt känna hur det rinner mellan skinkorna.
    Var tvungen att köpa procraftinations nattbinda därför. Alltså, det blöder inte mycket men det som blöder rinner konstigt så jag behöver stor "bind-yta". Tycker de är för tjocka, funderar på att specialbeställa bindor i nattstorlek men normal tjocklek eller kanske till och med tunnare som trosskydden.
  • mira

men oj... är detta ett typiskt tygbindeproblem? jag har ju mest använt trosskydd än så länge och inte haft massa mens och testat mina tygbindor... men jag brukar blöda mycket de första dagarna och med vanliga bindor är det inget problem...

• prickig

Jag tror inte det är ett tygbindeproblem, de få gånger jag använde binda förut hade jag samma problem nattetid - just därför använda jag mest tampong!

• prickig

Och för att klargöra, det läcker inte igenom, som jag sa så blöder jag inte särskilt mycket och jag har funderat på att specialbeställa stora (långa och lite bredare där bak) fast tunna som ett trosskydd eller en normalbinda.

Lite TMI kanske men det rinner alltså mellan skinkorna och nuddar liksom inte ens bindan eller trosa förrän låååångt bak.

Svar på tråden Älskade tygbindor!