• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • VulgusProfanum

Tips om bra tygbindor?
    Jag har tittat runt på några sidor men känner mig velig..
    Vilka är bäst?

Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • Mrs Kaffelatte

Ecosoft är ju kanon i mina ögon..
    Fast bäst är ju de hemsydda...

Det går inte att förklara för dem som ingenting begriper...
  • VulgusProfanum
    Mrs Kaffelatte skrev 2008-06-25 10:51:23 följande:
    Ecosoft är ju kanon i mina ögon.. Fast bäst är ju de hemsydda...
    Tack för tipset
    Jag ska beställa några sådana men jag såg också att Imse hade "storpack" hur är Imse bindorna?
  • mira

magdalena nehms trosskydd fixar inte blod - var ju inte meningen att ha den till det men började blöda med sånt... och blodet tar sig igenom i sömmarna som finns mitt i det. men så kanske är med de flesta skydden?

• Siggan

Vulgus profanum: Imsebindorna är inte så jättepoplära för att de är klumpiga. Några gillar dem dock. Själv har jag inte provat. Skulle inte våga köpa storpack utan att ha provat först.

• Yamit

Vulgus - menar du vikbindorna (med fodral)? De tyckte INTE jag om. Imses finns i allt-i-ett form ocksa. Mycket battre.

• Yamit

VulgusProfanum skrev 2008-06-25 10:33:27 följande:

Vilka är bäst?
    Beror pa dina behov. Vill du ha luftiga ska du ha utan sparrskikt. Vill du ha med sparrskikt men sa luftigt som mojligt sa ska du valja antingen fleece eller ull. Sakrast ar PUL (men det tycker jag blir instangt).
    Sen beror det pa hur mycket du bloder, for det finns ju bade dag & nattbindor (forutom olika sorters sparrskikt). Sen kanske du foredrar langa framfor korta (eller tvartom), beroende pa ifall du bloder pa langden eller bredden.
    Ecosoft raknas som en bra forstabinda (35kr/st pa eilas.se, tillfalligt erbjudande). Sen ar procraftinations billiga och bra, fast med lang leveranstid. Hennes ar valsydda och du kan sjalv valja om du vill ha PUL eller fleece. Dessutom ar portot medraknat i priset. Magdalena Nehm har provforpackningar for 69kr (om jag inte minns fel), sa de kan ocksa vara varda att prova. Man far helt enkelt prova sig fram tills man hittar det man trivs med.
    Ta en titt pa forsta inlagget i traden sa hittar du alla kopstallen.
  • VulgusProfanum

Tack alla rara för tipsen!
    Det är en djungel men jag ska nog hitta något som passar mig och då är det så bra att få råd av er som redan använder er av detta.

• mira

magdalena nehm har höjt sina priser. ett provpack kostar 89 kr nu. antar de är populära.

• Auroratiger

Okej, nu har jag tydligen börjat tokblöda (nackdelen med minipiller, man har ingen aning om hur ens menscykel ser ut). I brist på tillräckligt många tygbindor (och den här och närmaste månaden går pengarna till tygblöjor istället eftersom lillskrutten behöver fler till dagis) hittade jag i alla fall miljömärkta bindor och tamponger på Ica, märket Natracare. Kändes i alla fall liiite bättre än plastiga libresse!

(Men nu borde snart några bindor från Procraftination landa i brevlådan! *längtar*)

Svar på tråden Älskade tygbindor!