• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • Kantarellen

morsa06
    Tycker inte att det är någon större skillnad att tvätta blodiga trosor och att tvätta tygbindor. Viktigt att använda förtvätt som sagts ovan dock. Om det blir fläckar eller ej beror till stor del på materialet, på syntet försvinner blodet lätt, flanell kan det bli enstaka skuggor och på velor är det svårt att få bort fläckarna - men å andra sidan är det ovanligt med bindor med velor överst.

• nomana

morsa06
    Ibland kan det bli fläckar på bindorna, om man inte sköljer dem ordentligt innan de tvättas (har bara med flanell och kan inte jämföra med något annat material). Jag brukar antingen skölja dem direkt, eller lägga dem i en hink med vatten (och salt) och skölja dem vid ett senare tillfälle. Sköljningen förenklas mycket om man har en olivtvål att tvätta med också, innan bindorna åker in i maskinen.

Vid något tillfälle har jag, och andra med mig i tråden, fått lite konstiga gröna fläckar på kläder (och bindor). Det spekulerades en del vad det kunde bero på, med deodorant bidrog nog och dessutom tror jag att jag har hört att kalkhaltigt vatten kan vara en orsak i kombination med bindorna (men det sista kan jag ha drömt, man vet aldrig ). Någon annan som kommer ihåg vad vi kom fram till?

Summasummarum: tygbindor är bäst i världen och du borde prova! De gröna fläckarna är ytterst sällsynta och jag tvättar allt tillsammans utan att oroa mig!

• Kantarellen

Om någon är sugen på Ecosoft vilka är bindorna som brukar rekomenderas som "förstabindor" så rekomenderar jag slutet av förra tråden då dessa bindor säljs ut.

• imsel
    morsa06 skrev 2008-05-28 10:25:18 följande:
    Ok..vet när jag jobbade inom älderomsorgen och tvättade vårdtagarnas kläder, som var nerpinkade, bajsade osv så fastnade lukten i maskinen Inge trevligt.. har därför fått nån slags fobi för att tvätta alltför illaluktande plagg i maskinen För det blir ju beläggningar innanför tvättrumman, vet inte om det känns så inbjudande med en maskin full med nermansade bindor...Men det är ju ett bra miljöval, och säkert bekvämt! Själv använder jag tamponger men miljövän som jag är så tycker jag det är bra att det finns dom som använder tygbindor/blöjor. Jag bidrar till miljön på annat sätt
    Du använder tampong sa du.
    Har du funderat på att prova mesnkopp då?

menskopp-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m32971401.html
  • NorrVimpel

Jag köpte mina tygbindor från imsevimse för ungefär 5 år sedan, och mina har blivit fula. Fast då brukar jag sällan skölja ur dem före tvätten. Kör alltid i minst 60 grader, tillsammans med övriga underkläder och handdukar.
    Nu vill jag byta ut mina till några med bättre passform, så jag skall kika på länkarna ovan. Sparat en hel del har man gjort.. fast jag kör ibland med vanliga bindor också.

• 402an
    snuvig skrev 2008-05-28 19:23:49 följande:
    bra idé. startar du en?
    kan jag väl :D fast hinner ngn annan före är det OK jag ska nämligen snart åka till jobbet om ett par min...
  • Kantarellen

Nym
    Titta i slutet på förra tråden, ecosoft säljs ut på ett ställe där. Ganska lika imsevimse fast bättre.

Svar på tråden Älskade tygbindor!