• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • 402an

väntar på att aktiveringsmailet ska komma så gruppen kan komma igång :D

• imsel

Vissa av er säger ju att ni inte har lika mycket mens när ni har börjat med tygisar.
    Hur har den minskat för er?
    Inte lika många dagar, eller inte lika riklig, eller vad?

jag har tror jag två senaste gångerna haft bara typ 2 dagar mens (varav den ena är det mest brunt..) och en dag med lite mensvärk.
    Misstänker ju alltid att jag är gravid, men ids inte köpa gravtest, för jag har ju som inte några andra symptom eller nåt.
    Förutom nu senaste veckan nångång.
    Men.. Ja, ville bara kolla hur den förändrats för er.

• NorrVimpel
    Kantarellen skrev 2008-05-28 21:19:03 följande:
    NymTitta i slutet på förra tråden, ecosoft säljs ut på ett ställe där. Ganska lika imsevimse fast bättre.
    Är de bra tycker du? Jag ser att de är mer formsydda och att man slipper fodral vilket verkar bra. Jag gillar inte riktigt mina imsevimse, men en tygbit som man viker och sätter i ett fodral. Det kan bli lite klumpigt. Jag vill ha något som är smidigare och bekvämare.
  • Yamit

Nym - ja imses fodralvariant var ingen hojdare (har sjalv nagra nattvikisar). Jag valjer alltid andra sorter fore dem.

Nu har jag ocksa kopt nagra Ecosoft. Ska bli kul att prova. Alla tycks ha provat den, men just den sorten har jag sjalv inte provat an. Tack for tipset!

Sen har jag ju Magdalena Nehm's ocksa, som ligger och vantar pa mig i Sverige...

• Yamit

imsel skrev 2008-05-29 10:00:32 följande:

Vissa av er säger ju att ni inte har lika mycket mens när ni har börjat med tygisar.Hur har den minskat för er?Inte lika många dagar, eller inte lika riklig, eller vad?
    Mangden har minskat. Jag tror att den kan ha kortats med en dag eller sa, men kommer inte riktigt ihag hur lang den var innan sa jag ar inte 100% saker.
  • Kantarellen

Nym
    Tror du absolut kommer bli nöjd med Ecosoft. Menade att de var ganska lika Imsevimses altiett-variant. Förlåt om jag var otydlig.

• NorrVimpel

Kantarellen "Nym
    Tror du absolut kommer bli nöjd med Ecosoft. Menade att de var ganska lika Imsevimses altiett-variant. Förlåt om jag var otydlig."

Det låter bra

Ingen fara, du kan väl inte veta exakt hur mina gamla bindor ser ut (Tack o lov).

• imsel
    Yamit skrev 2008-05-29 12:01:05 följande:
    imsel skrev 2008-05-29 10:00:32 följande:
    Mangden har minskat. Jag tror att den kan ha kortats med en dag eller sa, men kommer inte riktigt ihag hur lang den var innan sa jag ar inte 100% saker.
    Jag brukade ha typ 5 dagar, och nu är det bara 2 dagar.
    Sen är den ju normalt "riklig" första dan, med liite mensvärk,, men andra dan, som jag sa är det mest brunt, och ingen mensvärk. Brukade ju ha mensvär i iaf 2 av 5 dagar..

Jaja, jag ska väl bara vara glad att det är så lite.

Fast nu har jag skickat tillbaka min menskopp, och använder mest tampong, men inatt/idag har den läckt!
    fattar inte varför..den är ju INTE det minsta full..
    På natten kan jag väl förstå, eftersom jag hade binda på kvällen men bytte till tampong på kvällen, men idag oxå!

Kanske har töjts ut så mycket av m-koppen
  • Kantarellen
    NorrVimpel skrev 2008-05-29 13:13:54 följande:
    Det låter bra Ingen fara, du kan väl inte veta exakt hur mina gamla bindor ser ut (Tack o lov).
    Hehe, tycker jag har bra koll på det mesta om tygbindor, men det hade faktiskt varit skrämmande om jag vetat hur dina såg ut...
Svar på tråden Älskade tygbindor!