• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • VulgusProfanum
    johlinn skrev 2008-06-30 23:15:00 följande:
    imsel - trosskydd från procraftination med fleece som spärr är mina absoluta favoriter!!
    hehe vad tokigt man kan läsa
    Jag har suttit och googlat på "imsel troskydd" *fniss*
    Men nu ser jag ju att jag missuppfattat inlägget
    Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • VulgusProfanum
    NorrVimpel skrev 2008-07-01 15:34:43 följande:
    Nu har jag köpt ett paket tvättnötter dessutom .
    Tvättnötter?
    Fungerar det bra?
  • VulgusProfanum
    NorrVimpel skrev 2008-07-01 15:34:43 följande:
    Nu har jag köpt ett paket tvättnötter dessutom .
    Tack för tipset
    Jag hade ingen aning om vad det var så jag googlade- och nu har jag också köpt tvättnötter
    Verkar vara en bra idé både för ekonomin och miljön.
  • zmurfan

Tvättnötter funkar jättebra ihop med tygbindor kan jag intyga.
    Jag tvättar enbart med tvättnötter nu för tiden.

• ostry

jag tvättar också bara med tvättnötter, och så tvättvål till fläckarna. blir rent och luktar gott :)

• NorrVimpel
    VulgusProfanum skrev 2008-07-01 15:44:02 följande:
    Tvättnötter?Fungerar det bra?
    Jag har inte provat än, men jag gjorde som du när någon skrev "tvättnötter" (tror det var i den här tråden)- jag googlade
  • imsel
    annsing82 skrev 2008-07-01 10:10:21 följande:
    Jag tyckte däremot inte om Procrafts trosskydd. stelt och blev jättenopprigt snabbt. Min favorit är istället Magdalena Nehms. Har även ett från Lunette som är ok. och förstås en massa ecosoft.
    vad hade du för trosskydd?
    bomull, fleece eller flanell?
    några har iaf sagt att flanellen är jättebra.
    och hade du pul eller inte?
  • LillemorR

Hittade denna träd idag och är väldigt "grön" när det gäller bindor i tyg. Vilka är bäst med vingar, utan vingar, matrial??
    Vilka tyger har ni när ni syr egna bindor??
    Vilka nätbutiker har de bästa priserna och bästa bindorna???

• Yamit

LillemorR - Vingar tycker jag ar bast, sa att man kan fasta bindan i trosan (med tryckknapp under). Har faktiskt aldrig provat utan vingar men har sett att man kan kopa sadana sorter i t ex USA.
    Vilka bindor som ar bast ar en smaksak. Beror pa vad man gillar och alla ar vi olika. Manga harinne rekommenderar Ecosoft som forstabinda (som dessutom reas ut for 35kr/st pa eilas.se just nu), men sen var det nagon har som INTE gillade den. Sjalv kan jag inte ha Babyheaven t ex. (blev for tätt/instangt dem fuskmocka) men ALLA pa sjalbarn tycks ALSKA just dessa. Sjalv vill jag ha mina bindor sa luftiga som mojligt och da foredrar jag bindor UTAN sparrskikt (Popolinis) eller med valdigt luftigt sparrskikt, som fleece eller ull (WHAMarama's t ex.). Men ar man storblodare sa kanske man inte vagar "chansa" pa en binda utan PUL (= mindre luftigt sparrskikt som anvands i bl a blojbyxor och som anses SAKERT). Finns manga "ytmaterial" ocksa - fleece, fuskmocka, flanell, bomull, frotte - sa vilken som ar "bast" ar mycket individuellt, sa man far helt enkelt prova sig fram. Sen kanske du foredrar ett visst marke som nattbinda och ett annat marke som dagbinda och sedan ytterligare ett annat som trosskydd precis i slutet.
    Ta en titt i forsta inlagget i traden. Dar ar de flesta webbutiker listade sa att du kan jamfora priser/storlekar/material.
    For att inte upprepa mig i traden sa har jag inboxat mina recensioner till dig ifall det kunde vara till nan hjalp. Ska skriva en ny recension i traden sen till hosten, efter att ha provat Magdalena Nehm's och Ecosoft's + procraftinations trosskydd med fleece. Det var langesen det skrevs recensioner har forresten. Kanske vore ide att be folk upprepa sina nu nar det kommit en del nya i traden? Tar ju tid att bladdra i de gamla tradarna sa det kunde vara bra om det fanns ett stalle dar de uppdaterade lag "pa rad" sa att man kunde hanvisa till det stallet hadanefter.
    Angaende att sy sjalv sa har jag inga rad eftersom jag kopt alla mina, men jag vet att manga har syr. Har sett fina alster i gallerierna. Fanns en bra bildbeskrivning i TygTiger's galleri, men jag vet inte om den ar kvar.
    Valkommen till traden forresten

Svar på tråden Älskade tygbindor!