• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • mira

auroratiger - hur länge har du ätit minipiller? har inte haft nån blödning alls sen pojken föddes förrän nu - och nu har det varit lite men många dagar, minst en vecka. känns så konstigt...

• trollbottom

Ha, karln har översatt mönstret till svenska, tyg är inhandlat nu och idag hittade jag äntligen begagnade frottéhanddukar som ska användas som mellanlager. Så nu äntligen kanske jag kan få häcken ur vagn och börja sy bindor så jag har så det räcker. En hel skock ska jag sy.

• estrekka

HEJ! Tack för all info och hjälp med mitt inhandlande av tygbindor+menskopp.
    Det blev från finska kuukuppi, tyvärr hade de inte ecosoft-bindorna som jag hade tänkt köpa, utan ett par andra, hilivinksi på finska. Kuukuppi hade erbjudande om fraktfritt nu i juni, därför blev det den affären. Jag är väl lite snål...

Men hur är det med ecosoft-bindorna, finns de på apoteket att köpa, eller i någon affär (stockholm, uppsala, norrtälje?)?

Väntar nu med spänning på menskopp och bindor (och mens!). Första gången man väntar på mensen ;) Den borde komma första helgen i juli, typ.
    Anledningen till att jag vill prova tygbindor+menskopp är att jag numera ofta får klåda i underlivet.

Tack för hjälpen!

• Yamit

estrekka skrev 2008-06-26 07:24:10 följande:

Men hur är det med ecosoft-bindorna, finns de på apoteket att köpa, eller i någon affär (stockholm, uppsala, norrtälje?)?
    Puffar for namninsamlingen for alternativa mensskydd pa apoteken. Finns inte an, men om fler skriver pa kanske det gar att forandra? :
    www.namninsamling.com/site/get.asp
  • zmurfan

Yamit, namninsamlingen avslutades den 15:e Juni. Nu kan man inte skriva under på den längre.
    Man kan dock läsa vad som står på den om man surfar till www.namninsamling.com och söker efter alternativa mensskydd. Då hittar man igen den.

• Mrs Kaffelatte
    estrekka skrev 2008-06-26 07:24:10 följande:
    HEJ! Tack för all info och hjälp med mitt inhandlande av tygbindor+menskopp. Det blev från finska kuukuppi, tyvärr hade de inte ecosoft-bindorna som jag hade tänkt köpa, utan ett par andra, hilivinksi på finska. Kuukuppi hade erbjudande om fraktfritt nu i juni, därför blev det den affären. Jag är väl lite snål...Men hur är det med ecosoft-bindorna, finns de på apoteket att köpa, eller i någon affär (stockholm, uppsala, norrtälje?)? Väntar nu med spänning på menskopp och bindor (och mens!). Första gången man väntar på mensen ;) Den borde komma första helgen i juli, typ. Anledningen till att jag vill prova tygbindor+menskopp är att jag numera ofta får klåda i underlivet. Tack för hjälpen!
    För mer hjälp mot klåda i underlivet..
    Klicka här..
    Det går inte att förklara för dem som ingenting begriper...
  • Kantarellen
    Svar på #103
    Hittar två återförsälare för Ecosoft i Sth,
    Örtagubben, Odengatan 37, 08-6730463
    Gryningen Hälsobod, Folkungag 68, 08-6412712

Tygbindor är toppen om man lätt får klåda.

Glöm inte berätta hur bindorna fungerar sen!
  • Yamit

VulgusProfanum skrev 2008-06-25 11:04:46 följande:

Tack för tipset Jag ska beställa några sådana men jag såg också att Imse hade "storpack" hur är Imse bindorna?
    Imse har forresten rea pa sina nattbindor, ifall du nu tankt prova Imses. Kolla under rubriken "rea" istallet for under "dambindor" (dar endast ordinariepriset visas) sa kostar de bara 109kr for ett 3-pack istallet for 145kr.
  • teabag

Hej hej, här vill jag vara med :D
    Hörde talas om tygbindor alldeles nyligen, hade ingen aning om att det fanns. Men jag använder tygblöjor till dottern, både köpta och egenhändigt sydda, så att övergå till tygbindor för egen del är ett rätt naturligt steg. Ett "litet problem" är dock att jag inte har någon mens Nu är dottern bara tre månader så det kommer väl sen, men innan hon kom till hann jag bara ha en mens för när jag åt piller blödde jag inte alls. Vi får väl se hur det blir framöver ...

Svar på tråden Älskade tygbindor!