• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • mira

jag är nog mer typen som om jag ligger ner... så när jag går upp på toa så kommer massa ut. och om jag rör mig efter att ha varit still eller är aktiv så kommer mer ut också. låter ju som en bra idé att sy eller specialbeställa lååånga varianter då - fast normaltunna.

• loveya

Det var procrafination som läckte. Jag har ecosoft sen innan o imse vimse o de har inte läckt. Det som störde var ju att procr. s bindor inte hade pul ända ut i topparna så att säga och då läcker det ju igenom där. jag köpte ju nattbindorna just för att de var långa, men det hjälpte ju inte i detta fallet.

annars så älskar jag själva grejen med tygbindorna, det är så myhcket fräschare... men jag får väl köpa några andra.. eller suck sy själv, vilket jag inte alls föredrar då jag hatar att sy. (sydde otroligt mkt som ung så jag tog nog ut mig helt haha)

• prickig

Inte PUL hela vägen i Procraftinations? Hmmm, det kan jag inte svara på eftersom PULen är insydd inne i bindan och jag vill nog inte klippa sönder bara för att se efter

Jag har aldrig haft problem med att det läcker igenom bindan (mer än de bindor som bara har fleece och inte PUL där det kan läcka om man sitter och "trycker" blodet igenom), mina läckage problem kommer snarare av att det rinner förbi bindan.

• Yamit

Loveya - Procraftinations bindor ar ju fran Sverige. Lackte bade procraftinations och de du fatt fran USA (Punky Pads, Saucy Tots)?
    Vissa bindor maste tvattas innan forsta anvandningen, for att aktivera uppsugningsformagan, annars lacker de (hande mig med Mommy's Touch). Andra maste tvattas manga ganger, sasom Ella's House dar de rekommenderar 13 (!) tvattar innan maximal uppsugningsformaga ar uppnadd (de lackte direkt for mig).
    Kan du inte maila procraftination och hora om hon kan forlanga PUL'en? Star ju inget pa hemsidan om att PUL'en inte tacker hela (det trodde jag att den gjorde, men eftersom PUL'en ar innanfor flanellen sa kan man ju aldrig veta), sa din binda kanske ar felsydd helt enkelt? PUL'en kanske har slappt i sommen och rullat ihop/skrynklat sig inne i bindan sa att den inte tacker hela? Jag tycker du ska kontakta henne och hora. Hon kan sakert sy pa bestallning ocksa om du vill ha bredare fram/bak, extra sparrskikt osv. eftersom hon anda syr upp varje binda efter kundens onskemal (tygval, fleece/PUL, storlek osv.) "from scratch" s a s.

• zmurfan

Punkys pads och saucy tots har pul genom hela bindan. Från ända fram till ända bak. Jag har sprättat lite och kollat.
    Procraftination vet jag inte. Har ingen sådan än. Har dock beställt ett provpack därifrån så jag kan kolla sen.

• trollbottom

Jag ska sy egna bindor nu och har tänkt ha fleece som spärrskikt och flanell längst upp. Men vad ska man ha i mitten?

• Kantarellen
    trollbottom skrev 2008-06-03 16:47:23 följande:
    Jag ska sy egna bindor nu och har tänkt ha fleece som spärrskikt och flanell längst upp. Men vad ska man ha i mitten?
    Flanell, frote eller microfiber (dammtrasa typ) Eller något annat som suger bra.
  • nilla85

men varför inte använda tampong eller m-kopp o skippa allt krångel med tvätt osv?

Svar på tråden Älskade tygbindor!