• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • Yamit

402an - finns ocksa en trad for tvattnotter harinne:
    www.familjeliv.se/Forum-5-88/m32283504.html
    Tror att tygblojor varit uppe dar (ar ju samma som tygbindor) och att det skulle vara OK. Tror att nagon med syntetbloja (typ fuskmocka) fick lackage, men andra tyckte att det funkade bra och hennes lackage kanske inte berodde pa notterna (svart att veta).

• 402an
    Yamit skrev 2008-06-11 07:29:23 följande:
    402an - finns ocksa en trad for tvattnotter harinne:www.familjeliv.se/Forum-5-88/m32283504.htmlTror att tygblojor varit uppe dar (ar ju samma som tygbindor) och att det skulle vara OK. Tror att nagon med syntetbloja (typ fuskmocka) fick lackage, men andra tyckte att det funkade bra och hennes lackage kanske inte berodde pa notterna (svart att veta).
    där inne hänger jag redan :P
    ska ställa frågan till proffsen i tråden och höra
  • zmurfan

Jag använder tvättnötter samt tvättar både tygbindor och tygblöjor med dem. Tyglböjor inte så ofta då eftersom mina barn håller på att lägga av blöjorna helt och hållet nu.
    Men jag har då inte märkt av någon försämring i uppsugningsförmåga på tygbindorna om jag jämför tvättnötter med tvättmedel.

• NorrVimpel
    Kantarellen skrev 2008-06-10 21:56:48 följande:
    Angående tvätten så är det viktigt att INTE använda sköljmedel!!! Naturmaterial behöver ofta några tvättar på sig för att absorbera maximalt.(och ja, jag skall försöka bli bättre på att skriva allt i samma inlägg)
    Men var inte sköljmedel bra för fläckarna? Jag köpte sköljmedel igår bara för den skull (har det aldrig annars). Nåja, jag får väl ta det till övriga tvätten istället.
  • prickig
    NorrVimpel skrev 2008-06-11 16:32:47 följande:
    Men var inte sköljmedel bra för fläckarna? Jag köpte sköljmedel igår bara för den skull (har det aldrig annars). Nåja, jag får väl ta det till övriga tvätten istället.
    Näe, sköljmedel har inget med fläckarna att göra. det var nog galltvål du tänkte på - DET är nämligen jättebra för att få bort blodfläckar och de flesta andra fläckar också för den dele.
  • NorrVimpel

prickig: Åhå, jag tyckte det var konstigt, måste snurrat till det då.

Nu har jag kollat vad tvättnötter är för något. Det lät intressant .

• estrekka

Nu tänker jag vara lite lat, orkar inte läsa alla inlägg i alla trådar, utan ställer en fråga istället.

Varifrån (Nätbutik) kan jag köpa både bra tygbindor och menskopp, billigt å bra? Jag bor i Finland, men det brukar inte vara så stora problem.
    Söker alltså ett ställe som säljer både- och så att jag slipper 2 fraktkostnader.

Det som jag snabb-läst i tråden så finns det nätbutiker för tygbindor och nätbutiker för menskoppar. Men kanske någon har bådadera. Vill gärna prova, utan att ruinera mig!

Tack på förhand!

• VulgusProfanum

Menskopp kan du hitta på bl.a. menskopp.se

Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • zmurfan

www.lunette.fi hittar du både Lunette bindor/trosskydd och Lunette menskopp.
    Plus att det är en sida i Finland så frakten kanske blir billigare än om du ska beställa från Sverige eller USA.

• Kantarellen

Då skall vi se... www.amandasintima.se har både menskopp och tygbindor. Dessutom finns finska www.kuukuppi.fi Handlart du tygbindor därifrån så hoppas nog hela tråden på rapport, vet ingen som prövat deras bindor. (någon?)

Angående amandasintima så har de Ecosoft som är bra, gillar även sckoon men köpte minibindorna vilka inte är att rekomendera!!! Tror allt i ett bindorna är bekvämare än de med ilägg. Blev dock lite besviken på servicen därifrån.

Svar på tråden Älskade tygbindor!