• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • annsing82
    imsel skrev 2008-07-02 00:18:15 följande:
    vad hade du för trosskydd?bomull, fleece eller flanell?några har iaf sagt att flanellen är jättebra.och hade du pul eller inte?
    Jag kommer knappt ihåg, men tror inte att jag har pul i iaf. tror att det är fleece. Jag bara snurrar men ska försöka komma på vad jag tog.
  • zmurfan

Weee, igår lyckades jag med konststycket att köpa på mig 4 bindor av Punkyspads på Etsy!
    Det dyker upp nya bindor där väldigt sällan nu så jag är så glad att jag såg dem och kunde norpa dem. *gillar massor*

Idag dök mensen upp :( så nu har jag plockat fram mina påsar med punkyspads så de kan användas igen. Knepigt ändå. Nu har jag nog bara punkyspads i min samling av tygbindor. Eller förresten. Jag har 1 Saucy tots med och 3 som jag köpte på blocket som är helvita.

Nu hoppas jag bara att punkyspads levererar ganska snabbt. Hur lång leveranstid är det på procraftination förresten? Jag beställde därifrån för ett tag sen med.

• zmurfan

Hittade att leveranstiden är 4-6 veckor på procraftination. Så då behöver jag inte börja vänta riktigt än då. Har nog bara gått 2 veckor sedan jag beställde. Jag ser fram emot att få prova dem. :)

• Yamit

Star pa hennes hemsida att leveranstiden ar 4-6 veckor just nu pga att hon har sa manga bestallningar pa ko. Hur lange sedan var det du bestallde?

• ostry

jag beställde därifrån för hur länge sen som helst....
    minst 4 veckor. kommer inte ihåg vilken modell jag köpte ens :D

• majanli

Hej, jag har både köpta o hemsydda.
    Så här tycker jag om mina.

Procraftination: Med fleecespärrskikt. Flanell överst. Bra passform, håller vätan, men något  långa. Bra om man blöder på längden.
    Ecosoft: Med Pul. Flanell. Håller vätan mycket bra. Perfekta i passformen för mig. Lagom långa o breda.
    Magdalenas första: Pulfodral med flanellinsida och två flanell/hampa inlägg. Håller vätan men har en tendens att inläggen knölar ihop sig. Bra passform.
    Popolinis: Inget spärrskikt. Håller vätan bra även med bara ett inlägg, men jag är ingen storblödare. Bra passform.
    Mommy´s Touch: Microfleece med spärrskikt av pul. Håller vätan mycket bra, också en väldigt mjuk binda, känns knappt man har den på. Bra passform.
    Mother of Eden: Löst spärrskikt av pul som man trycker fast med tryckknappar på inlägget som består av microfleece. Den här bindan är mjuk, håller vätan mycket bra, nackdelen är väl att spärrskiktet är något brett för mig så det har en tendens att glida omkring.
    Imse Vimse med inlägg: Pulfodral med flanellbaksida o pulen på insidan, flanellinlägg som man viker. Jag tycker dom är knöliga och använder dom bara i yttersta nödfall.
    Pleasure Puss: Pul som spärrskikt inne i bindan, nåt nätliknande tyg på ovansidan som håller sej torrt, tar mycket vätska. 3 olika storlekar har jag. Super som är 25 cm, normal 22cm o small 19 cm. Dessa tycker jag mycket om.
    Hemsydda: Då har jag fleece som spärrskikt och tre till sex lager flanell i mitten en av dom sydde jag som en trekant med vingar så den fungerar även till string. Har även sytt dom flesta troskydden själv och då med fleece som spärr.
    Ecosoft troskydd: Tunna i flanell med pul som spärr, för korta tycker jag och blir instängt med pulen.
    Magdalenas troskydd: Helt i flanell, bra längd o passform.

¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨
  • NorrVimpel

Majanlis åsikter stämmer bra med mina (jag har bara provat dessa två sorter och har precis upptäckt ecosoft av dessa två, har haft Imse Vimse i 5-6 år för det) så jag kapar rätt av hennes recension (hoppas det är okej?).

Imse Vimse med inlägg: Pulfodral med flanellbaksida o pulen på insidan, flanellinlägg som man viker. Jag tycker dom är knöliga och använder dom bara i yttersta nödfall.

Ecosoft: Med Pul. Flanell. Håller vätan mycket bra. Perfekta i passformen för mig. Lagom långa o breda.

• majanli
    Svar på #137
    Det är helt ok att kapa min recension hi hi Glad
    ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨ ¨¨~~^^~~¨¨
  • NorrVimpel
    majanli skrev 2008-07-02 18:40:35 följande:
    Svar på #137Det är helt ok att kapa min recension hi hi
    Så bra .
  • estrekka

Rapport:
    Torsdag för en vecka sedan beställde jag tygbindor + menskopp (från Leastore) och på eftermiddagen redan kom mail-bekräftelse att de var ivägsända. I postlådan landade de på måndagen.
    Mensen kom inatt!
    Men jag har inte haft tid att tvätta/koka menskoppen för jag har gäster här och det kan ju se lite konstigt ut.... Tygbindorna vill jag inte använda här på stugan för vi har inget rinnande vatten...... Far hem från stugan i morgon, men jag ska jobba och har då vita kläder på mig (är ssk), vågar jag använda tygbinda då? Såhär under testperiod?! Kanske säkrare att göra det hemma... Så nu är det att ha vanlig tamong! Äsch! Det går inge bra för mig det här!

Svar på tråden Älskade tygbindor!