• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • imsel
    estrekka skrev 2008-07-03 22:31:19 följande:
    Rapport:Torsdag för en vecka sedan beställde jag tygbindor + menskopp (från Leastore) och på eftermiddagen redan kom mail-bekräftelse att de var ivägsända. I postlådan landade de på måndagen. Mensen kom inatt! Men jag har inte haft tid att tvätta/koka menskoppen för jag har gäster här och det kan ju se lite konstigt ut.... Tygbindorna vill jag inte använda här på stugan för vi har inget rinnande vatten...... Far hem från stugan i morgon, men jag ska jobba och har då vita kläder på mig (är ssk), vågar jag använda tygbinda då? Såhär under testperiod?! Kanske säkrare att göra det hemma... Så nu är det att ha vanlig tamong! Äsch! Det går inge bra för mig det här!
    Du behöver ju inte koka menskoppen.
    Vars tvättar du händerna efter du vart på toa då?
  • VulgusProfanum

NU har jag invigt mina
    Ecosoft dagbinda var jag mycket nöjd till att börja med men tyvärr tror jag att den är lite för kort i framkant för mig så jag blödde bredvid. Däremot så fungerar Imse kanon för mig
    I det stora hela så är det en fet tumme upp för tygbindor!
    Fattar inte att jag inte kommit på detta tidigare

Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • prickig
    estrekka skrev 2008-07-03 22:31:19 följande:
    Rapport:Torsdag för en vecka sedan beställde jag tygbindor + menskopp (från Leastore) och på eftermiddagen redan kom mail-bekräftelse att de var ivägsända. I postlådan landade de på måndagen. Mensen kom inatt! Men jag har inte haft tid att tvätta/koka menskoppen för jag har gäster här och det kan ju se lite konstigt ut.... Tygbindorna vill jag inte använda här på stugan för vi har inget rinnande vatten...... Far hem från stugan i morgon, men jag ska jobba och har då vita kläder på mig (är ssk), vågar jag använda tygbinda då? Såhär under testperiod?! Kanske säkrare att göra det hemma... Så nu är det att ha vanlig tamong! Äsch! Det går inge bra för mig det här!
    Jag förstår om du är lite osäker så här första gången men annars kan jag meddela att jag alltid har tygbindor och vita kläder (även om rocken ju döljer lite mer)och det är inga problem alls!
  • estrekka

Imsel: tvättar händerna i regnvatten!

Tycket (men jag är inte säker) att det stod i bruksanvisn att man skulle koka den först. Nåja, iaf känns det bättre för mig att ha kokt den, man vet ju inte hur den hanterats....

Men jag har kommit på att det här med att ha tygbindor på jobbet kan ju bli lite svårt, jamenar man ska ju släpa hem dem när man byter... Nåja ska fundera på saken..
    Hur länge (många timmar) är tygbindorna säkra då?
    Känns lite osäkert såhär första gången, men jag vänjer mig snart!

• VulgusProfanum
    estrekka skrev 2008-07-04 09:17:33 följande:
    Imsel: tvättar händerna i regnvatten! Tycket (men jag är inte säker) att det stod i bruksanvisn att man skulle koka den först. Nåja, iaf känns det bättre för mig att ha kokt den, man vet ju inte hur den hanterats.... Men jag har kommit på att det här med att ha tygbindor på jobbet kan ju bli lite svårt, jamenar man ska ju släpa hem dem när man byter... Nåja ska fundera på saken.. Hur länge (många timmar) är tygbindorna säkra då? Känns lite osäkert såhär första gången, men jag vänjer mig snart!
    Mitt tips är att du använder menskoppen på arbetet
    Det är lättare att hantera och speciellt innan du vet hur många bindor som kommer att behövas under dagen.
  • kristinah

menskopp tar en eller två mensperioder för mig att få till

så under tiden är det lite skönare att ha tygbindor samtidigt i början som extra skydd OM koppen hamnar snett elelr man inte får till den när man är på toa.

Om menskoppen är sprillans ny skulle jag absolut koka den innan ajg använder första gången.

• prickig
    estrekka skrev 2008-07-04 09:17:33 följande:
    Men jag har kommit på att det här med att ha tygbindor på jobbet kan ju bli lite svårt, jamenar man ska ju släpa hem dem när man byter... Nåja ska fundera på saken.. Hur länge (många timmar) är tygbindorna säkra då? Känns lite osäkert såhär första gången, men jag vänjer mig snart!
    Jag byter 1-2 ggr per arbetspass (beror lite på vilken dag det är - blöder mer dag 2 - samt hur ofta jag hinner gå på toa). Bindorna viks ihop och knäpps till ett litet paket båda innan och efter bytet så de tar ingen större plats. Jag burkar vanligtvis ha en ny binda i fickan och vid tillfälle efter bytet går jag till mitt lilla skåp/handväska och byter ut den använda bindan i fickan till en ny fräsch och därmed är jag redo för nytt byte om så behövs. Jag har så mycket i fickorna ändå att en liten hopvikt binda varken gör från eller till. På en av avdelningarna jag jobbar på är personaltoa i samma rum som skåpen så då är det ju extra smidigt.

Nån gång när jag hade ett extra stressigt pass har jag gått en hel dag utan att byta - bindan var allt bra full då och kändes väl mindre fräsch men den läckte inte!
  • kristinah

nån som vet vad frakten går på på Eilas?

tänkte fylla på i tygis-förrådet

jag har testat endel men ecosoft är överlägset bäst för mig.

• VulgusProfanum
    kristinah skrev 2008-07-04 09:51:44 följande:
    nån som vet vad frakten går på på Eilas?tänkte fylla på i tygis-förrådetjag har testat endel men ecosoft är överlägset bäst för mig.
    Åh jag kommer inte ihåg även fast jag nyss beställt. Men det var inte speciellt blodigt. Jag reagerade inte på det i alla fall

Ecosoft gillade jag också även om dagbindan kändes lite väl kort. Den funkade super första dagen men andra så var det sämre då blödde jag igenom och då fungerar Imse bättre.
  • VulgusProfanum

Oj lite dålig liknelse i inlägget
    Jag menade att det inte var speciellt dyrt

Svar på tråden Älskade tygbindor!