• Kantarellen

Älskade tygbindor!

Här är en tråd för frågor och diskussioner om inköp, sömnad, materialval, skötsel och allt annat som kan vara värt att diskutera om tygbindor.

Varför föredrar jag och många med mig tygbindor?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Älskade tygbindor!
  • kristinah

hehe

jag har dagbindor och trosskydd från ecosoft sen förr.

använder även menskopp de dagar jag blöder som mest.

• teabag

Är alla bindor (dvs från alla märken) ungefär lika breda?

• mira

jag har betalt 40 kr frakt på eilas (man ser när man kommer fram till kassan vad det blir annars). och då har jag beställt ett gäng ecosoft - tror det går iaf 40 kr för 10 st om inte mer.

• Kantarellen
    teabag skrev 2008-07-04 13:21:18 följande:
    De är ungefär lika, kan skilja någon cm, är du ute efter breda/smala?
  • Yamit

teabag skrev 2008-07-04 13:21:18 följande:

Du kan ta en titt i mitt galleri (under "starka bilder"). Dar ska finnas en bild (eller tva?) med olika sorter bredvid varandra.
    Ni andra som ar nya far ocksa garna ta en titt. Ignorera bara de 2 bilderna pa imseBLOJOR (tror det ar de tva sista). Det ar alltsa BLOJOR och inte bindor .
  • VulgusProfanum
    Yamit skrev 2008-07-07 06:59:36 följande:
    teabag skrev 2008-07-04 13:21:18 följande: Du kan ta en titt i mitt galleri (under "starka bilder"). Dar ska finnas en bild (eller tva?) med olika sorter bredvid varandra.Ni andra som ar nya far ocksa garna ta en titt. Ignorera bara de 2 bilderna pa imseBLOJOR (tror det ar de tva sista). Det ar alltsa BLOJOR och inte bindor .
    Tack!
    En väldigt bra hjälp för en annan som är alldeles ny på tygbindefronten *tummen upp!*

Jag måste säga att jag är VÄLDIGT nöjd.
    Gillar Ecosoft också Kom på att jag nog hade satt den liiite för långt bak. Pinsamt värre men tur att man kom på det
    Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • estrekka

Rapport:
    Menskoppen (från Lunette) fungerade UTMÄRKT! En liiten läcka dag 2, men jag tror att den inte hade "vecklat ut sig" ordentilgt.
    Nu e mensen på avtagande (redan!!? jag brukar ha flera dagar) så nu har jag tygbingda (oxå lunette) som känns jättebra. Om den läcker eller inte är svårt att säga, blöder knappt alls nu.

Är jätteglad att jag prövat det här! Kommer definitivt att fortsätta!!
    Kokar ni menskoppen efter varje period, eller?

• kristinah

estrekka - absolut ska menskoppen kokas!!!!! ibland gör jag det både direkt efter en mens och så nån dag innan nästa drar igång.

har man en gång provat tygbindor/menskopp sitter det långt inne att gå tillbaka till engångs. - minns de där hemska troskydden som om man hade otur klistrade sig mot kroppen om trosan inte orkade hålla fast dem -

för att inte tala om att det inte längre luktar illa om mensen - nu luktar det bara blod - rent blod...ingen instängd unken stank här inte....

YIPPIE!!!!!!

• imsel

Sen jag började med tygbindor
    har min mens har minskat med..nån/nåra dagar faktikst.
    Kan vara sant, att det har med dem att göra, många andra har väl märkt samma sak, eller hur?
    Sen är den nog inte lika riklig..ja, inte för att den nånsin varit riklig, men det är ännu mindre.
    Så jag behöver VERKLIGEN trosskydd!
    Går ju flera dagar med mina ecosoft, och det kommer kanske en droppe eller två..

Hade inte så mycket pengar som jag trodde, vart lite mer utgifter.
    men jag får se, måste prova köpa en menskopp igen, vet inte vilken.. lunette eller ladycup.
    Nån som vet liken som är mjukast?
    fast är lite rädd att det inte spelar roll vilken jag provar, att jag ändå inte kommer kunna använda..
    Blev ju så himla irriterad och det sved efter varje period..
    men jag vill så gärna ha en..

• imsel

Finns det förresten nåt trosskydd (förutom procraft) som är UTAN pul??

Svar på tråden Älskade tygbindor!